Färg, Måla & Tapetsera
jossan1986: Tack för alla svar! Förlåt att jag inte varit så aktiv i inlägget! Jag tog helt enkelt ett eget beslut några dagar efter inlägget. Beslutet var att först spackla igenom väggarna och sedan sätta upp Easycover över, för att dölja div ojämheter i spacklet. (Vi är ju inga spackelproffs helt enkelt har vi kommit fram till...) ;) Superbra beslut faktiskt, då dessa Easycover-tapeter är
karineh: Hej ! ja väggarna är av Huntonit och det är inte sprickor utan det är skarven mellan panelerna vi vill täcka. Helst vill vi inte riva utan letar efter en enklare, snabbare och billigare lösning om möjligt.:)
Ada: Vi Målade om 2011 och fortfarande har inte fläckarna kommit tillbaka.
ChristinaH: Kom och tänka på en annan tapet som har varit en favorit 😊. Tror det är runt åtta år sedan nu som jag och sambon tog på oss att renovera det som tidigare hade varit barnrummet (med våningssängar) i föräldrarnas sommarstuga. Hittade en bild 😊. [bild] Vi åkte ut flera helger på raken och jobbade med det rummet. Vi hade jätte kul och så blev vi också väldigt nöjda
DennisCA: Tjaa om det inte går med en planslip så fortsätter jag väl med de manuella verktygen, har en platta på skaft och en utan. Imorgon ska jag ta och se om jag får ett rum färdigt, alla rum har nu fått åtminståne ett lager spackel, några andra har fått två lager. Vad ska man lägga på murade väggar annars, har några sådana också.
Stefan N: Man behöver ta bort den tapet som är lös. Sen spärrar man med en oljegrund för att inte tapeten ska bubbla sig. Spacklet kanske blir ca 2mm tjockt, oftast behöver man spackla två gånger. En bredspackling med medium sen en finspackling med tex rullspackel.
Mimi: Hej Nu är det dags att måla om garage och uthus med falu rödfärg. Jag hittade en prisvärd på Beckers (som ofta är ganska dyra) men den hade syntetiska pigment i (http://www.bauhaus.se/tradition-rodfarg-10-l.html#full-description) Någon som har koll på om det är bra? Bly låter å andra sidan inte så bra varken för min hälsa eller för naturen... Pris 319 kr/10 liter Jag hittade
Lovan83: Även om jag helst inte hade haft ett tryckkärl så antar jag att det är det jag får sikta in mig på. Vet någon var man kan få tag i ett litet(Max 2l) tryckkärl? Jula sålde tidigare men de har bara det stora 10l fatet nu vilket skulle slösa onödigt mycket färg.
FRS05: Det fungerar inte med "renoveringsväv" som man brukar sätta istället för att bredspackla? Mina väggar såg ut som dina i mina gamla lägenhet. Där fick jag min första aha upplevelse att det inte var lika lätt som det såg ut på tv:). Jag bredspacklade alla mina då men det drar jag mig gärna för nu. Det är likt allt annat vid renovering, mer jobb än man tror. Gör inte gips att du
goran91: Kommer göra det ordentligt ändå trots allt, kommer nog bara störa mig på det annars. Frugan får passa barnen :)
Henri: Tack för synpunkter. Har nu skaffat en enkel fuktmätare från Kjell & Company som ska fungera på gips.
genes: Måhända att det är svartmögel. Men det sitter bakom lacken. Suck! Är nog bara att slipa om dörrarna.
kili001: Vi har ett rött västerbottenhus med ett uterum på ena långsidan. Det har 3 glasväggar och fjärde väggen är husväggen, jag vill sätta en ruff ljus panel på den väggen men sambon vill ha kvar väggen i samma färg som huset. Är det någon som har målat sitt uterum i en annan färg än huset? Hur blev det? Vet att det är upp till var och ens smak men jag vill gärna ha synpunkter,
Johan Gunverth: Färg utan linolja är aningen ljusare och har en annorlunda (vackrare?) lyster. Ingen stor skillnad, men man målar inte med och utan linolja på samma fasad. Linoljan hjälper också färgen att sitta kvar bättre på ytan och behöver inte målas om lika ofta. Den ljusa blir då samtidigt lättare att borsta av väggen innan ommålning. Tillsätt aldrig mer linolja, för då blir det svårt
thomasx: Nordsjö rekommenderar själva våtrumsgrund som första lager på gamla paneltak, men kvistlack på nya. http://www.nordsjo.se/vara-produkter/tips-rad/ Har man ett par hundra kvm att måla och miljarder kvistar går det inte precis "snorfort" att kvistlacka, särskilt inte i taket.
FRS05: Hej Snart dags att tapetsera en fondvägg och behöver lite råd hur jag ska göra. Idag sitter där redan en tapet på. Vill/orkar inte riva ner den så frågan är om jag ska rolla hela väggen med samma lim som jag ska använda till tapetseringen för att minimera blåsors uppkomst? Eller hur gör jag? Vad jag har förstått så ska jag börja att tapetsera ca 1 cm in på själva fondväggen
GoForIt: Jag kan inte se något hinder för det. Det är väl vanligt förekommande. Viktigt är ju att tänka på att man inte försvårar en brandskyddskontroll på något sätt, om det skulle vara aktuellt.
GoForIt: [citat] Nej, den var inte specifikt riktad till dig..
Exostor: Falu vapen fasadfärg är en alkydfärg, så det borde gå bra. Kolla i butiken för säkerhets skull när ni köper färgen.
hantverkare1: [citat] Du kan garanterat få 25% rabatt i vilken butik som helst om du köper färg till hela huset på en gång
Björkskogen72: Måla Älvsbyhus Vi skall måla vårt Älvsbyhus som nu endast är fabriksgrundat med en alkydfärg. Går det att måla med Falu Vapen fasadfärg på alkydfärg? Vanlig/traditonell slamfärg vet vi inte fungerar.
yakumo: Hej Jag har ett matbord i tjockt fanerad valmöt som har ett tunt lager av mattlack (ser det ut som för mig). Se länk: http://www.boconcept.com/sv-se/furniture/dining/extendable-dining-tables/779/bari-bord-med-il%C3%A4ggsskiva Vid flytten så har någon dragit en flyttlåda med grus under över bordet och det har blivit grunda men tydliga repor diagonalt över hela skivan. Min tanke är att ta
Andreas12345: Har på flera ställen läst att golv målade i linoljefärg "slits snyggare" än golv målade med alkyd- eller akrylatfärg. Kan någon förklara vad menas med det? Gärna med bild!
Västigårds: [citat] Men hur mögeltvättar man sådant timmer? Tips? Det är snäppet mer åldrat och fårat än detta (men målat då) http://m.np.is/gs-iaourell/s/np01112658.jpg
anders07: Se också till så hörnen är jämna hela vägen! Lägg på ett "gipshörn" annars och spackal in det för att vara säker på att det är rakt, annars blir det svårt att få den mot hörnet helt och kleta på rejält med lim!