8 813 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Filmjölksmålning
Har målat ett skrivbord med vit oljebaserad grundfärg sedan blandat färgpigment i filmjölk. Har gjort detta för 20 år sedan kom inte ihåg att den blev så tunn. När jag ser på de tidigare alstren för 20 år sedan så täcker ju filmjölksfärgen den vita grundfärgen lyser inte igenom så mycket. Skrivbordet blev ju "väldigt vitt". Men det blev fint men när jag skulle lacka det uppståd problemet. Oljelack som inte löser filmjölken är ju gul. Vattenbasserad är svår att lacka med. Har använt spraylack men det blev en reaktion på filmjölken och den förlorade färg. Så nu är mina frågor
Hur får man tjockare färg.
Hur får man en bra lack. Blir för gult att använda oljebaserad
Tack på förhand
Yvonne
Hur får man tjockare färg.
Hur får man en bra lack. Blir för gult att använda oljebaserad
Tack på förhand
Yvonne
Hej
Jo den löser upp filmjölken direkt. Går knappt att nudda med penseln.
Jo den löser upp filmjölken direkt. Går knappt att nudda med penseln.
För att göra den tjockare behöver du något fyllnadsmedel, krita eller liknande. Förtjockare kan också funka, men det vette attan vart det finns att köpa som privatperson. Lacka tror jag är värre. En kaseinfärg är nog inte direkt lackbar, åtminstone inte med någon vattenlöslig. Och all oljelack är gul/brun. Kanske finna någon fancy båtlack som funkar?
Tack! Har tänkt på krita vet inte om det finns att köpa i färghandeln bor tyvärr i en liten by men har också tänkt att förr tog de vad de hade skulle det fungera med vetemjöl? Någon som har åsikter?
Hälsningar Yvonne
Hälsningar Yvonne
Hej
Det var oljebaserad lack. Men då fick jag färgen mycket tjockare. Det var inte alls så mycket vitt som lyste igenom som nu . Hade jag tagit oljebaserat hade skrivbordet sett "nikotinfärgat" ut. kan inte komma på varför färgen var så mycket tjockare. Alla alstren jag målade då ser man nästan ingen vit grundfärg utan många mönster i färgen.
Det var så kul att måla igen och skulle gärna måla fler saker men lacken ställer till det
Häls. Yvonne
Det var oljebaserad lack. Men då fick jag färgen mycket tjockare. Det var inte alls så mycket vitt som lyste igenom som nu . Hade jag tagit oljebaserat hade skrivbordet sett "nikotinfärgat" ut. kan inte komma på varför färgen var så mycket tjockare. Alla alstren jag målade då ser man nästan ingen vit grundfärg utan många mönster i färgen.
Det var så kul att måla igen och skulle gärna måla fler saker men lacken ställer till det
Häls. Yvonne
Ja vad ska man säga... det var bättre filmjölk förr
Kan du inte bara måla flera gånger? Eller med en vanlig färg, som brukar täcka fullt efter 2 lager, eller prova en annan filmjölk? Eftersom det är mjölkprotein som fungerar som bindemedel så borde det inte funka med t.ex. lightprodukter.
När du säger att det skulle se nikotinfärgat ut, menar du på att lösningsmedelsburen klarlack skulle gulna och att detta skulle vara mer synligt mot den vita grundfärg som lyser igenom filmjölksfärgen?
När du säger att det skulle se nikotinfärgat ut, menar du på att lösningsmedelsburen klarlack skulle gulna och att detta skulle vara mer synligt mot den vita grundfärg som lyser igenom filmjölksfärgen?
Hej
Oljebaserad lack är lite gul från börjanman tänker inte på det när underlaget inte är vitt
Jag hade svart färgpigment och blandade till två olika grå färgnyanser.
Har fått tips att blanda i vitt färgpigment och sedan det svarta. Det skulle vara färgigmentet som gjorde färgen tjockare
Någon som testat det?
Häls. Yvonne
Oljebaserad lack är lite gul från börjanman tänker inte på det när underlaget inte är vitt
Jag hade svart färgpigment och blandade till två olika grå färgnyanser.
Har fått tips att blanda i vitt färgpigment och sedan det svarta. Det skulle vara färgigmentet som gjorde färgen tjockare
Någon som testat det?
Häls. Yvonne
Klicka här för att svara