Oljat ändträ, skarvar o.dyl, sen Tinova VX två varv.
Det var tillräckligt knepigt att få det antalet varv färdiga, en sommar som denna ;)

//Christina.
 
Oljan är jätteviktig. Grundfärgen är jätteviktig.
Och det är viktigt att få på två lager täckfärg.

Vad var det du frågade nu igen? ;)
 
Beror på vilken färg man har, Tinova VX tränger in lika bra (bättre) än grundfärgen därför behövs den inte för detta. Följ alltid tillverkarens råd. För de flesta "plastfärger" är en oljegrund en nödvändighet för att inte få röta
 
Ett vettigt svar kräver vetskap om vilken färg vi talar om...
 
Lissas skrev:
Ett vettigt svar kräver vetskap om vilken färg vi talar om...
Skulle nog göra som Kalle dussin rekar, har tittat på hans hemsida, bättre hantverkare får man allt leta efter
Mvh ;)
 
Självklart är det ju inte alltid man köra olja-grund-två lager färdigstryk.
Det hade ju blivit rätt illa på ett slamfärgshus....;)
 
Följ tillverkarens rekommendationer. Om något blir galet trots det har du lättare att reklamera felet.
Kort beskrivning:
Oljetäcklasyr: Grundolja på ändträ och utsatta delar + två ggr strykningAlkydoljefärg och akrylat: som täcklasyr med komplettering av ett lager oljegrundfärg. De vattenburna alkyderna: följ beskrivning och använd rekommenderad produkt. Blanda inte olika fabrikat. När du grundoljar, låt inte oljan torka innan du lägger på grundfärgen eller första varvet täcklasyr. Oljan blir väldigt hård och färgen biter inte tag ordentligt. Lägg på olja och mätta ytan, vänta ett litet tag och måla sedan "vått i vått".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.