Hej
Först var det planerat att kanske riva ner den gamla tapetern och lägga upp en ny tapet.
Den tapet jag har tittat på är boråstapet som är brun (Sandaktig) och om jag minns rätt så var den lite knottrig.

Men eftersom vävtapeten är knottrig i sig så kanske man skulle måla den istället??

Jag är bättre på att måla en tapetsera det kan jag lova :)

Tanken är att köpa vanlig vit färg på Rusta, måla det så allt blir vit och fint och sedan köpa in brunblandat färg från färgaffären för då borde man slippa måla för många lager utan räcker kanske med två lager.

Eftersom vävtapet suger färg som tusan så kanske det är bättre att den suger upp allt vit så den blir mätt och glad så jag kan måla på det bruna??

Tänkte först testa det i ett av rummen men vill först höra vad ni tycker, är det värt att satsa på det?

Vävtapet bör spärras med lösningsmedelsburen grundfärg innan den kan målas med vanliga väggfärger. Att försöka mätta väven med billig vit färg tror jag inte på.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Våtrumsgrund har jag använt tidigare och det fungerade bra på vävtapet...

Tack för det snabba svaren

Han titta lite till idag men bara ena rummet och den verkar inte ha vävtapet men får nog ta bort tapeten där eftersom där det var mönster var det blankt och där det inte var så var det knottrig.

anders07 skrev:
Våtrumsgrund har jag använt tidigare och det fungerade bra på vävtapet...
Intressant förslag. Skulle kunna fungera, men jag tror att man får lägga på försiktigt så att väven inte sväller och krymptorkar efteråt. Hur gick du tillväga?

Efter en del noga tittande så var det ingen vävtapet så det är skönt :)

Ska endå ta bort den så det blir snyggare och slättare på väggen än att måla över den
Skickar med två bilder från de två rummen.
Tror inte det blir bra att bara tapetsera över den gamla?
Rum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cazz skrev:
Har du tur är tapeterna spaltbara, dvs du kan dela tapeten och dra loss det strukturerade skiktet och lämna kvar ett relativt slätt skikt.

wow tror jag inte har en sådan tur

cazz skrev:

Ska endå ta bort den så det blir snyggare och slättare på väggen än att måla över den
Skickar med två bilder från de två rummen.
Tror inte det blir bra att bara tapetsera över den gamla?
[bild][bild]
Den förste är en vinylstrukturtapet å den är spaltbar, den andra är jag mer tveksam till att den är spaltbar.

Gött om det stämmer för den första är ett STORT rum medan den andra är ett mindre så om jag måste riva ner den i den lilla rummet och kan tapetsera över den i den stora så är det helt ok

Fast jag visste inte vad spaltbar var faktist, finns det något bra knep att "dela" tapeten.

Vet att exempelvis hur jäkligt det kan vara att ta bort skyddet från dubbelhäftat tejp så jag gissar att detta är sju gånger värre.

Blir oftast mindre bitar ju äldre tapeten är. Lättast är ng att börja pilla skarvar, takveck och vid golvlist. Allt löst måste ändå ner om du ska tapetsera om annars är det stor risk för blåsbildning.

mm ska bli spännande, har aldrig kört spaltbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.