Färg, Måla & Tapetsera
Buford: Jag har gett mig f-n på att det ska bli så bra som möjligt så jag har själv funderat på alternativ nummer två. Då fanns det på agendan hos ytterligare en person, så jag kör på det. Tack för svar! :thumbup:
Peter2400: Vi har målat alla våra väggar och tak i huset, olika grundförutsättningar med bredspackel gipsskivor och gammal tapet, med [bild] och [bild] Och jag vågar säga att efter två ordentliga rollningar, ingen grundfärg, så ser man ingen skillnad på vad det var för yta under. Det enda som syns är om man slarvat med spackling eller om man målar på strukturtapet.
Micro: Ja det stämmer att värmen spelar en stor roll i det hela , men jag / vi försöker ha det svalt när vi tapetserar eller målar rummen. Tycker det är så jobbigt att bli genomsvett och slipa spackel osv.:thumbdown:
Beeenjamin: Nej då. Jag använder mig av IR-lampa när kunden vill att färgen ska bort, vanligtvis gamla fasader. Man ska alltid har brandsläckare i närheten, men aldrig hänt något. Däremot riktigt jävla tråkigt jobb.
Beeenjamin: [citat] Bara att hyra dammsugare till slipmaskinen så är problemet löst.
Micro: Om du har kompressor och el kanske du kan blåsa bort pollen dammet?
Beeenjamin: Du behöver inte lägga mycket lim, det är inga papperstapeter nu. Lagom med lim annars syns det när du har målat. Färgen bidrar också så att microlit sitter fast.
Beeenjamin: Kvalitet kostar pengar i de allra flesta fall. Använd dig av Alcro, Beckers, Nordsjö och andra kända färg tillverkare för bästa resultat.
vanpire: Elektrisk färgroller för halva priset (775kr) på Järnia i Sthlm. Nån som vet om en sån här är bra? Låter ju som att den kan underlätta arbetet avsevärt om man har mkt att måla,
Xlntjone: [citat] Och för att krångla till det lite mer är s0502-y gulare än 0502-y och 0500-n är gråare än s0500-n
Jimmy Andeblom: Smart där med plasten! Bara att köpa! Finns även att köpa på Hornbash. De har även tillbehör hemma typ filter osv. Lycka till och glöm inte att fota en massa före och efter!
toolman77: Röd som röd spelar inte så stor roll när du ska måla om, det blir ju inte samma färg men jag tror inte att det blir flammigt. Värre om man vill ha gul eller grön som inte är lika säkert att de finns kvar i längden
injonil: Blir självklart bäst med kant-i-kant! :) Jag läste inte ens anvisningarna. Om det står att den ska sättas med överlapp så har de fel ;)
ToryKulan: Här hemma spikar vi nästan inga lister numera. Vi limmar upp dom med NoNails, nån sorts speciallim avsett för ändamålet. Det är ett vitt lim som är ett mellanting mellan sättlim och latex. Det lim som trycks ut när man tryckt fast listen kan man jämna till så att springan fylls ut. Ungefär som man gör med latex.
Hemfix: Behandlade min nya ekbänkskiva med osmo dekorvax sedan hårdvaxoljan över det blev super.. Dyrt är det men superprodukt att jobba med.. Vad jag förstod så e den inte farlig heller om man tänker på livsmedel osv, tänker även behandla trappen med detta nu till veckan.. Lycka till!
FreddaP: [citat] Fick "utbildning" av NorGips om hur man får lägga deras gips. Det dom sa var att pappkant får endast skarvas mot pappkant och skuren mot skuren. När man kör skuren mot skuren, så fasar man av så målaren får in spackel i skarven. Med vänlig hälsning, Fredrik
Mimmi08: Tack för ditt svar! Jag har ett gäng provburkar hemma och har målat överallt! Färgerna ser olika ut i olika ljus, därav beslutsångesten. Jag har oxå hört att taket ska vara snäppet vitare för att rummet upplevs större då så det kan ju stämma. Det är jättesvårt med färg - men kul :) Tack för länkarna, ska kika lite på dem!
nemlan: Teak + olja är nästan omålningsbart, framför allt om möbeln inte stått utomhus så att oljan kunnat brännas bort. Prova att tvätta ur med målartvätt och t-röd tills trasan inte längre missfärgas. Spärra med lösningsmedelsburen grundfärg och låt den torka ordentligt, antagligen får du dra på flera lager för att stoppa genomblödning på vitt.
nemlan: Bättre pigmentering löser täckförmågan. Filmjölk är ju vitt, men har inte mycket täckförmåga i sig, så att bättre på den med vitt pigment är nästan ett måste (om man inte ska lasera eller dylikt).
Drövel: När man jämför färgerna bör man väl också ta hänsyn till att de dyra färgaffärerna envisas med avarten att skylta med skyhöga priser men alltid lämnar stora rabatter bara man frågar. Precis som hos fönsterförsäljarna blir man ju lurad om man inte får minst 20 %. Som inte särskilt stor kund brukar dom ge 30 utan vidare diskussion.
eviljava: [citat] Man står på det steg som korrelerar bäst till önskad arbetshöjd. Ibland är det på det lägsta steget, ibland på plattan längst upp.
AndersS: Alltid kvalitetsroller och sedan grovrengöring utomhus tillsammans med rollerskrapa. Efter det fintvätt inne med varmvatten och såpa. Sedan kan den på nytt användas oberoende av kulör.
lilla frugan: att dessa brädorna gjorde ett sånt här stort hål i väggen kunde man inte se förrän vi rivit ner plankorna, väven som är målad på väggen bredvid låg lite på plankorna och dolde, att det skulle bli en lagning var vi ganska säkra på men inte att det skulle bli såhär illa :-/ men nu försöker vi göra jobbet så bra och snyggt som möjligt och som tur är har vi som sagt snickare
Elektra: Ja, jag tänker testa, spackel på säck har jag redan och jag vet att det är samma som det hantverkaren använde med den sprutan så det blir att laborera lite med konsistensen bara. Funkar det är det kalas, funkar det inte så får jag bredspackla som vanligt.
Oldboy: Ögnade igenom 2012 års testrapport. Det är endast en parameter som styr utslaget/bedömningen huruvida en färg är "bra" el "dålig" enl testet. Det är mögelpåväxt efter två års exponering ute i svenskt väder. Ingen annan parameter hinner ge utslag på dessa två år. Det andra som kan utläsas är att fukt, (och förmodligen värme), är den styrande parametern för möglet. Dvs ju
Ludwig: Och om man importerar kemikalier från utsidan av eu kommer det kanske bli problem med REACH, eus kemlagstiftning. Du kommer då stå som importör till eu och måste kunna visa upp massa dokumentation om färgen.. ja ni fattar. :eek: