Slamfärg är billigare och mycket lättare att underhålla, den är genomsläpplig för fukt. Nackdelen med slamfärg är att det inte finns så många kulörer att välja på och alla kulörer är inte heller lika stabila som den röda. Oljefärgen är tät och släpper inte in någon fukt, dyrare än slamfärgen och betydligt mera jobb vid ommålning. Använder man istället alkydbaserad täcklasyr (utspädd oljefärg) så kan man åtminstonde de första ggr slippa skrapning vid ommålningen.