Färg, Måla & Tapetsera
norrlandshus_sthlm: jag ger mig datten på att det suttit med kontaktlim.... enkelt att få bort? *NOT* lösningsmedlet heter isåfall toluen och ingår i cellulosaförtunning ...enligt kemikalieinsp. får man cancer, hjärnskador, fosterskador och hudskador av det www.kemi.se skrapa eller skitidet är mitt råd ...iaf om det är kontaktlim
lastkaj: Generellt kan det sägas att ljusa kulörer får det att se större ut, mörka får det att se mindre ut. Om du få det att kännas högt i tak ska du måla taket ljust. Om rummet är avlångt och du vill att det ska kännas mindre avlångt så ska du måla kortsidorna mörka och långsidorna ljusa.
Chief_Ryback: Det var kanske hyffsat varmt när ni målade, inte så fuktigt och inte slagregn rakt på panelen. Det var det inte för mig i exemplet. Nej den är kanske inte så känslig som jag sa men man bör tänka på det. Sen är den jä..ligt trög att måla med. Tacka vet jag latex. Tror att Nordsjö gjort om VX'n till i år och den ska vara bättre, har inte målat med den själv i år så jag vet
frasse: Jag har handlat en del på yrkesbutiker, de ligger ofta lite under byggvaruhusen. En heter Syntema www.syntema.se, ligger i Älvsjö. Har också handlat på Mattson&Lundgren i Nacka, www.mattson-lundgren.se
Sven: Mina erfarenheter och funderingar kring rödfärg. - Att koka sin egen färg är förvånansvärt enkelt. - Där jag bor finns några gårdar som målats med Faluljus - det är helt klart vackrare med denna kulör. Tyvärr så är den omotiverat dyr att köpa färdigkokt. - Det är viktigt att uppmärksamma att en liter rödfärg väger 1,3 kilo. Det gör att hinkar med 10 kg rödfärg inte är
fitzo: Tack för alla många bra men olika tips. ;) Jag spacklade i alla fall skarven och målade med pensel. Det blev helt ok.
MathiasS: Ok, tack för tipsen. Haken är att dyrt går bort så det blir nog någon trätrall på golvet och Rusta-väggfärg på väggen som får hålla så länge det håller. Golvet blir blött om man lägger plast på och så har det varit i 50år så det lär inte ändra sig... ;) Rummet skall ändå rivas inom ett par år och då löser sig alla fuktproblem.
dadid: Jag är nyfiken på erfarenheter från er som äger svarta trähus. Har alla problem med sprickor? Läser man här på forumet får man det intrycket. Vore kul att veta vad ni har för panel, färg samt läge etc. /Dadid
Ninni: Tack för alla svar, jag får höra mig för på färghandeln vad som är bäst.
yonna: 0m du bryter den vita (för det skulle väl vara vitt?) färgen med en gnutta grått förhindrar du att den vita färgen gulnar lika fort när du använder oljefärg.
Bujanx: Ähh va fan skit i om man dör.. Bara man slipper mögel på fasaden.
fia_mstd: [citat] Nja HÖG nivå vet jag inte... ;D Men helt klart homestaging! :D Fast maken tar det hela på stort allvar och har nu bredsacklat i stort sett hela det gamla sovrummet. Det tog flera timmar!!! :o Och han son inte gillar "sånt där" egentligen... Pyschla med huset alltså brukar han ine gilla. Säger han... ;)
lawpan: Remsa, spackel och husfix för grövre håligheter. Vårat största projekt hittentills (Hallen): Målet är: * Tapetsering * Slipning och målning av trappan * Inlägg av parkett * Belägg av parkett på trappsteg (kan sluta hur som, eller så strunt vi i det) * Inlägg av klinkers vid ingången i hallen * Målning av ytterdörren på insidan * Byta dörrlister, taklister och golvlister. * Byte
Bujanx: Det finns Alkydolje Trälasyr som är vattenspädbar. Grundolja och grundfärg ska så vit jag vet målas vått i vått. Ajah alla kanske inte rekommendera det.
renstahl: Demidekk täcklasyr dalaröd säljes 220 liter priset är 75 kr litern vilket är ca halva butikspriset. Vid intresse kan man ringa mig på 0707173431 och färgen finns i gävle. Jag kan ev sälja det i två poster. Mvh Niklas
Chief_Ryback: Om skadan inte är i skarven och inte allt för iögonfallande kan du "flossa" en tapetbit lite större än skadan och sätt den över. Flossa tapeten gör du genom att riva tapeten mot dig om du har framsidan mot dig, svårt att förklara men resultatet man vill ha är att kanterna ska vara så tunna som möjligt. Detta gäller endast papperstapet och är kanske mest ett temporärt sätt att
Chief_Ryback: Vad du måste tänka på är att underarbetet måste vara extremt mycket bättre, det är väl det viktigaste. Annars är det väl en smaksak.
Chief_Ryback: Kör en oljetäcklasyr där också, inga problem.
Karneolen: Ciao! Jag undrar om någon har använt Gjoeco/Gjöco husfärg av något slag, ex: Herrgård Allt-I-Ett, Maximal osv. Tackar på förhand.
cuddefors: Hej och tack för alla trevliga svar! Kul att så många ändå var positiva! Måste dock erkänna att vi fegade ur, inte pga av färgen utan rädslan över att behöva byta panel inom kort. Det blev en mycket mörk grå istället, 8000-N. Det kommer bli urläckert. Därtill lägger vi grått tegel, vita fönster och dörrar (inga fönsterfoder). Sedan kommer vi ha röda accenter till detta. T ex
Eld: En sån här är suverän om man ska dra ut massor av spik eller nubb: http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=1250&dokid=5103758 Om man nu inte har fullt så många spik att dra ut och vill ha något billigare kan man söka på spikutdragare hos http://www.clasohlson.se eller hos http://www.biltema.se/
que: Det jag målade på var någon typ av oljefärg, kanske grund kommer inte ihåg nu. Spacklet fäster bra, men gör en lätt slipning av ytan först. du ser också ojämheterna bra på den målade ytan. Tycker inte man ska behöva bredspackla, om man inte kan tekniken så står man oftast och slipar bort det mesta igen. Jag målade enbart på de ytor där det fortfarande satt större mängder
Fasting65: Casco Silstrip: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Silstrip%203987.pdf
fredpers: Ajaj. Låter mycket. Är det en lada ni målar :).... Färgen ska suga in mer i och med den långa torktiden vilket i sig är anledningen till att man inte ska behöva grunda antar jag. Vi har hitills (igår kväll) målat ca 40 kvm med ungefär 8 liters åtgång, dvs ca 5 kvm/liter. Men första strykningen bör vara törstigare än andra. /Fredrik
Torparkungen: TAck för svar! Bäst att köpa lite färg nu då. ;)