Jajo, gran är inte kådfri. Men ingen vettig hantverkare väljer fur på ytterpanel, utom möjligen norrvägg, just p g a kådan.
Furkåda är dessutom kladdig under mycket längre tid, eftersom flödet är rikligare. Grankåda oxiderar snabbare. Problemet är att alla kådhärdar "aktiveras" av färgoljan. Vad som vid ommålning ser ut att vara oxiderat, torrt och ofarligt får liv igen...