Byggahus.se

Måla golvlist

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Har ca 30 m golvlist av obehandlad furu som ska målas vita. Är det bäst att använda olje- eller vattenbaserad färg? Täcker oljefärgen bättre så att man kanske slipper måla flera gånger? Blir det ena snyggare än den andra? Vilken glans? Grundfärg?

Om jag målar listerna innan jag sätter upp dem, hur täcker jag då snyggast skruvskallarna efter att jag satt upp dem? Räcker det med lite vit färg eller brukar man ta lite snickerispackel och sedan måla?

// Micke

2. T
    Medlem Nivå 5
    Täckförmågan skiljer inte så mycket mellan olje- eller vattenburen lackfärg, skillnaden blir om man köper ett lågprismärke.
    Mitt förslag: Grunda med Jotun´s vattenburna Häftgrund, slipa lite på grundfärgen då träfibrerna kan resa sig lite när man målar på det, lacka 2 varv med Jotun Lady Panel/Dörr/List 40V (vattenburen oljefärg), glans 40.
    Den har bra utflytningsförmåga och luktar inte oljefärg.

Sen finns det listskruv med vit skalle, har man rätt bits så blir det rätt så bra annars kan man bättra på med lite färg när man monterat upp listen.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle rekommendera att man förborrar i listen så att den inte spricker när man skruvar dit den. Eller är det onödigt? Jag chansar i alla fall inte.

4. S
    Medlem Nivå 3
    Ja jag tänkte sätta upp dem med skruv och plugg så jag får borra genom listen samtidigt som jag gör hålet för pluggen. Annars blir det svårt att veta var pluggen sitter när jag drar i skruven. Kanske bara blir ett litet borr först iof och sedan ta upp hålet för pluggen med lite större borr.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Skulle nog måla listerna innan jag sätter fast dem, sen beror det på vem du frågar angående olje - vattenfärg, själv har jag hört att oljefärgen blir hårdare och därmed håller bättre mot nötning, men frågar du nån annan får du säkert ett annat svar. Vattenspädbar färg torkar ju fortare, luktar knappt, samt att verktygen kan regöras med vatten. Glansen beror på smaken, hurudant golv och väggar du har. Listerna behöver högst troligen målas två gånger för att färgen skall täcka ordentligt, så jag skulle nog använda grundfärg + täckfärg. Ett alternativ är att späda ut täckfärgen och använda den som grundfärg, men en av grundfärgens egenskaper är att den fyller bättre och är (för det mesta) billigare och sägs ge ett bättre fäste för täckfärgen!

6. M
    Medlem Nivå 1
    Jag målade mina golvlister med oljebaserad grundfärg, sedan målade jag dem två gånger med Beckers vattenbaserade "snickerifärg". Det blev rätt bra. Eftersom lister tar hur lång tid som helst att bli klar med (man måste fixa till småbitar och sånt men påbörjar något annat så listjobbet blir liggandes i ett halvår...) så målade jag till några stumpar förra veckan. Där räckte det med en rejäl omgång grundfärg och en strykning med snickerifärg.

När vi ändå pratar om lister och plugg... hur sjutton sätter man lister mot en gipsvägg? Att pricka reglarna kan man ju glömma. Jag har skruvat dit dem på vinst och förlust direkt i gipset. De sitter kvar så länge man inte tittar för hårt på dem tror jag.

7. Daydreamer
    Medlem Nivå 6
    "... hur sjutton sätter man lister mot en gipsvägg? "

-du har väl en syll hela vägen att skruva i :)

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag har målat med både Alcros och Nordsjös vattenbaserade färger här hemma och båda funkar bra tycker jag. Lätt att måla med. Jag målar färdigmålar listen innan jag monterar, vid behov har jag spikat för att fästa annars sitter listerna bara med mjukfogen (övre kantens anslutning mot vägg + listens ändar) - det sitter väldigt bra.

9. J
    Medlem Nivå 9

jag tänkte sätta lister mot färdigmålad resp tapetserad vägg antingen med dolda fästen eller med spik / skruv.

hur menar du med mjukfog? vad gör du rent praktiskt?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag målar väggen färdigt, monterar den redan målade listen, drar en tunn sträng med vit mjukfog i skarven mellan vägg och list.

Detta funkar förstås bäst när väggen är vit för då syns inte mjukfogen alls. Har man mörkare väggar är det antagligen bäst att mjukfoga först och sedan måla (och då får man nog maska av om man inte är stadig på handen).

På en tapetserad vägg är det väl egentligen så att tapeten ska gå ut ett par millimeter på listen men om tapeten redan sitter där är det ju svårt.

11. J
    Medlem Nivå 9
    mjukfog var en intressant lösning är det svårt att dra den snyggt - det blir ju ganska många meter längs golvsocklar t ex. (jag tänker på mina problem ibland att få silikonfog snygg)

är det någon speciell typ av mjukfog - heter det mjukfog?

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Latexfog eller målarfog är nog det korrekta namnet. Den ska vara övermålningsbar, då har du hittat rätt.

Efter några meter sockel får du nog in snitsen och slutar kladda... ;)

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Ej övermålad latexfog blir inte bra, den syns efter några år, gulnar. Dessutom drar den åt sig smuts som fastnar i ytan. Går att tvätta men man måste gnugga hårt med konc. diskedel för att få den ren.

Talar av egen erfarenhet.

14. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Det finns små gummispacklar som är gjorda just för att dra till fogar i silikon och mjukfog. Använd en sådan så blir det snyggt :)

15. J
    Medlem Nivå 2
    Ljummet vatten med lite diskmedel(typ yes). Doppa fingret i vattnet och dra längs med strängen du lagt ut. Vill man ha perfekta kanter kan man tejpa med maskeringstejp innan man lägger på fogen.
    Dra bort tejpen direkt efter du dragit med fingret(eller fogspackeln).