Hej,

Jag ska flytta in i en lägenhet och har tänkt att måla vitt i följande rum:
* Hall - vävtapet som är målad lila
* Vardagsrum - vanlig tapet som är gul
* Sovrum - vanlig tapet som är blå

Jag har aldrig målat förut, så jag är en riktig novis i detta ämne. Hur ska jag gå till väga? Vad behöver jag köpa?

Jag vill bli klar så snabbt som möjligt, men misstänker att det kanske inte är så bra att måla allt på en gång, eftersom man vill sova i något av rummen också.

Uppskattningsvis kan väggytorna vara i följande storlekar:
* Hall = 15 kvm
* Vardagsrum = 30 kvm
* Sovrum = 23 kvm

Är det någon speciell vit färg man ska måla med?

Som ni kanske märker är jag inte alls hemma på detta ämne, så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Oj, svårt att svara på beroende på hur du vill att slutresultatet ska bli.
Men om vi utgår ifrån att tapeteten sitter fast och det är en papperstapet utan struktur som sitter trådkant(eller kan-i-kant) och du lämmnar skarverna som de är.
Då bör du endast behöva spackla hål o slipa. På väven kanske det är bättre att använda latexfog istället. Efter det ska det bara vara att måla 2ggr kanske 3ggr på väven. Jag skulle ha valt en väggfärg med glans 7.

Material(Baserat på nordsjös sortiment):
Snabbspackel
Bindoplast 7 ev Stoppgrund att grunda med(lite billigare)
Latexfog
Slippapper 120
Täckpapp
Tejp
Fogpruta
Givetvis en stor+liten rulle,en stor+liten elementpensel,förlängningsskaft och spackelspadar modell mindre.

Mängden material tycker jag är svårt att räkna ut men eftersom du vill ha det vitt så går det bra att lämmna tillbaka obrutna burkar.

Det här är baserat på att inget oförutsett skulle hända, vilket det tyvärr ofta gör.
Någon annan orkar nog förklara vad du gör med blåsor, genomblödningar, lös tapet mm

Uppskattningsvis kan väggytorna vara i följande storlekar:
* Hall = 15 kvm
* Vardagsrum = 30 kvm
* Sovrum = 23 kvm
Innan du börjar räkna på hur mycket färg du skall ha så bör du titta över dina uppskattningar av väggytorna. Du kanske menade golvyta men annars:

Sovrummet på 23 kvm väggyta? Ett rum på ex 6 kvm golvyta (2x3 meter) innebär 24kvm väggyta (räknat på vägghöjd 2,4 meter) minus dörröppning och ev. fönster/garderober etc.
6 kvm på ett sovrum är ett väldigt litet sovrum så det var därför jag reagerade.

Ett tips om du skall maskera ex. element, lister etc. med maskeringstejp är att ta bort maskeringstejpen medans färgen är blöt. Annars är risken stor att färgen sätter sig i tejpen och följer med när tejpen skall bort.

Ett råd är att du även målar taket. Det är (nästan) alltid skitigare/gulare än vad man tror! Det skulle ju vara lite trist med vita väggar och gult/grått tak..

Apropå takmålning: jag sitter i ungefär samma sits som trådstartarn. Är det över huvud taget möjligt att måla taket i efterhand eller ska man göra det i samband med väggmålning?

Gör det INNAN målning/tapetsering.

lnu skrev:
Apropå takmålning: jag sitter i ungefär samma sits som trådstartarn. Är det över huvud taget möjligt att måla taket i efterhand eller ska man göra det i samband med väggmålning?
Såklart det går men det är avsevärt mycket bökigare, du måste då maskera takvinkeln. Men generellt bör man måla taket innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.