Hej

Har en trapp som är brun (ljusbrun rätt blank färg). På några ställen har färgen försvunnit och där ser man att trappan varit lackad. Jag tippar att den är målad på 70-talet med någon oljebaserad färg.

Nu till frågan, finns någon bra vattenbaserad, snabbtorkande färg som man kan måla om med? Tre små barn gör att man helst vill måla på kvällen och kunna gå på trappen (försiktigt) morgonen efter och det får inte stinka för mycket.

Jag skulle helst slippa slipa också, matta av måste jag väl men gamla färgen måste väl kunna sitta kvar? Jag är inte ute efter att få superfinish. Om jag skulle behöva spackla, finns något lämpligt spackel som håller?

MVH/Martar

Även de vattenbaserade färgerna är inte direkt ofarliga - speciellt för barn. Se till att dörrar till sovrummen är stängda. En lösning är att fixa vartannat trappsteg ena veckan; resterande en vecka senare.

Jag gjorde sammaledes - men jycken fattade först inte min instruktion att endast gå på varannat trappsteg. Funkade när jag la lätt pluffigt tyg på de 8-timmars gamla lackade trappstegen! Förhoppningsvis är dina barn mer intelligenta ...  ;)

Jag skulle inte välja vattenbaserad färg nästa gång - de oljebaserade färgerna är betydligt mer hållbara.

Tackar för svaren! Det kanske får anstå till nästa sommar då. Så skippar jag tanken på vattenbaserat.

/Martar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.