Hej!
Jag ska renovera och har svårt att bestämma mig för vad jag ska välja för typ av kulör. Har (nästan) bestämt mig för 0500-N på skåpluckorna i köket. Gällande väggfärg, som jag hade tänkt ha en och samma genomgående i alla rum, har jag blivit rekommenderad 1002-R. Den är visserligen fin men hjälp vad den kan kännas lila!
Frågan är om väggfärgen ska vara ljusare eller mörkare än färgen på skåpluckorna? Pratade med en målare som sa att det är att föredra om man har lite kontrast på luckor/vägg, att man inte väljer kulörer som ligger för nära varandra i färgskalan.
Lägenheten har söderläge så ljuset flödar in, läste på en blogg att man med fördel kunde använda rena, vita färger på väggarna då vilket inte direkt beskriver 1002-R!
Sen till taket - hur väljer man rätt kulör till taket? Samma som väggfärgen? Och glans på vägg och takfärg?
Det blir ett mörkbrunt trägolv i hela lägenheten så jag vill ju ha en färg som harmoniserar med trä - jag är dock allergisk mot kulörer som går mot gult, är väldigt inne på ljusgrå/vitt.

Nu behöver jag era expertråd - jag vill ha rena, snygga, stilrena färger!

Tack :)

0500-N är ju väldigt ljus, så har du bestämt dig för den så är det nog samma färg på väggen som gäller eller mörkare.

Kontrast är väl inte nödvändig även om det kan vara jättefint, det beror på hur alltihop ser ut tillsammans. Här är t ex en bild där jag tycker det ser ut som att både väggar och snickerier har 0500-N (det kan visserligen vara kameran som luras, men ändå). Bild från Kvänum, som för övrigt har väldigt många varianter på färgställningar i sitt inspirationsbibliotek.

kok_vittvitt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi målade om i hela huset, de flesta väggar vita, så tog vi en ljusare vit i taket. Det var någon som sa att man brukar ha det. Minns tyvärr inte argumentet, men tycker att det har funkat bra.

Över huvud taget så tycker jag det är bäst att ha sett färgkombinationen innan, luckor-vägg-golv tillsammans. Även bänkskivan gör ju sitt till för färgvalet.

Jag håller själv på att undersöka gråa kulörer till väggarna just nu och det är jättesvårt! Jag tittar på massor av bilder och väntar på den dagen exakt den färgkombinationen jag vill ha ska dyka upp. :)

Så, titta på inspirationsbilder så att du hittar något som är exakt som det du vill ha och ta med bilden till färgaffären. Vi har en del köksbilder här på Byggahus också: http://www.byggahus.se/inspiration/kök

Det är ju alltid bra att köpa med en färgburk hem också och provmåla innan man målar hela klabbet.

Tack för ditt svar!
Jag har ett gäng provburkar hemma och har målat överallt! Färgerna ser olika ut i olika ljus, därav beslutsångesten.
Jag har oxå hört att taket ska vara snäppet vitare för att rummet upplevs större då så det kan ju stämma.
Det är jättesvårt med färg - men kul :)
Tack för länkarna, ska kika lite på dem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.