Hallå!

I mitt badrum har jag ett fönster med "skrovlig" insida. De förra husägarna har lackat furut på själva fönstret utan att tejpa på fönstret och inte varit så noga. Alltså har jag 1-2 cm lack runtom hela fönstret som jag gärna vill få bort! Hade det varit en slät fönsteryta antar jag att det hade varit enkelt med ett rakblad, men hur gör jag nu??? Finns det något slags lack/färgborttagningsmedel el.dyl. för glas?
 
Jag brukar lyckas att ta bort gammal färg med tjock brunsåpa (ej flyttande). Testa på ett ställe om den "biter" på din lack. Smeta på 2-4mm tjockt och tryck i så den fyller ojämnheter i glaset, täck med plastfolje så att såpan inte torkar för snabbt och vänta några timmar. Se till att inte få såpan på träet för då löser den upp lacken där den ska  vara kvar ;). Har lacken blivit mjuk och går att skrapa så är det bara att fortsätta/upprepa . Flytta gäggan över till nästa ställe på glaset. Börsta/tvätta rester med vatten.
Det kanske hjälper?
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.