Jag känner mig riktigt motvalls idag ;D rännilar av kåda får man gärna på gran, eftersom gran ofta har kådfickor, alltså små håligheter med kåda i. Som vedeldare upptäcker man att gran har sporadiska gömmor av kåda medans tall regelmässigt avgett kåda från ytveden (som för det mesta är torr när det är dags för eldning till skillnad från kåda i granveden). Vad kan man säga? Inget är så bra att det inte kunde vara bättre? :D
 
Jajo, gran är inte kådfri. Men ingen vettig hantverkare väljer fur på ytterpanel, utom möjligen norrvägg, just p g a kådan.
Furkåda är dessutom kladdig under mycket längre tid, eftersom flödet är rikligare. Grankåda oxiderar snabbare. Problemet är att alla kådhärdar "aktiveras" av färgoljan. Vad som vid ommålning ser ut att vara oxiderat, torrt och ofarligt får liv igen...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.