7 154 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Elcentral i tvättstuga?
Funderar på en ombyggnad av vårt hus och har en gammal elcentral som nu sitter i en liten skrubb. Skrubben kommer att bli tvättstuga kombinerat med toa/dusch. Är det olämpligt eller rent av förbjudet att ha den där? Känns ju rent spontant big no no att ha den i ett fuktigt utrymme men har ändå sett sådana installationer i en del hus.
Tanken var att spara lite pengar med att slippa flytta den då all el i huset är nybytt för ca 3 år sedan.
Det kommer vara en mellanvägg mellan duschdel och tvättstugedel iaf dock utan dörr.
Tanken var att spara lite pengar med att slippa flytta den då all el i huset är nybytt för ca 3 år sedan.
Det kommer vara en mellanvägg mellan duschdel och tvättstugedel iaf dock utan dörr.
Med rätt kapsling så kan du ha den i duschen om det vore så......beroende på kapslingen, avstånd från vatten osv osv så går det att lösa genom att kanske behöva byta lite grejer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
En elcentral i ett badrum kräver väl att elcentralen är skyddad av JFB som sitter utanför badrummet?
Det är ingen dålig "skrubb" om det kan bli tvättstuga OCH badrum! undrar om jag kan hitta ett sådant utrymme hemma det vore nice skulle behöva plats till en liten bio....... 
Nä skämt å sido, som de andra säger, det går hur bra som helst.
Nä skämt å sido, som de andra säger, det går hur bra som helst.
Det är vanligt att man sätter den i en tvättstuga JA. En tvättstuga är att betrakta som ett vanligt torrt utrymme. Men de är ju inte längre en tvättstuga om det är en dusch/badkar där.Mikael_L skrev:
Kanske kan vara tillåtet med central i badrum om den är långt från dusch och rätt IP.. fast jag är skeptisk.
Hittade detta med google: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Badrum/
Hum.. de har du ju rätt i. Borde ju vara så...Bo.Siltberg skrev:
701.415.1 Tilläggsskydd: Jordfelsbrytare
Fordringarna ändras enligt följande:
I badrum och duschrum ska jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA skydda alla gruppledningar.
Borde väl även gälla huvudledning? Eller? Samt delar av centralen är ju annars inte skyddad..
Jaha ja ... se där, jag läste tydligen dåligt vad TS skrev. :blushing:Rrrrr skrev:
OK i kombinerad dusch/tvättstuga skulle jag verkligen försöka undvika sådana saker/problem.
Lite av ett gränsfall kanske, och känns inte optimalt.
Om en centralen sitter på en reglad innervägg som är utåt ett annat lämpligt utrymme för centralen så flytta den från ena sidan väggen till andra i det rummet. Ingen större operation, plus att det säkert blir billigare än att köpa en kapslad central och tilläggsskydda den med jfb. Du får ändå mecka ner befintlig central i vilket fall som.
Om en centralen sitter på en reglad innervägg som är utåt ett annat lämpligt utrymme för centralen så flytta den från ena sidan väggen till andra i det rummet. Ingen större operation, plus att det säkert blir billigare än att köpa en kapslad central och tilläggsskydda den med jfb. Du får ändå mecka ner befintlig central i vilket fall som.
Tyvärr har jag spis och fläktkåpan på andra sidan väggen. Det blir ju som ändå nästan separata rum då duschen står längst in i ena rummet och i andra rummet längst in skulle då centralen sitta. Men som sagt är det ingen dörr emellan men "gångavstånd" mellan just duschen och centralen är ca 6 m.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det låter som ett betryggande avstånd.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Ja, det ska inte vara några problem elsäkerhetsmässigt.
Men vad skulle en grinig besiktningsman säga? Jag hittar inget tydligt svar på när ett badrum tar slut i och med att det inte finns någon dörr.
Men vad skulle en grinig besiktningsman säga? Jag hittar inget tydligt svar på när ett badrum tar slut i och med att det inte finns någon dörr.
Klicka här för att svara