11 053 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Färg på huset??
Hejsan!
Jag kan inte bestämma mig för vad vi skall ha för färg på huset!?
Det är min "avdelning" att välja färgerna på och i huset och det är mycket svårare än jag kunde tro.
Just nu tänker jag på färgen utomhus. Taket skall vara svart, takrännorna har jag tänkt mig "silver" och knutar och fönster och dörrar har jag tänkt mig vita. Så långt har jag klart för mig. Men vad skall man välja för färg på fasaden?? Gul tycker jag mycket om, men även grå. Och creme. :-/
Jag vill inte har för mörka färger och kan utesluta blå och röda färger. Tror jag...
Lite ambivalent, om man säjer så... 
Huset är enkelt, inget nyfunkis eller så.
Vad tycker ni?? Har ni några fina bilder på era hus, där ni är supernöjda med färgvalet?? Och där ni är villiga att dela med er av NCS-nummer... ?
Eller några tips på sidor där man kan kolla färger? Har varit inne på Alcros hemsida och testat, men de husen stämmer inte alls med vårt och jag blir bara irriterad. Vill liksom ha färdiga idéer istället.
Någon som har några?
//Helena
Jag kan inte bestämma mig för vad vi skall ha för färg på huset!?
Det är min "avdelning" att välja färgerna på och i huset och det är mycket svårare än jag kunde tro.
Just nu tänker jag på färgen utomhus. Taket skall vara svart, takrännorna har jag tänkt mig "silver" och knutar och fönster och dörrar har jag tänkt mig vita. Så långt har jag klart för mig. Men vad skall man välja för färg på fasaden?? Gul tycker jag mycket om, men även grå. Och creme. :-/
Jag vill inte har för mörka färger och kan utesluta blå och röda färger. Tror jag...
Huset är enkelt, inget nyfunkis eller så.
Vad tycker ni?? Har ni några fina bilder på era hus, där ni är supernöjda med färgvalet?? Och där ni är villiga att dela med er av NCS-nummer... ?
Någon som har några?
//Helena
Jag skulle nog råda dig att åka runt och titta på redan målade hus, det är bäst. På internet blir det oftast inte verklighetstroget, tyvärr. Kommer tyvärr inte på någon länk just nu...Annars kan ni ju köpa små provfärgburkar och måla på en bräda och hålla upp mot fasaden.
Vi hittade vår drömfärg inte långt från min mammas hus. Vi frågade efter färgkoden och det är den det kommer bli. ;D
Vi hittade vår drömfärg inte långt från min mammas hus. Vi frågade efter färgkoden och det är den det kommer bli. ;D
Jag skulle också råda att åka runt och kolla på hus och på så sätt hitta en färg som du vill ha.
Jag var också väldigt velig när vi skulle bestämma färg, fick då tips om ett hus med den grå färg jag tänkt måla (jag var orolig att den skulle dra åt det blå hållet). Efter att ha sett färgen IRL var det inga problem att bestämma sig !
Vi har svart tak, svarta plåtarbeten, ljusgrå fasad och vita knutar och foder.
Vi är jättenöjda.
Lycka till !!
Mvh Kicki
Jag var också väldigt velig när vi skulle bestämma färg, fick då tips om ett hus med den grå färg jag tänkt måla (jag var orolig att den skulle dra åt det blå hållet). Efter att ha sett färgen IRL var det inga problem att bestämma sig !
Vi har svart tak, svarta plåtarbeten, ljusgrå fasad och vita knutar och foder.
Vi är jättenöjda.
Lycka till !!
Mvh Kicki
Helena,
Håller med övriga - det finns nästan inget annat sätt än att åka runt och kika och knacka dörr. Leta upp nybyggda områden så är chansen större att du finner folk som vet vad de har för färg och de flesta är mer "i tiden".
Vi fick alltid bra svar hos de vi ringde på hos och alla visste vad de hade för färg.
Måleributiken i Alvik har en karta med de vanligaste färgerna som man kan åka och titta på - i Brommaområdet - riktigt bra faktiskt. Glöm dock inte att veva ned rutorna då du kikar, våra har en liiiiten blå ton och det blev stor skillnad då vi hade fönstret uppe.
Vi var inne på grått men kände att det blev lite för grått med bara det och vitt - speciellt på höst / vinter vilket trots allt känns som en stor del av året i Stockholmstrakten....många lägger till vinrött på fönster och dörrar för att få in lite värme och det tycker jag är fint. Vi ville efter lite letande ha en mer varm färg så det blev en beige/grön/grå. Men som sagt, smaken är olika.
Lycka till.
Vänligen,
anna
Håller med övriga - det finns nästan inget annat sätt än att åka runt och kika och knacka dörr. Leta upp nybyggda områden så är chansen större att du finner folk som vet vad de har för färg och de flesta är mer "i tiden".
Vi fick alltid bra svar hos de vi ringde på hos och alla visste vad de hade för färg.
Måleributiken i Alvik har en karta med de vanligaste färgerna som man kan åka och titta på - i Brommaområdet - riktigt bra faktiskt. Glöm dock inte att veva ned rutorna då du kikar, våra har en liiiiten blå ton och det blev stor skillnad då vi hade fönstret uppe.
Vi var inne på grått men kände att det blev lite för grått med bara det och vitt - speciellt på höst / vinter vilket trots allt känns som en stor del av året i Stockholmstrakten....många lägger till vinrött på fönster och dörrar för att få in lite värme och det tycker jag är fint. Vi ville efter lite letande ha en mer varm färg så det blev en beige/grön/grå. Men som sagt, smaken är olika.
Lycka till.
Vänligen,
anna
Hej
Vad bor du ? Om du bor i Stockholm kan jag rekomendera att åka till Barkarby torg ( minns inte vad heter gatan) . Där finns det ett litet område med 10-15 HSB parhus som är målade i olika väldigt fina (tycker vi)färger. Jag har ringt till architekt firma som ritade husen och har fått NCS nummer på alla färger. Om du är intresserad kan jag skriva ner de för dig.
/Galina
Vad bor du ? Om du bor i Stockholm kan jag rekomendera att åka till Barkarby torg ( minns inte vad heter gatan) . Där finns det ett litet område med 10-15 HSB parhus som är målade i olika väldigt fina (tycker vi)färger. Jag har ringt till architekt firma som ritade husen och har fått NCS nummer på alla färger. Om du är intresserad kan jag skriva ner de för dig.
/Galina
Ett svart tak med silvriga hängrännor är göörsnyggt!
Ska ni köra med zink då ? det ger en snygg patina
när de åldras !
Det är ju megasvårt att välja färg på huset , har
själv samma problem.
En annan gillar ju järnvitriol å garvsyra men vet ej hur pass skyddande det är- måste forska mera på det .
Vad för slags hus bygger ni?
Ska ni köra med zink då ? det ger en snygg patina
när de åldras !
Det är ju megasvårt att välja färg på huset , har
själv samma problem.
En annan gillar ju järnvitriol å garvsyra men vet ej hur pass skyddande det är- måste forska mera på det .
Vad för slags hus bygger ni?
Fram med kameran gott folk!
Jag drar mitt strå till stacken med följande två bilder. Det är förvisso otroligt svårt (för mig) att ta bilder som återger färgerna på ett bra sätt, men lite bättre vägledning än två färgkoder ger det väl iaf.
Vi ville ha väldigt mjuka och "inteskrikiga" färger men ändå slippa det vanliga "ett gult hus med fyra vita knutar". Efter lite spionage hittade vi dessa färger på ett hus i Farsta/Haninge.
Den gula färgen är alcros stugfärg (Bestå heter den nu) i kulören SÄV. Den gröna färgen är Alcros Djurgårdsgrön.


Jag drar mitt strå till stacken med följande två bilder. Det är förvisso otroligt svårt (för mig) att ta bilder som återger färgerna på ett bra sätt, men lite bättre vägledning än två färgkoder ger det väl iaf.
Vi ville ha väldigt mjuka och "inteskrikiga" färger men ändå slippa det vanliga "ett gult hus med fyra vita knutar". Efter lite spionage hittade vi dessa färger på ett hus i Farsta/Haninge.
Den gula färgen är alcros stugfärg (Bestå heter den nu) i kulören SÄV. Den gröna färgen är Alcros Djurgårdsgrön.


enklast möjliga och alltid fint/snyggt
FALURÖDFÄRG
en dröm när det är dags att måla om. Man måste dock komma ihåg att blanda i vad det nu var i färgen för att förhindra mögel. Detta ämne som jag nu inte kommer på vad det heter fanns i färgen tidigare då det aldrig var problem med rödfärgen.
FALURÖDFÄRG
en dröm när det är dags att måla om. Man måste dock komma ihåg att blanda i vad det nu var i färgen för att förhindra mögel. Detta ämne som jag nu inte kommer på vad det heter fanns i färgen tidigare då det aldrig var problem med rödfärgen.
Linska, det finns fortfarande!!!
Vårt hus var fram till för några veckor sedan mintgrönt/turkost med bruna (i olika nyanser) fönster, fönsterluckor och häng/stuprännor... Supersnyggt... :
Vi har dessutom sett ett exakt likadant hus i Bromma (när vi var på måleributikens runda, fanns dock inte med i foldern...
)!
Vi målade fasaden "froströyk" (nästan vit, en varm nyans), fönsterluckor och fönsterkarmar ljusgrå (minns inte namnet), och själva fönsterna "järn" (mörkgrå). Grunden ska bli mellangrå, rännorna svarta och taket är brunrött tegel.
Kanske inte vad du har tänkt dig, Helena, men vi är supersupernöjda.
// Kristina
Vårt hus var fram till för några veckor sedan mintgrönt/turkost med bruna (i olika nyanser) fönster, fönsterluckor och häng/stuprännor... Supersnyggt... :
Vi målade fasaden "froströyk" (nästan vit, en varm nyans), fönsterluckor och fönsterkarmar ljusgrå (minns inte namnet), och själva fönsterna "järn" (mörkgrå). Grunden ska bli mellangrå, rännorna svarta och taket är brunrött tegel.
Kanske inte vad du har tänkt dig, Helena, men vi är supersupernöjda.
// Kristina
Instämmer med föregående - vita hus är grymt snyggt. Svarta likaså. Men som alltid gäller det att respektera och inspireras av omgivningen när man målar.
Om du inte hade låst dig vid vit dörr och vita knutar och svart tak skulle jag rekommendera att du lekte loss lite med alcros färgsättningsprogram. Inspirerande. (Jag saknar dock en slumpfunktion).
Om du inte hade låst dig vid vit dörr och vita knutar och svart tak skulle jag rekommendera att du lekte loss lite med alcros färgsättningsprogram. Inspirerande. (Jag saknar dock en slumpfunktion).
Klicka här för att svara