Färg, Måla & Tapetsera
charta77: Ha spackeln lite snett horisontellt, så att den korta kanten inte är jämns med det motsatta hörnet. Utan så att det på den (kortsidan av spackeln) bildar ett V mot den väggen. Också drar man spackel uppåt, lodrät. Dra sedan med så pass mycket spackelmassa så att det trycks ut en någorlunda tjock sträng på det motsatta hörnet. Sedan jämnas dett till med spackeln utan massa, den
pandy: Vi har anlitat målare som tar 58 000 för att måla om vårt hus. Då ingår det fönster, hängrännor, alla plåtar och stuprör samt färg. Det är då både grundning av hela huset och två lager färdigstrykning.Tidigare offerter har varit på likande summor, dock ej grundmålning och detaljer. //anders
Vandelay: Vad innebär egentligen att huset är "transportgrundat" ? De flesta husleverantörer levererar sina hus transportgrundande vad jag vet. Enligt den målare jag pratat med bör man inte hoppa över grundmålning bara för att huset är transportgrundat. Det är bara ett skydd som gör att träfasaden klarar en vinter utan att man behöver utföra målning innan. Vid målning bör man som vanligt
byggimpert: [citat] Vill ni behålla det gula i köket och bygga vidare på det eller kan ni tänka er att "börja från noll"?? Mönstrat eller enfärgat? Fondväggar?? Lämna lite mer upplysningar så är det lättare att försöka sig på ett svar, gärna även om ni har större möbler som ni ska behålla och i vilka färger de går :) MVH//Christina.
robbin: Den som ändå kunde måla... Vaknade idag av att solen sken men innan frukosten var avklarad regnade det igen :( men nu försöker vi glädja ås åt det lilla..det blir billigare (ja för tillfället, skjuter på kostnaden) och vi kan umgås med varandra på semestern (äldsta dottern ser vi vid måltiderna resten av tiden är hon instängd på rummet med kompisar, om hon överhuvudtaget är
byggimpert: [citat] Med såna luckor ska du naturligtvis ha ett handmålat utseende, se nu bara till att välja färg med den största omsorg så att färgen verkligen gör hantverket rättvisa :D Vet att jag hört någon som var mycket mer insatt i färgtyper än jag, prata om oljelasyr som ska vara tunn och målas i flera lager för att ge ett täckande utseende och samtidigt bli väldigt vackert men mer
annawb: Tror det bästa är att titta runt på redan målade hus och knacka på och be om färgkoden. Det håller vi på med nu. :D
FamLindgren: Vi ska bygga ett 1½ plans hus där det blir puts på första våningen och träpanel på gavelspetsarna. Vi har funderat på en korallröd färg på putsen (4050-Y80R) och då är min fråga. Kan man måla gavelspetsarna med samma röda nyans (4050-Y80R) utan att det ser konstigt ut? kommer det att bli någon nyans skillnad i och med det är trä vs puts? Eller ska man välja att köra vitt på
Fredrik_J: Situation: Håller på att förändra köket med små (ekonomiska)medel. Tänkte först byta hela rasket med konstaterade att det sitter furuluckor i bra skick men betsade i mörkbrunt med klarlack ovanpå. Vi vill betsa vitt och skall därför slipa bort lacken och betsen. Det satt en lucka av samma sort i tvättstugan som jag provat på. Det blir helsnyggt. Först provade jag med lackbets och
Lurvnos: Såpa mjukar upp färg rätt så bra, kan vara värt att testa. Smeta på, täck med plast kanske mot regnet, och låt verka några dygn. Färgen blir gummiartad av detta. Kanske går det att skura bort färgen sedan. Det funkar i alla fall bra på småsaker man vill få plåtrena.
byggimpert: Tack för det snabba svaret :) Då är det bara att plocka fram penslarna igen, inomhus är det åtminstone torrt ;) //Christina.
sanne78: Det man ser som färgprov stämmer i princip aldrig!!, färgen kan skifta mycket beroende dagsljus och skuggor. Det bästa är att åka till en färghandel och informera om vilken färgton man är intresserad av in real life. Då tar handlaren troligen fram ett färgprov på målad träbit som du tycket att detta kan inte stämma. Men när du sen målar det hemma på huset och ser det under en
djpa: Jag hade valt en randig tapet med ränderna lodrät. 5-10 cm breda ränder i grått/vitt eller beige/vitt.
stensture: Har också problem med väder o målning.... Jag frågade en målare som sa att det där med att inte måla för sent på kvällen bara gäller "sista" lagret - Av utseende skäl. Jag har inte kommit långt med grundfärgen så bara det inte ser ut att komma någon skur så målar jag på :)
Lilla_vargen: Jag skulle rekommendera er att vänta till efter besiktningen. Det som skall besiktigas, är ju entreprenadarbetena och materialen. När ni spacklar och tapetserar kommer ni att dölja många av de eventuella felen. Så för att besiktningsmannen skall kunna se byggfelen, bör det vara ospacklat och otapetserat. Och om snickaren och/eller besiktingsmannen går runt på besiktningen och anser att
General_Failure: [citat] Det är ju två saker det handlar om: hur huset ser ut och hur träet i fasaden mår. Vill man att det ska se nymålat ut så målar man om en gång om året. Vill bara att fasaden ska hålla och inte bryr sig fullt så mycket om utseendet så målar man om mera sällan.
naffats1: Grundar gör man för att täta till ytveden i trät och för att skapa en bra yta för täckfärgen att fästa på. Går det av nån anledning hål på täckfärgen så skall grundfärgen klara av att skydda underlaget ändå(iallafall ett tag). Anledningen till att fabrikanterna säger 2ggr täckmålning är för att först då uppnår man den tjocklek på färgfilmen som färgtypen är
Qudan: När vi gjorde om i vårt hus, så tog vi bort alla elementen och satte väv bakom och målade vitt. Så hädanefter är det enkelt att bara rolla bakom när det behövs målas om igen. :)
Jarppan: Var får man tag på en fuktmätare ::) Är precis i samma sits som stensture, skall måla med vattenbaserad oljefärg. [Nordsjö Tinova VX]. //Jarppan http://www.hagalund.tk
byggimpert: Vill man titta på de "färgkartor" som ovan nämnda arkitekt tagit fram så är det Alcro´s serie Vita, Gröna, Rosa osv. Vackra Hus som avses ;) //Christina.
Sven: [citat] Som ett test har jag målat med vit slamfärg på (ohyvlade) knutar och fönsterfoder på en lekstuga målad med falu rödfärg. Två år efter målningen är resultatet fortfarande bra. Slamfärg är helt klart tacksammast den dag man skall måla om. Efter att ha tagit bort en hel del färg med värmepistol så är min slutsats att det är lättast att ta bort linoljefärg den dag
Bujanx: Det bör kosta lika mycket... är armerings filten färdig grundad borde m2 priset bli bättre än Glasfiber mojset.
JLT: Följande citat finns att läsa på alpina.se : Alpina är ett av europas äldsta märken och har funnits på den tyska marknaden de senaste 100 åren. I Sverige introducerades produkterna under våren 2003 av Alpina AB. Finns en även en tysk hemsida med mer info, och från den bjuder jag på följande citat: Alpina Mehr als 100 Jahre Kompetenz in Sachen Farbe. http://www.alpinafarben.de/
Mattias L.: Jag målade ytterligare en gån och nu verkar det se ok ut (förutom små ringar från de gamla bubblorna, men det är bara en friggebod så det får duga. Tack för tipsen!
Hemmakatten: [citat] Jo, det är faktiskt så att fantasin har flödat. ;D Kanske mer än hos de flesta.......Just genom att utnyttja former på fönster, järnräcken, träjalusier, dörrar o markiser samt att ljussätta huset på ett läckert sätt ( du glömde de gröna mosaikpartierna) så har vi fått ett hus som får olika skepnader beroende på dagsljus, sol eller moln, vår eller höst. Och det är