Färg, Måla & Tapetsera
nemlan: Beckers Elit Träolja kunde man köpa bruten på Bauhaus i alla fall.
Noname1: Okej men jag behöver alltså ingen väv eller något liknande?
Xlntjone: Allt beror ng mer på luftfuktigheten om balkarna ligger under tak. Å denna årstiden är väll luftfuktigheten relativt låg generellt sett så det är ng bara till att köra på.
Xlntjone: [citat] Kanske inte men har firman givet ett ungefärligt pris och du godtar det ska det inte arbetstiden behövas "klockas". För då har ni ju ändå en hum av vad som förväntas av båda parter och skulle kostnaderna skena får man ju anta att firman har någon form av hjärnbark och informerar om det förändrade läget.
vgurra: Skötte den som ett spädbarn inkl smörjning. Vet inte varför det sket sig.
Khal: När mitt norra öga skådar lite närmre så ser jag att det är urtag på stockarna som har fyllts med tegel innan lerklining. Det borde rimligtvis betyda att iaf övervåningens stockar kommer från en annan byggnad?
pepparkakshuset: hej, är det någon skillnad mellan beckers Scotte-färger och de beckers färger man kan köpa för halva priset på bauhaus ? prisex, halvmatt vit väggfärg 4 liter "Scotte" 649 kr , Beckers vägg vit 40-glans 3 lit. 259 kr jag har jämfört beckers LH spackel med motsvarande Scotte och Scotte var definitivt en mer svåranvänd produkt. De på dyra färgaffären sa att det var samma sak.
Oldboy: Vatten måste räcka. Linoljefärg och tjära fäster i stort sett på allt trävirke utan knussel. Bara det inte är för fuktigt.
Vanbeasten: [citat] Nope. Den har en "kärna" av plast som är förvånansvärt hård och stabil. Om du ska vika ihop den till hälften får du jobba, med tveksamt resultat. Men det funkar väldigt bra till 90-gradershörn.
peroande: Ett verktyg i form av en dyna med handtag som används för att jämna ut lackfärg. Googla och se: https://www.google.se/#q=planstrykare
yuphin: Tack Nyfniken och SBH :-)
KnockOnWood: Bara att köra skulle jag vilja säga. Finns inte ett uns gift i moderna färger (utom båtbottenfärger kanske).
bravia: Så här ser det ut nu. Själva trappan börjar bli klar, ett lager kvar på väggarna runt om kring och så spaljéerna. [bild] [bild] EDIT: Bilderna ser inte så bra ut, komprimerat dem för mycket visst.
memike: [citat] Ok, får åka till färgbutiken och kolla. Verkar som att förra ägarna repat lite på en del karmar med stege eller dyl så därför det blivit lite dåligt på något av dem. Så då tänkte jag att det är väl lika bra att måla alla :)
Macarus: Möjligtvis kan du stryka på ändträet lite men inte doppa i olja men detta hör inte ihop med slamfärgsmålning. Principen är träet får bli fuktigt ibland eftersom det snabbt torkar upp. Eftersom det finns gott om slamfärgade fasader som är 100+ år gamla utan olja är det nog onödigt arbete. Ändträ ruttnar pga felaktig konstruktion eller för dålig luftning. Tillse den biten och din
maddie391: Behöver verkligen lite bra tips på en tapet till sovrummet! =) Vi kommer att ha en mörkgrå/nästan svar sänggavel, tygklädd med knappar, byrå i ek och vita garderober. Vill ha en lite lyxig och mysig känsla, har tänkt att hänga gardiner från tak för att få lite "hotellkänsla" och vill absolut inte måla hela rummet vitt! Vill ha gråa toner, eller åtminstonde matcha till grått,
Xlntjone: [citat] Även om den är dyr så ska man ng inte stirra sig blind på det. Är den mycket effektivare än en vanlig så betalar den ju sig själv. Men nu hör det inte till vanligheten att man river ner tapet iaf inte för mig. Har gjort det en gång sedan -92, och numera skulle jag inte få för mig att ta mig sådana jobb det finns det mindre begåvade till. ;-)
Stisse12: Tar 10 min och 100:- att få bort de svarta hålen. Klart de ska bort. :)
daggkåpa: Jag använde en extrapris- renoveringstapet från coop. Det såg jättebra ut ända till jag satte vanlig tapet på den dagen efter. Då var det som att renov.tapeten släppte från väggen. Blev bättre igen när allt torkat men jag kommer att återgå till att bredspackla när det behövs. Mer jobb - men bättre resultat. Iaf för mig.
Martin321: Funkar säkert för att få bort fett och annat, mattar väll dock into ner något, men det ska nog inte va något problem
Ludwig: Så kan man också göra. Jag har inte provat att måla panel på vägg med linoljefärg. Däremot har jag målat fönster, vindskivor, lister, utemöbler och annat men då på bock eller liknande. Eftersom linoljefärgen är nästan så långt från tixotrop man kan komma samt att den kräver sin inarbetning så hade jag hellre målat panelen "nere". Man blir väldigt mör i kroppen av att stå
Xlntjone: Är nog lättast om du går in på http://www.ncscolour.com/sv/ncs/hur-ncs-fungerar/ så får du förklaring hur det ligger till med alla nummer å sånt i ncs-systemet fungerar.
Oldboy: Om "färghandlarn" inte kan tala om för dig vilken typ av färg det är målat med tidigare så byt färghandlare till en riktig, dvs någon som vet vad de talar om och inte bara är bra på att kränga färg över disk och ta betalt.
roland53: Tack för den; Mycket matnyttigt :thumbup: