X
Xlntjone: Grannen till mig hade en firma som var och fräste ner puts, putsade om och målade 3 dagar efter med STO. Annars vad jag har hört är tumregeln 1 vecka per mm puts. Riskerna är väll att om det målas förtidigt att färgen kan lossna men det murar som är gjorda efter konstens alla regler och det flagnar på dom oxå.
1 svar · 3,5k läst
pelpet
pelpet: Låt den var som den är och sätt upp en enorm projektorduk. Om du är snabb hinner du fixa det till VM-finalen på söndag.
1 svar · 8,4k läst
·
jackt
jackt: [citat] Tack! Slänten och vägen är lite kurvad och för att flaggstången skulle kunna "falla" utan att göra skada blev vinkeln denna. Själva fundamentet skall "täckas" med någon marktäckande växt så den kommer inte synas senare. Men du ser rätt. :) Fundamentet är inte heller helt kvadratiskt...
16 svar · 20,8k läst
·
N
nemlan: De flesta tillverkare har idag en vattenburen alkydfärg till fönster. Torkar fort = snabbare jobb, lättare underhåll och mindre risk att fönstren geggar igen. Har samma hållbarhet som gamla oljefärger, men håller glans och kulör bättre. Skulle inte rekommendera akrylatfärg utvändigt på fönster. Eftersom konstruktionen är extremt utsatt så vill du inte ha en färg som är elastisk
2 svar · 9,1k läst
P
Paxman: Den första bilden ser inte ut att vara från samma vägg som de andra två... Den första ser ut som att man droppat rejält utspädda vattenfärger på ett papper som ligger horisontellt varvid färgerna flutit ut åt alla håll (i mitt tycke det klart ballaste mönstret!). De andra två ser mer ut som att man kladdat med vattenfärgerna på ett papper som varit vertikalt monterat med tanke på
6 svar · 8,8k läst
R
Rosemax: Tack för svaren. Man lär sig av sina misstag, kommer förmodligen aldrig att använda tralltvätt igen. :)
5 svar · 3,9k läst
·
palbin
palbin: Verkar lovande - tack så mycket - har målat mera med färgen idag - verkar helt OK - den är fabricerad 2013-09-18 - har kanske därmed lite kort datum vilket kan förklara jag fick den för 10 kr :) ... .
2 svar · 1,5k läst
·
N
nemlan: [citat] Kärt barn har många tvivelaktiga namn... jag säger bets om färgande, ej filmbildande behandling. Inomhuslasyr är för mig en stripig mönstringshistoria, men utomhuslasyr (som heter beis på norska ;)) är en helfärgande transparent behandling. Jämför engelskans stain och glaze. Vattenburna klarlacker har i princip 0 gulningstendens, till skillnad från gamla oljefernissor, men
8 svar · 21,0k läst
F
frankku: Hej, finns det möjligen någon som har en bit stänktapet, boråstapeters anno 1905. Tapeten går i gul och grönt. Våran ena vägg har spruckit när träfiberskivan torkat och precis över fönstret har även tapeten spruckit. Och jag har inte en endaste bit kvar att lappa med :( mvh Karin
0 svar · 3,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det är nog så enkelt att förre ägaren piffade till huset före försäljningen. Underarbete -nä, varför det -bara det håller tills huset är sålt, så är jag nöjd. Staffan
4 svar · 6,5k läst
·
1
MaxPax: Det är en gammal tumregel. Det går säkert bra att måla efter två månader, men blir det lite flammigt kanske man kunde undvikit det med att vänta en månad till. Ju tidigare desto mer chansning. Jag skulle nog valt att måla så sent som går detta året utan att riskera temp under +5 veckan efter målningen.
3 svar · 5,2k läst
M
mpg_tech: [citat] Har använt detta verktyg för nymålning av garage och hus och är mycket nöjd avseende resultat och prestanda. Att använda enbart pensel tar för lång tid och är kladdigt. Rekommenderas verkligen.
9 svar · 11,2k läst
J
JOW: Ja, jag målade enligt konstens alla regler... Mycket färg, överlapp vått i vått, rollat i två riktningar, efterslätat allt i samma riktning (från fönstret).. Taket ser helt perfekt ut från alla riktningar utom från ingången (mitt mot fönstret), där kan man ana rollerdragen. Men nu fick det bli "good enough", kan ju inte springa o köpa hur mycket färg som helst!
7 svar · 5,3k läst
N
nemlan: Du får helt enkelt övertala fönstertillverkaren att använda NCS istället, det är ju uppenbarligen ett mindre begränsande system :) Den sista utvägen är att du ordnar ett färgprov på din NCS-kulör och själv jämför mot RAL-kartan.
4 svar · 2,2k läst
N
nemlan: Släng, den går sönder.
1 svar · 2,5k läst
L
Lutte: Är radien stor hade jag skruvat en remsa med gips för att fylla ut sen hade jag tagit en stödplanka på ena sidan av väggen så den blir en förlängning av väggen och sen tryckt spackel in i "fogen" givetvis är stödplankan bara en stump man håller löst för att få en skarpvinkel.
4 svar · 4,2k läst
·
davveno1
davveno1: Cole & Son, kikat på dem?
13 svar · 11,6k läst
·
P
Pumba: [citat] Nu var det ju dock inte så jag tänkte utan snarare fenomenet, du köper väl Bostic spacklet i butik med eller? Flügger tar dock inte 498kr för spackel här hemma, tror det var nere på 225kr efter rabatt eller nått i den stilen.
11 svar · 8,6k läst
M
mape17: Tvätta hela huset med målartvätt/skölj, Takfoten som blivit prickig, behandlas med prickfri. Räcker med att olja ändträ, vindskivor bör dock oljas hela. Grundmåla allt, sen två slutstrykningar. Klart! Sommaren är räddad. Eller lej bort jobbet så får du en skön sommar utan slit........
3 svar · 3,6k läst
P
pjop: Hej, Vi bor i ett hus från början av 60-talet. I trappan har vi en träpanel och vi skulle vilja ha något liknande i andra delar av huset. Var hittar vi det? Vi är ute efter riktig trä och inte plastpanel. Tack [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Har målat i princip hela huset med Beckers färg, både premiumfärgen och den lite billigare och har inget att anmärka på någon av dem. Premiumfärgen har vi använt där det är högre slitage, tex. köket.
8 svar · 2,2k läst
T
Todi: [citat] Okej, tänkte mest att det vore smidigt att använda samma färg då vi har några liter över samt att det blir samma nyans som våra målade tak. Det verkar som att man kan måla med vilken färg som helst. hehe
6 svar · 2,8k läst
G
gimmok: Känns surt att behöva göra om när man tror att man har gjort rätt. Jag får väl slipa ner och ta bort, trodde inte det behövdes. Hade varit enklare att göra innan jag bredspacklade.. :confused:
21 svar · 2,8k läst
·
S
sudachi: Det är en del av en "köksö" inomhus. Målad för lite mer än ett år sedan. Sitter inte i direkt solljus, men det finns ett fönster vinkelrätt mot den. Verkar vara gips under. Är osäker på vad för typ av färg, har inte haft möjlighet att kontrollera detta då jag fortfarande är inne i "hur kunde jag vara så dum, jag borde ha frågat först"-fasen.
2 svar · 1,6k läst
M
Mikael_Swe: [citat] Topp! Köper imon.
16 svar · 70,8k läst
·
N
nemlan: jo många bäckar små... trist att det inte finns någon färdig lösning. jag tror att det svåra med att få till drivveds-grått är att man bara med grått inte får till den där silvriga patinan som riktig drivved brukar ha. har ni någon ljusgrå bets, vax eller olja kvar från provomgångarna så kan ni prova en ljusare olja / bets i botten och sedan ett lite gråare vax ovanpå som
5 svar · 5,1k läst
Ludwig
Ludwig: Jotuns färg är det halva priset på i Norge vilket är bra om man bor rätt nära. Alcro Bestå och Beckers Perfekt är samma färg. Har just målat över täckklasyr med Jotuns optimal. Tvätta ordentligt så ska det inte vara något problem.
4 svar · 7,5k läst
C
corre: Min erfarenhet är som sagt att det behövs slätt underlag för jämn yta efter tapetsering. Grövre tapeter liksom renoveringstapeter sväljer en del, och lite beroende på hur ljuset kan falla så behöver man göra olika bra underlag. Mönstret spelar såklart in, allt som fröjder ögat tar bort fokusen från ev reliefer pga släpljuset. 60papper på slipmaskin och lätt handlag tar
10 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.