6 365 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
400v element på 1-fas?
Renoverade en liten stuga. Hade 2st element på 600W samt 2st på 1000W.
Upptäckte när jag felsökte varför ett element inte fungerade att det står 400V på dessa (felet varför det inte fungerade hade inte med detta att göra dock). De har körts på 1-fas tidigare. Varför gör man så? Spelar det någon roll? Jag behöver aldrig ha mer än kanske halva W effekten på dessa utan klarar uppvärmning ändå. Elementen är max 6-8år gamla.
Lär mig el så förklara gärna.
Upptäckte när jag felsökte varför ett element inte fungerade att det står 400V på dessa (felet varför det inte fungerade hade inte med detta att göra dock). De har körts på 1-fas tidigare. Varför gör man så? Spelar det någon roll? Jag behöver aldrig ha mer än kanske halva W effekten på dessa utan klarar uppvärmning ändå. Elementen är max 6-8år gamla.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Dom ger bara ca 1/3 av nominell effekt om du kör på fel spänning.
Skälet är väl troligen ett felköp.
Skälet är väl troligen ett felköp.
Brukar inte du förespråka att vem som helst kan jobba med el?Suhagg skrev:Renoverade en liten stuga. Hade 2st element på 600W samt 2st på 1000W.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag blir lite nyfiken på det där med "felet hade inte ned det här att göra". Är det möjligen så att de varit inkopplade på 2 faser, men att någon kopplat om ex. inkommande till att bara vara 1 fas matning?
Tackhempularen skrev:
Är det okej att använda de på detta sätt ändå om jag nöjer mig med denna 1/3? Andra risker? Det har suttit monterade och används på detta sett i denna gamla stuga i dessa år vad jag vet.
Visst det är bara att köpa 4st nya element men det är en gammal stuga jag inte kostar på mer än nödvändigt helst.
Glufsglufs skrev:
Det tycker jag inte. Alla ska inte skruva med bromsarna på sin bil heller men de som förstår vad de håller på med kan göra det med försiktighet samt ta hjälp när kunskapen inte räcker till. Så att en lag säger att man inte får under några omständigheter pilla själv är bra.
Sen finns det alltid undantag men det passar inte i lagtext. Vad jag gör är upp till mitt eget samvete
Åter till ämnet.
Jag har använt lånade saker och vill köpa eget.nsiak skrev:
Lite svårt att förklara men det är en stuga som jag renoverat och jag lät så mycket av den gamla elen som möjligt vara just för att jag antog att allt var schysst. Det slutade med att jag upptäckte div konstigheter och började riva, ordna nytt skåp, se till att ha jordfelsbrytare för att göra rätt. Elektriker som kopplade inhempularen skrev:
Ett element lös inte dioden som visar att det är på och jag blev inte klok på varför. Slog av elen och började felsöka istället. Visade sig att det troligtvis varit fukt eller nån annan smuts som gjorde att lysdioden som visar att det är på inte lös. Den var delvis lite intryckt också.
Elementet har en 5 ledare in i en kopplingsdosa. 2 är oanvända och fas(svart),nolla och jord används.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Säger du att ellementet har 5 ledare i sin anslutningskabel? Det låter lite udda, det kanske faktiskt kan drivas på 230V också? Det är inte ovnaligt med en extra tråd till ellement, som används för slavstyrning och liknande (slavstyrning = man styr flera ellement från en tyermostat).
För att förtydliga. Det är en 5ledare fram till kopplingsdosan vid elementet. Den hör till elementet så att säga och från den är en pressad originalkontakt samt kabel med endast 3ledare till elementets dosa där termostat/ 1-5 reglering samt av och på sitter. Fas, nolla och jord var detta inkopplat. Svart/vit samt brun sitter oanvända i en blindkoppling eller vad man ska kalla det. Alltså ingen kontakt med varandra eller något annat.hempularen skrev:
Jag hänger inte.
Har inte tittat efter något tillverkningsdatum men de är ju inte något gammalt skit från stenåldern.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Min första tanke var att är du verkligen säker på att det är enfas? Har du mätt dig fram till det eller har du bara kollat på färgerna på trådarna? Är det svart, blå och gulgrön? Blå kan mycket väl vara en fas.
//Patrik
//Patrik
Om det nu är så att det är 230 och du sätter dit 400 så är ju risken överhängande att nästa radiatorbyte (du eller annan ägare), också blir fel. Man brukar ju bara titta på märkskylten och sedan köpa radiator som passar.
Klicka här för att svara