5 828 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Tapet kanter
Det beror på hur pass bra kant-i-kant de sitter, skarven syns på microlit efter målning oxå.
På vissa byggen sätter man microlit och bredpacklar den sedan för att få lika struktur på underlaget och utan skarver.
Men jag personligen hade valt att bara spackla skarverna och måla sedan, om det inte är någon struktur i tapeten förstås.
På vissa byggen sätter man microlit och bredpacklar den sedan för att få lika struktur på underlaget och utan skarver.
Men jag personligen hade valt att bara spackla skarverna och måla sedan, om det inte är någon struktur i tapeten förstås.
Det finns små rakbladshyvlar att köpa för att hyvla ner tapetkanter där tapeterna är uppatta "omlott". Man hyvlar bort den överliggande biten och spacklar sedan skarven.
Hyvlarna kan vara lite svåra att finna, leta i den lilla/specialiserade färg- och tapetbutiken snarare än stora byggmarknaden. Det kan också finnas liknande hyvlar på modellbyggaraffärer.
John Wall har och Wentzels hobby har.
Köp reservblad om du hittar färgbutiksvarianten, de vanliga Anza-bladen passar inte! :-[
Fredrik
Hyvlarna kan vara lite svåra att finna, leta i den lilla/specialiserade färg- och tapetbutiken snarare än stora byggmarknaden. Det kan också finnas liknande hyvlar på modellbyggaraffärer.
John Wall har och Wentzels hobby har.
Köp reservblad om du hittar färgbutiksvarianten, de vanliga Anza-bladen passar inte! :-[
Fredrik
Oj då, jag fick för mig att tapeten satt kant i kant, jaja, hoppas att jag inte lurade dig.
Som tidigare talare sa flossa skarven och spackla, jag flossar med min spackelspade, har prövat dessa tapethyvlare men lyckas inte få till det.
Men att flossa med spackeln är nog svårt om man inte har övat, så pröva hyveln eller om du kan spackla ordentligt skit i att flossa och spackla bara ut dem.
Som tidigare talare sa flossa skarven och spackla, jag flossar med min spackelspade, har prövat dessa tapethyvlare men lyckas inte få till det.
Men att flossa med spackeln är nog svårt om man inte har övat, så pröva hyveln eller om du kan spackla ordentligt skit i att flossa och spackla bara ut dem.
Min rekommendation är att göra så lite som möjligt innan målning. Om du hyvlar skarvarna och/eller spacklar dom så kommer du att se skillnad på strukturen i tapeten och på det spacklade. Måla direkt och se till att få på ordentligt med färg. Måla 2 ggr. Färgen fyller skarven och du får ett snyggt resultat. Det krävs dock att tapeten är hel och sitter fast ordentligt.
Det kan jag inte riktigt hålla med dig om, det beror mycket på vad det är för tapet. Är den slät och man ruggar upp den med ett 80 papper tillsammans med avslipningen av skarverna så ser det definitivt bra ut.Michailoff skrev:
Däremot så ser det förj..vligt ut att måla in skarverna, enligt mig.
Klicka här för att svara