P
pluttan: ;D Kanoooonide!!!!! Har precis haft samma fundering ;D
1 svar · 3,1k läst
N
Nanoo: Ajajaj, och jag som ville måla det i sommar... Ok, tur att jag frågade er gudar för råd ;)
3 svar · 4,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] Övning ger färdighet! ;)
3 svar · 2,5k läst
R
Rena: Visst tjänar man på att köpa bra grejor, men om Liwa är billigare än "skräpet" vet jag inte. Jag tittade i en butik som säljer direkt från fabrik, där var bra priser. www.fargpanatet.nu
6 svar · 1,5k läst
H
Henk: Min hyresvärd har iofs förbundit sig att tapetsera och måla om med jämna intervall... men det gjordes senast förra året så jag tror inte att jag får nån ekonomisk kompensation där...! ;)
11 svar · 3,8k läst
lastkaj
lastkaj: Jag har ingen bild, men vet att jag har sett det. Jag tycker att helrött med zinkrännor är mycket snyggt. Det ger inte den där gullighetskänslan som vita knutar kan ge.
1 svar · 2,4k läst
F
fredpers: Har någon målat med Alcro/Beckers nya färg? 15 år är ju intressant även om färgen är dyr. /Fredrik
0 svar · 3,7k läst
B
Bjorra: Den heter fogspruta :)
32 svar · 12,0k läst
Fasting65
Fasting65: Fönster målas väl oftast i NCSskalans S0502-Y eller motsvarande i RALskalan: 9010. Välj en lite "smutsigare" vit om du ska måla huset - det blir nog snyggast. För övrigt har Alcro en broschyr som heter "Vita hus" vill jag minnas. Där finns flera tips.
5 svar · 3,3k läst
J
Jani: [citat] Vi valde Caparols alkydoljefärg Marstrand, oljade först knutbrädor och vindskenor, samt doppade droppnäsor, därefter grundmålning, sedan en alkydoljemålning, återstår sedan ytterliggare en alkydoljemålning när brädorna sitter på plats. Rätt eller fel med alkydoljefärg, tja inte vet jag, vi funderare även på Jotuns, demidek optimal, en emulsionfärg (alkydolja/akrylat),
16 svar · 10,9k läst
J
JLT: Vi har både vitlaserade och vita taklister till vitlaserad takpanel. I de första rummen hade vi vitlaserat, men provade sedan att säta upp vita lister. Tycker personligen att vita passar bättre. Prova dig fram med en bit vit taklist och se vad som passar bäst!
1 svar · 1,6k läst
K
kenka: Hmm... det var inte meningen att verka såå spydig... Jag tackar iaf för det snabba svaret ska kolla upp det... Tack
3 svar · 2,8k läst
R
Rena: Är det någon i Malmöregionen som handlat färg på www.fargpanatet.nu ? Om jag inte har helt fel för mig är det ägaren till Ängavallen som har stället och han skall ju även äga Nordsjö, men är det samma färg som säljs där? TACK!
0 svar · 2,9k läst
J
jojjje101: Sprickorna är ca 13mm där det är som värst. Vet inte om det är tjärpapp eller asfaltboard. Tunn ca 1-2 mm, svart. Låter bra att man bara kanske kan måla på.. ;D
1 svar · 2,1k läst
L
Lycke: Tack Helena för rapporten! Jag sparar dina tips till i höst när det blir aktuellt med målning. Låter som ett bra alternativ.
13 svar · 5,5k läst
B
Benno_: Jämför de s.k. "erbjudandena" från Villaägarna innan ni slår till. De är kanske inte så bra som de vill påskina. Själv är jag Beckers-fan när det gäller målarfärg.
2 svar · 7,6k läst
B
byggimpert: [citat] Det där är jättesvårt att svara på, du måste nästan veta vilket fabrikat som "din" sommargula nyans kommer ifrån, för alla färgfabrikanter har massor av snarlika fantasifulla namn på sina standardkulörer. Annars så är de NCS-nummer jag gav dig tidigare bra och man riskerar inte att huset lyser som en citron, därför att de allihop räknas som ockragula toner och jag tycker
6 svar · 14,1k läst
T
TomasB: Har nog ca 150-200 m2 att måla totalt. Tack för svaren, kör vidare på panellacken och kör badrummet som testrum för att få fram rätt "vithet". T
5 svar · 6,6k läst
KarlXII
KarlXII: Värmepistol och skrapa... Trist va? :)
1 svar · 1,8k läst
A
AndersG: Sök upp en ekskog... ;) Hittade nyss posen i källaren... behöver någon?
3 svar · 9,0k läst
T
Tommy_S: Man gör ju vad man kan :)
3 svar · 2,7k läst
B
Brugd: om du är osäker på om pappen i den spaltbara tapeten sitter kvar vid målning, så patentera med nån oljefärg först. Då låser du fast pappen mot väggen, o det som släpper skulle garanterat släppt ändå.
4 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Hantverkarna hos mig reparerade putsväggarna i mitt trapphus och klädde dessa därefter med microlite för målning. Det blev en mycket behaglig yta. Tyvärr tycker kattpestet det också >:(
1 svar · 4,0k läst
H
HPE: Fortsättning följer hoppas jag ::) Tar gärna emot tips när ni bestämt er. Känns alltid skönt att se på vad andra valt. Huga hur skall detta gå. Här är det beslutsångest på alla beslut som skall fattas. :-/
7 svar · 1,8k läst
S
Skistar: Roligt att fler har bra färgsmak :-) vi har hittat en liknande grå-grön färg men vi ska ljust-ljust grått istället för vitt. Vår grå-gröna är inte heller riktigt lika mörk/"burrig". Om det är nån som vill se vart vi hittat färgen så kan ni ta er ut till Saltsjö-Boo eller djurgården. säg till om ni vill ha adress
19 svar · 2,2k läst
R
Rob: Hej, ska bygga nytt hus, funderar på nästan nyckelfärdigt, dvs vi gör ytskiktet invändigt själva, spackla, slipa måla/tapetsera kakla och klinkra... Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det värt det att göra det själv eller tar det för lång tid/blir för svårt/dyrt? Har fått ett avdrag på 108000:- för att göra detta själva, då får vi golv men lägger det själva,
0 svar · 2,2k läst
R
Rena: Hej! Skall måla om ett hus som inte är målat på 10-15 år och är i starkt behov av färg. Det kommer gå åt en rejäl mängd färg. Materialet är hyvlat trä av något slag. Ser jämnt o stänigt att Rusta och massa andra billighetsställen har billig färg. Är det lönt att köpa eller kan man lika gärna "måla" med vatten? Vad skall jag satsa på för färg till bra pris? Någon som
0 svar · 3,7k läst
G
gaia: [quote author=Bujanx link=board=Farg;num=1083748245;start=0#8 date=05/10/04 kl 00:15:26] Är det kalkputs ska det bort! Det är bara konstgjord andning att försöka fixa det. quote] Jag skulle inte dömma kalkputsen till döden bara att det är kalkputs.Och visst kan man fixa reparationer snyggt och profsigt. Kalkputsen har sina klara fördelar och ibland skall det vara den sortens puts och
9 svar · 19,4k läst
N
Nix: [citat] Inte bara kan, utan det är den som saknas... Men jag skippade det med flit. Det släpper dessutom rätt begränsat idag, och eftersom det är omlottlagda plankor i taket så är det lätt att bara tvätta ner, patentera, och måla enstaka fack... Men det får vara just nu. Det ser okej ut fortfarande. Jag skall ju ha något att göra om tio år också ;)
12 svar · 14,1k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Knallröd. tomteröd, signalröd... Kärt barn har många namn! ;D Men DEN färgen tycker jag är underbar! Emotser bilder på resultatet... :D
6 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.