Vi har precis köpt ett hus med en murad öppen spis i vardagsrummet. rummet är tapetserat med en äldre vävtapet som är ganska tät. Ovanför öppna spisen finns ganska stora släpp bakom tapeten, där putsen på tegel/betongväggen är oerhört poröst och "drössligt". Vi har lyft lite i en tapetskarv, och det ser inte ut att finnas några fuktfläckar, endast limrester. Min fråga är dock vad man gör åt själva väggen bakom tapeten? Kan man skära ut tapeten i det aktuella området, krafsa bort allt löst puts och sedan lägga på nytt? Är det någon här som gjort något liknande? Klarar man det själv eller ska man ha hit en murare/målare? Behövs någon särskild typ av puts/spackel?
Tacksam för snabba svar!
/P

Är det målad väv är det inga större problem att laga, efter ni skurit ut det som sitter löst och tagit bort putsdammet bör ni köra någon slags primer eller binder, efter det är det bara att laga med vad som helst nästan. Gips, puts, spackel eller något tvåkomponentsspackel ska nog funka bra vilket som. Personligen hade jag nog valt bort putsbruket. Tänk på att inte kladda på den gamla väven.
Skaffa en likadan väv och försöka att passa in den i den gamla vävens mönster, sen måla 2ggr minst.
Det kommer att synas att ni lagat, jag själv hade nog valt att hänga om hela väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.