G
gaia: Man kan ju dränka detta murket ställe med linolja/träolja... det kommer att sörpla i sej mängder eftersom den är torr och porös. Resultatet blir att vatten får ingen tillträde eftersom alla porer blir impregnerade/ fylda med oljan. Är det inte en bra lösning? gaia
2 svar · 11,0k läst
B
Brianna: Kan ju göra en uppdatering på hur det blev... :) Efter en stykning med grundfärg och tre med lackfärgen går det bara att ana det röda. Där det tränger fram är i springor mellan olika partier i dörren där originalfärgen ligger och som jag inte kommer åt. Nu är det lite skumt där dörren ska hänga så jag tror inte att det kommer märkas, annars får jag ta ner den och göra en
9 svar · 10,7k läst
P
PeterK: Hej Nån som har nåt tips om hur man fixar till skruvhål i trädörrar? Innerdörrar från 50-talet. Vill gärna ha kvar dörrarna, men tidigare ägare har skruva och tom pluggat i dörrarna så det ser inte snyggt ut. Tack på förhand! Peter
0 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Det blir visst snyggt att måla direkt på gipsskivan men tänk på att denna yta blir väldigt ömtålig för törnar & skador. Microliten ger ett betydligt starkare ytskikt som klarar av visst slitage och är ett gott alternativ om man inte vill kosta på sig glasfiberväv eller liknande. Dessutom blir det lätt att spackla & tapetsera ovanpå microliten den dagen du vill ha något
6 svar · 3,0k läst
K
Ken: Tack för svaret, det låter jobbigt, ta ner panelen...näe, det orkar jag inte. Låter nog bli det i år, så får deta vara falurött ett tag till, det är en liten utbyggnad på en röd stuga, resten av stugan är Hälsingeröd i akrylat.
1 svar · 5,2k läst
E
Erik_D: Slamfärger typ falu rödfärg har juh trots allt använts i flera hundra år i detta regnrika land, och torde således vara mest beprövat. Att hävda att ett isolerat hus skulle må sämre av en slamfärg förstår ja inte. Är det gjort enlöigt konstens regler med en plasfolie i väggarna kan fukten enbart gå åt ett håll , utåt, och det måste således vara bättre att han en öppen färg.
10 svar · 5,2k läst
C
Charisma: Tack Anna för det utförliga svaret! Håller med om att gult faktiskt tycks finnas i alla lägenheter! Lutar mest är ljust beiga väggar med en mörkröd fondvägg, men vi får se vad det blir när jag står där i butiken! Tack igen! Anna
15 svar · 3,9k läst
F
fredwel: Släta stuckaturer tillverkas på detta sätt - en "underdel" som gör hålrummet under stucken och sen en skiva som man drar stucken med. Om du vill göra stucken själv - varför inte anvämda gips? Modern stuck armeras med glasfiber (tidigare djurfiber/tagel). Nuförtiden blandar man ochså i perlite för attt göra stucken lättare. Kolla slutet av följande tråd där jag beskriver hur jag
3 svar · 9,0k läst
C
charta77: Använder era ungar trappstegen ::)Det gjorde inte jag.
10 svar · 2,6k läst
M
martinssons: Jag tror inte jag kan lägga kant i kant, EasyUp tapeterna är tjocka!! jag var tvungen att göra det på ett ställe och där syns skarven jätteväl, har försökt pressa åt den med div. verktyg, men det har inte hjälpt! tack för tipsen ändå :)
6 svar · 9,1k läst
B
byggimpert: [citat] Accepteras till fullo :D för övrigt så har du alldeles rätt i det du skriver (om du bara skriver "ur skägget" så att man förstår vad du menar ;)) MVH/Christina.
5 svar · 4,9k läst
F
Fundersam: Du måste alltid ta bort tejpen innan färgen torkat när du målar med latexfärg annars händer det som hände dig att färgen följer med tejpen. Färgen sitter kvar som det ska på resten av väggen.
7 svar · 15,8k läst
C
Chief_Ryback: [citat] Det ska säkert inte vara något problem.
10 svar · 12,8k läst
T
tzerox: Tackar! Ska ta en titt i målarbutiken och se vad de har.
2 svar · 7,5k läst
S
Sanna_G: Tack för hjälpen! :D :D
2 svar · 2,7k läst
G
General_Failure: Det kan vara så att de som målade huset förra gången var lite för duktiga (eller för dåliga på att borsta av före målningen). Målar man för tjockt lager med Falu rödfärg kommer den nämligen att flagna och trilla av. Detta är helt normalt beteende för Falu rödfärg.
12 svar · 7,2k läst
B
byggimpert: [citat] Det har du all anledning att vara, det ser jättesnyggt ut :D //Christina.
16 svar · 3,8k läst
hajof70
hajof70: Misstänker att man bör blåsa ur innanmätet ordentligt från ev upplöst rost o skit. Torde inte vara bra att det lossnar och snurrar runt i värmesystem och cirkulationspump?!
7 svar · 18,6k läst
K
Kvanne: harrys: Japp, det är Clas Ohlsson vi tänkt handla på. Betydligt billigare än att köpa konstnärsfärgen i en färgaffär, och jag tror nog det är ungefär samma kvalitet, eller? yonna: Vad för typ av färg menar du? Vi tänkte som sagt var blanda vår egen färg... Men tips på bra färgaffärer är ändå välkomna, de kan ju komma till nytta en annan gång :) I Malmö känner jag till...
4 svar · 6,8k läst
K
Kvanne: Fast i Skåne är det väldigt vanligt med starka färger på fönster och dörrar till vitputsade hus. Vi har kromoxidgrönt. Ännu vanligare är klarrött och blått.
2 svar · 2,3k läst
D
DRutstrom: Om det nu är någon som är intresserad av att se hur det går för en på området helt ny hårt slitande fruktarbetare: Före: http://avocado.sytes.net/bilder/2004_07_22/118-1824_IMG.JPG (där är även garderoberna som fått göra plats för en kommande tv-bänk) Under tiden: http://avocado.sytes.net/bilder/2004_08_02/118-1846_IMG.JPG (där har garderoben varit och man ser nu vad som är kvar
9 svar · 10,1k läst
yonna
yonna: Jag har fått microlit uppsatt på mina gipsskiveväggar i källaren. Den är mycket tunn, ger helt slät yta och inga skarvar efter att man målat den. Eftersom den kan ge en ganska blackt 'död' yta efter målningen kan det vara vettigt att måla den med en färg som blir lite varierad. För ett antal år sedan, då det var modernt med ägglasyr (eller vad det nu heter ;)) var just microliten
3 svar · 3,6k läst
F
Fredrik_J: Precis. Vi hade en lucka i tvättstugan som fick bli försökskanin där jag provade olika bets och lack...
10 svar · 5,4k läst
E
eson: Jag brukar inte rekomendera att man sätter kakel/klinkers på färg(skulle aldrig utföra ett sådant jobb åt kund)men det är en så lite yta så det kanske håller, och om du misstänker att det inte kommer hålla kan du skära bort färgen nån centimeter innan för tänkt mosaik yta och sedan påföra tät membranet. Sen är det bara att hänga upp mosaiken :)
1 svar · 5,6k läst
A
AndersG: Du kan inte lacka om det en gång varit oljat...
1 svar · 4,1k läst
yonna
yonna: Nu har jag tre gamla skjutdörrar i nedervåningen ... nästa projekt är skjutdörr mot toan ;D ;D ;D
5 svar · 5,2k läst
T
Tommy_S: Engwall & Claesson gör den bästa linoljefärgen tycker jag.
0 svar · 1,9k läst
F
Fredrik_J: Ok. Man kanske inte alltid menar samma sak när man säger lasera men när jag hör "lasera" så tänker jag på detta: http://www.did.se/sydsvenskan2/default.asp?meny=artiklar&avdelning=7&article=209&kat=65
6 svar · 14,7k läst
G
General_Failure: [citat] För att det är enklare, snabbare och billigare. Om det blir bättre har jag ingen aning om men jag skulle tippa att det finns ingen som kan se någon skillnad.
4 svar · 3,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi kommer att ha takpanel i nästan hela huset, och vad jag förstått så bör man måla den INNAN man sätter upp den om man inte vill få bestående nackskador av målningen sedan. ;D Då kommer vi till frågan, med viklen typ av färg skall/bör vi måla för att komma lindrigast undan? Färgen vill vi ha vit (eller nästan vit, bör man bryta med lite grått kanske?) och inte blank. Vilken
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.