A
Avemo: Målningen är mest för utseendets skull. För enhetligt utseende kan du måla kanten längst upp, men det är ingen större mening med att måla bakom jorden. Lådan kommer i alla fall att ruttna om några år.
1 svar · 3,2k läst
X
Xlntjone: [citat] Slipa är i stort sett omöjligt att komma ifrån. Men Mirka Abranet har en slipkloss som kan kopplas till dammsugare och då är det faktiskt inte mycket damm som trillar ner. Finns kanske liknande produkter där ute men det är den jag känner till och använder.
7 svar · 9,0k läst
X
Xlntjone: Går säkert utmärkt
1 svar · 2,3k läst
N
nemlan: Förutom att hammarlack inte är någon vidare rostskyddsfärg, eller brukligt används till byggnadsdelar. Hammarlack är en leksaksfärg för typ postlådor och cyklar. Alla större färgfabrikat har plåttaksfärger med tillhörande grund.
4 svar · 8,8k läst
X
Xlntjone: Kör på den. Antar att den ingår i ngn tillverkares system för superduper lång hållbarhet. Lägg på mycket men inte så det blir hinna så ger du sandlådan ngt år xtra.
3 svar · 8,4k läst
M
Mikael_Swe: Jag sitter själv i samma sits just nu. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till... http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/235661-slipa-istallet-att-ta-bort-tapet-fran-skiva.html
15 svar · 37,0k läst
·
H
Hemmanisse: Har en kort fråga då jag håller på att måla fjällpanel som vi ska byta ut på huset. Borde man måla insidan av panelen "L-sidan" eller är detta onödigt? Tänker mest på att panelbrädan man sticker in där sen skyddar väl träet om detta inte är målat?
0 svar · 4,3k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Om man skulle sätta renoveringsduk på gipsskivorna, hur många gånger bör man spackla skarvarna då innan man sätter duken? Är i valet och kvalet mellan Duros easy cover och Konkret. Duro har jag satt upp tidigare, så den vet jag hur den funkar. Konkret har inget glasfiber så man slipper det vid uppsättning. Svårt val....Hjälp mig :-)
24 svar · 6,9k läst
·
P
Paxman: Du menar att även om de står en bit ifrån varandra är det bättre att de har samma färg? Den som ska stå mot "stora" boden kommer målas svart och jag är rädd att en svart bod mot tegelväggen kommer bli som ett stort svart hål...
12 svar · 6,4k läst
·
M
Mikael_Swe: Någon som har tips eller känner sig sugen på att hjälpa till? Det rör sig om 4 rum som sagt.
2 svar · 1,0k läst
N
nemlan: [citat] Fair enough. Jag brukar handla det mesta från GB via amazon.co.uk i den mån det är möjligt. Där finns även Floetrol, men de kanske har begränsningar på var de kan leverera produkten eftersom tillverkaren Owatrol redan har distributörer i Sverige (Watski samt Nordland Import) - dock verkar dessa mest fokusera på marina produkter, men du kan ju kolla om de har lust att hjälpa dig.
10 svar · 13,9k läst
iamrane
iamrane: Okej, kan vara jag som misstolkade. Okej men då väntar jag i 3 månader då (fan va länge). Hoppas det blir fint iaf :)
2 svar · 12,7k läst
H
huggan: Såna dörrar har jag målat många stycken och jag slipar bara dom och spacklar vid behov. Sen målar jag dom 4-5 gånger med tunna lager. Har man mycket färg kan den resa sig men jag har lyckats undvika det.
1 svar · 13,0k läst
·
Anna1984
Anna1984: Jag ska foga golvsocklar, dörrlister samt taklister och funderar på vilken typ av fog jag ska använda. Huset är helt nybyggt, så jag antar att det kommer att röra sig endel. Bör jag satsa på latexfog eller akryl? Någon specifik tillverkare eller fog som ni kan rekommendera? Min hantverkare jag hade hemma använde one strike filler, men rör den verkligen på sig? Själv använde jag
0 svar · 3,1k läst
P
SBH: [citat] okej, för en onlinebutik betalar du bara egentligen färg och dom som jobbar på lagret och själva lager kostnaden. medans i en affär så betalar du för lagret, butiken lagerpersonal, butikspersonal och färgen. sedan är ju det enklare att komplitera sin beställning i en fysikbutik
11 svar · 3,4k läst
N
nemlan: [citat] Vattenlöslig färg funkar om man verkligen tvättar ner limfärgen helt och hållet, men jag skulle personligen köra en sväng Kraft i botten för säkerhets skull om det t.ex. var taket i vardagsrummet.
11 svar · 4,3k läst
N
nemlan: Snyggt med lackad stenyta! I värsta fall så flagar lacken om stenen blir för fuktig, men då är det ju något som bör åtgärdas exteriört. Stenen ruttnar ju inte i alla fall :D
12 svar · 2,4k läst
·
N
nemlan: Hur gammalt är huset till att börja med? Om fasaden inte är konstruerad med luftspalt, är tilläggsisolerad eller annat så är Akrylatsystem olämpligt. Då är det bättre med en spröd och tät linoljefärg istället.
13 svar · 5,4k läst
N
nemlan: Försök att bli klar med grund och 1:a strykningen omgående så kan du ta sista svängen på en vägg i taget. Då är det inte hela världen om du behöver skjuta på någon del till nästa säsong.
7 svar · 2,5k läst
L
MaxPax: Jag har lite erfarenhet av Sto Lotusan. En silikatfärg som bildar mikroskopiska piggar som härmar lotusbladet i sin funktion. F.d kollergor hade reparerat en mekanisk skada på en fasad målad för 10 år sedan med denna färg och de kunde knappt se vart de hade målat efter första strykning hette det. Men dyr är den...
3 svar · 3,6k läst
N
nemlan: Eftersom det är linolja i botten så är det linolja du ska fortsätta med. EDIT: Tillägger att ja, det spelar roll vad du målar med. Färgtekniskt är akrylat olämpligt på äldre fönsterpartier. Vidare är det en estetisk och byggnadsvårdsnördig skillnad på linolje- och alkydfärger.
1 svar · 3,4k läst
E
SBH: [citat] jag är bara rädd att lite struktur kommer att synas
6 svar · 9,0k läst
·
O
oneman: Jämför de här två reklamfilmerna :) http://youtu.be/lFObQ2Xf4ik http://youtu.be/XP5LC7BgjdY
6 svar · 3,9k läst
Misse
Misse: Jag väcker till liv i denna gamla tråd då tanken är att huset snart skall målas om. Fönster, knutar etc kommer att förbli vita och vi är inne på någon grå nyans till fasaden, Vi har hemma färgprover på dels helt neutrala grå nyanser och dels på någon som drar lite åt gult. Är det någon som har tips på en fin nyans så skulle jag vara väldigt tacksam. Nästa "problem" är all
3 svar · 3,8k läst
·
simpa81
simpa81: Svaret från sotaren lyder såhär: "I utrymmen där man stadigvarande vistas, till exempel kök, får man ha murstocken oputsad". Det innebär alltså att vi slipper putsa den!
3 svar · 1,8k läst
L
Ladaniva: Släng upp reparatipnstapet modell tjockare och måla sedan på den. Finns olika för att måla eller tapetsera.
9 svar · 1,5k läst
·
N
nemlan: Vanliga väggfärger är inte för täta så länge underlaget är i bra skick. Är väggarna så fuktiga att de inte kan målas med vanliga färger så bör det åtgärdas.
3 svar · 1,2k läst
T
thomasx: [citat] Exaktemente :) Fatta vilken maffig airless färgspruta du kan köpa för de pengarna :)
18 svar · 66,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.