Undrar om ngn kunnig människa kan redovisa för och nackdelar med slamfärg kontra oljefärg med avseende på underhåll, pris, arbete mm.. Vad ska man tro?
 
Slamfärg är billigare och mycket lättare att underhålla, den är genomsläpplig för fukt. Nackdelen med slamfärg är att det inte finns så många kulörer att välja på och alla kulörer är inte heller lika stabila som den röda. Oljefärgen är tät och släpper inte in någon fukt, dyrare än slamfärgen och betydligt mera jobb vid ommålning. Använder man istället alkydbaserad täcklasyr (utspädd oljefärg) så kan man åtminstonde de första ggr slippa skrapning vid ommålningen.
 
Går väl lika bra att lasera utan alkyd....? Linoljelasyr var högsta mode på 1860-talet och framåt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.