Tapetborttagning från rusta fungerar faktisk riktigt bra.
Är snart klar med ett rum ovh jag får inte bort allt fast då slipar jag och spaklar :D

Fast jag fick en galen ide. Har ett rum till och har märkt att man missar lite ställen för en ljus vägg och genomskinligt medel så är det svårt att se var man ha tagit så jag tror jag ska testa imorgon på det andra rummet att hälla i karamellfärg i medlet :rolleyes:

S
måste man ha speciellt medel för tapetborttagning?
jag har kört med tapetlim, funkar kanon tycker jag.
även ångplatta

nää
Detta är som tapetklister utan klister om du förstår vad jag menar :)
Det kostade inte så många kronor så jag chansade.
Dock verkar det som den förra personen har använt sådan tjock papper (kanske för att släta ut) bakom men drt åker det med

• Gilla
Aladdin4 och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar det rent praktiskt?

Det brukar gå bra att spraya lite vatten med en duschflaska och blöta tapeten med för att sedan ta en spackelspade och peta bort tapeten. .

Spayar man bara vatten så avdunstar det för lätt så något slags medel behövs.
Vanlig tapetklistar går bra eller som jag körde bortagningsmedel, det jag körde kostar ungefär lika mycket som tapetklister men är inte lika stickigt för det enda den ska göra är att fukta så tapetens klister lossnar.
Sedan tar man en spackelspade och petar bort vad man kan.

En av rummen jag körde hade vinyltapet så man delade den i två lager så man får bort strukturen så det blev platt.

Testade faktist med karamellfärg och det fungerade riktigt bra, först så såg man var man hade kört och vad man hade missat och när det blåa försvann (Körde med blå karamellfärg) så betyde det att det hade torkat så man slängde upp en sats till eftersom det ska våt när man ta bort tapeten.
Sedan såg visseligen golvet ut som en blå prickekorv men nu blir det lättare att se att man har fått bort allt när man städar ;)

Det har fungerat varje gång att blöta tapeten för oss om nu inte tapeten har varit spaltbar.
Man kan ju inte spraya på och sedan gå o titta på tv en stund.:p

ash titta på TV är ju halva nöjet :p

Fast det kan stämma men jag kan även tänka att det har hur varmt det är.
Hade man gjort det idag som var väldigt varmt så torkar det väldigt fort.

Ja det stämmer att värmen spelar en stor roll i det hela , men jag / vi försöker ha det svalt när vi tapetserar eller målar rummen.
Tycker det är så jobbigt att bli genomsvett och slipa spackel osv.:thumbdown:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.