8 998 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Dölja ojämheter i innertak
Innan vi flyttade in i huset så gjorde jag all invändig renoveringen (trodde jag). Efter lampor kommit upp så visade sig att ett innertak inte hade blivit bra. Det var en gammal laging där man spacklat igen öppningen, men detta skiljer sig i struktur från övriga taket.
Jag vill nu inte börja att slipa bland alla möbler, såg i en tidning att man skulle kunna rulla på sandspackel med roller (Flugger sandspackel medium), och då få en ojämn struktur. Tanken är att få denna struktur över hela taket (inte slipa) och sedan måla, detta skulle kanke döja de ojämnheter som idag syns i taket? det blir lika ojämnt över allt
Jag vill nu inte börja att slipa bland alla möbler, såg i en tidning att man skulle kunna rulla på sandspackel med roller (Flugger sandspackel medium), och då få en ojämn struktur. Tanken är att få denna struktur över hela taket (inte slipa) och sedan måla, detta skulle kanke döja de ojämnheter som idag syns i taket? det blir lika ojämnt över allt
Späd spacklet med vatten bara annars kan du inte rulla det. Istället för att rulla spackel över hela taket, kanske det går att få till en liknande gräng precis på lagningen?
När man grängar tak så sprutar man sandspackel i taket. Försök att laga så liten bit som möjligt. Kan vara svårt att få "topparna" fina när man rullar vanligt sandspackel. Tunna med vatten och dra rollern sakta över ytan, annars kommer grängen att luta åt det håll man rullar.
Köpte Flüggers rollningsbara spackel för att bredspackla strukturtapeter. Tjejen som sålde det till mig sade att man först skulle rolla upp det och sedan stryka av det med en spackel. Lyckades inte få det att funka något bra, den gick helt enkelt inte att rolla. Provade flera olika rollrarque skrev:
Om du köper spacklet där så be om hjälp med verktyg. För mig slutade det med att jag bredspacklade på vanligt sätt.
Grängen blir också mycket grov!
Nu vet jag inte hur dina ytor ser ut, jag lagade en skada i ett putsat innertak med finspackel. För att få samma struktur (nåja!) som det omgivande putstaket så "duttade" jag i spacklet med en fuktad pensel. Funkade rätt bra.
/Fredrik
Klicka här för att svara