Mats Forsell skrev:
Jag skulle rekommendera att man förborrar i listen så att den inte spricker när man skruvar dit den. Eller är det onödigt? Jag chansar i alla fall inte.
Det finns en listskruv (Beijerbygg,mfl) som har borrspets och självförsänkande skalle, funkar kanon även på tunna lister osv.
Kan verkligen rekommenderas!

När vi ändå pratar om lister och plugg... hur sjutton sätter man lister mot en gipsvägg? Att pricka reglarna kan man ju glömma. Jag har skruvat dit dem på vinst och förlust direkt i gipset. De sitter kvar så länge man inte tittar för hårt på dem tror jag.[/QUOTE skrev:
Köp en magnet så hittar du reglarna (eller skruv/spik i regeln) hur lätt som helst!

Daydreamer skrev:
"... hur sjutton sätter man lister mot en gipsvägg? "

-du har väl en syll hela vägen att skruva i :-)
Nej inte alltid, i äldre hus finns det inget som är givet...

Angående mjukfog. Jag satte nyss fogmassa i mellanrummet mellan list och vägg. Till fogningen använde jag Biltemas akrylfog, art.nr 36-056 http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-36056/, och jämnade ut med ett blött finger utan maskeringstejp. Sen slipade jag bort lite där det inte blivit perfekt Efter att det torkat målade jag över det. Ser bra ut hittills men jag är inte riktigt klar med alla lister ännu.

Redigerat:
  • Gilla
jopen
  • Laddar…
6 år, inte illa!

• Gilla
Mattias Ahlholm och 1 till
  • Laddar…
Här hemma spikar vi nästan inga lister numera. Vi limmar upp dom med NoNails, nån sorts speciallim avsett för ändamålet. Det är ett vitt lim som är ett mellanting mellan sättlim och latex. Det lim som trycks ut när man tryckt fast listen kan man jämna till så att springan fylls ut. Ungefär som man gör med latex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.