16 542 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Färg, kvalitet
Sida 1 av 2
Är det någon skillnad på kvalitet om man tex köper färg på Byggmax eller på en riktig måleributik??
Vi ska måla både inomhus och utomhus men blir helt snurriga av alla miljoner sorters färger :
Vi ska måla både inomhus och utomhus men blir helt snurriga av alla miljoner sorters färger :
Vi målar f.n. på betong och då har jag köpt en billig vit väggfärg på BiltemaMaria_Niclas skrev:
att måla ett första lager med. Detta för att betongen kan suga rätt mycket färg och då vill jag inte att den ska suga dyr färg !
Det första vita lagret hjälper också till att se var vi måste spackla !!
Slutlagren ska dock målas med Alcros färg köpt i den "dyra" butiken !
Tror att kvalitén är bättre där !
Mvh
Kicki
Köpte färdig bruten färg på rusta som täckte bra och var lätt att jobba med, honungsgul och antikvit, helt okej! Men sen köpte jag 10 liters vit takfärg på samma ställe som inte täckte alls. Hela burken gick åt i ett tak, 5 strykningar, sen möglade eländet också! Fick små mögel utslag som inte fanns där tidigare. Fick strycka över med alcros "itak" färg. Sammanlagt 14 liter färg 7 strykningar samt nackspärr!
Summan av kardemumman = det är lite som tombola lotteri!
plexi
Summan av kardemumman = det är lite som tombola lotteri!
plexi
Skulle aldrig grunda med en färg av sämre kvalitet, grundfärgen är som frukost det viktigaste målet(lagret).Kicksan skrev:
Alla kommande ommålningar bygger då på att grundfärgen tänker sitta kvar på väggen.
Jag tror inte det är några problem med att färgen inte skulle sitta kvar på väggen, det är snarare en fråga om hur mycket den täcker och det spelar ingen större roll i vårt läge.Pocke skrev:
Det var faktiskt en anställd i den "dyra" butiken som tipsade om att måla med annan färg än den dyraste som ska vara över.
Mvh Kicki
Nej, förhoppningsvis ska det inte vara något problem på ett tag men efter 10-15 år, kanske mindre, är jag inte lika säker. Då svär man nog rätt högt när färgen underst släpper.
Det går inte att säga att all billig färg är skit, men överlag så är kvaliteten mycket ojämnare än på en dyr färg.
För övrigt så kostar inte t ex 10 liter nordsjö stoppgrund många kronor.
Täckförmåga vid grundning är egentligen oväsentlig eftersom det du söker med en grundning är vidhäftning.
Det går inte att säga att all billig färg är skit, men överlag så är kvaliteten mycket ojämnare än på en dyr färg.
För övrigt så kostar inte t ex 10 liter nordsjö stoppgrund många kronor.
Täckförmåga vid grundning är egentligen oväsentlig eftersom det du söker med en grundning är vidhäftning.
Köpte vid ett tillfälle billig takfärg på EKO, det misstaget kommer jag aldrig att göra om igen, konsistensen var ju ungefär som vatten, och det täckte i princip inget alls. Bättre att betala lite extra, det betalar sig i slutändan. 8)
Jag tycker att man måste ha en bredare ekonomisk aspekt på det hela, dvs även värdera sin egen tid, som läggs på kvällar, helger och semestrar (mao motsvarande kvalificerad ö-tid).
Om jag fixar en vägg, låt oss säga, 15m2 på 22 timmar (inkl. färgborttagning, tvätt, grundmålning, maskering, etc) så är min arbetsinsats värd för mig låt säga 6600:-
15 m2 vägg kräver ca 4 - 5 liter färg, så om det skiljer 100:-/litern mellan bra och dålig färg så är det bara 400 - 500:-, dvs klart under 10% av totalkostnaden.
Mao, satsa på kvalité !!!!
Om jag fixar en vägg, låt oss säga, 15m2 på 22 timmar (inkl. färgborttagning, tvätt, grundmålning, maskering, etc) så är min arbetsinsats värd för mig låt säga 6600:-
15 m2 vägg kräver ca 4 - 5 liter färg, så om det skiljer 100:-/litern mellan bra och dålig färg så är det bara 400 - 500:-, dvs klart under 10% av totalkostnaden.
Mao, satsa på kvalité !!!!
I regel är det så här att andra sorteringen av färg som tillverkarna inte vill sälja själva under eget varumärken hamnar i burkar som märks med Rusta, Byggmax etc .
Det behöver inte vara något större fel med färgen ex vit färg med lite lätt gul ton som du knappt ser men som igentligen skulle ha varit helt vit, eller kanske har det blivigt något fel med konserverings medlet så att färgen inte håller sig färsk lika länge i burken m.m.
Det kan också vara så att det är något fel med den som att ex en vit färg gulnar snabbare på grund av ett fel i tillverkningen m.m
Visst finns det säker byggvarahus som köper riktig färg med sitt egna namn på men jag vet inte vilka.
Själv skulle det aldrig falla mig in att köpa dom här färgerna även om jag skulle sparat någon krona.
Det behöver inte vara något större fel med färgen ex vit färg med lite lätt gul ton som du knappt ser men som igentligen skulle ha varit helt vit, eller kanske har det blivigt något fel med konserverings medlet så att färgen inte håller sig färsk lika länge i burken m.m.
Det kan också vara så att det är något fel med den som att ex en vit färg gulnar snabbare på grund av ett fel i tillverkningen m.m
Visst finns det säker byggvarahus som köper riktig färg med sitt egna namn på men jag vet inte vilka.
Själv skulle det aldrig falla mig in att köpa dom här färgerna även om jag skulle sparat någon krona.
Och det är det som ligger närmast sanningen om färgkvalitet.Nithin skrev:
Min gissning är att byggkedjebutiker köper in något enklare (billigare tillsatser) färg i begränsad färgskala med sin egen etikett och i stora mängder som gör det biligare för oss konsumenter. Jag tror inte på etikettbyte eller annat skvaller för det kan ju kosta multum att luras och etikettera om en burk???
Det är inte bara själva blandningen som påverkar färgens täckningsförmåga. Visa culorpigmenter verkar täcka sämre oberoende av priset. En kunnig kille i Fluggerbutiken försökte lära mej om det men nu minns jag inte villka det var. Det var något om att övermåla kalla culorer med varma eller tvärtom och om "svaga" och "starka" pigmenter ???. Själv har jag varit med om att måla taket 4 ggr med en dyr vit våtrumsfärg och ändå vara missnöjd. Blandningen som skulle vara vattentätt kunde tydligen inte bära så mycket vitpigment så det täckte på en gång
Det är alltid förnuftigt att grunda med billigare vit färg så att omålat underlag inte suger så mycket av det dyra och pigmenterade så länge båda färger är av samma sort eller övermålningsbara med varandra. Samma gäller vid övermålning av redan målat yta för att inte det gamla nyansen ska slå genom.
gaia