1 645 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur ser jag om golvvärmen har jordfelsbrytare?
Jag läser i checklistan för el vid köp av hus (http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/111516-checklista-foer-el-naer-du-koeper-hus.html):
"Om det finns elburen golvvärme SKALL det finnas jordfelsbrytare, antingen på hela centralen eller på badrummet för sig."
Detta visste inte jag, och jag skulle inte bli förvånad om snålgubben som bodde här tidigare installerade golvvärmen på badet på egen hand. Hur ser jag om det finns en jordfelsbrytare kopplad till golvvärmen? Jag är som ni kanske förstår ganska rudis på el...
"Om det finns elburen golvvärme SKALL det finnas jordfelsbrytare, antingen på hela centralen eller på badrummet för sig."
Detta visste inte jag, och jag skulle inte bli förvånad om snålgubben som bodde här tidigare installerade golvvärmen på badet på egen hand. Hur ser jag om det finns en jordfelsbrytare kopplad till golvvärmen? Jag är som ni kanske förstår ganska rudis på el...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Titta i centralen, eller i närheten av golvvärmen, efter något som liknar detta

Den är antingen två eller fyra moduler bred och har en testknapp, märkt "T" på detta exempel.
Sedan hur den är inkopplad är svårare att veta utan att lyfta på höljet till centralen. Det ska visserligen framgå av gruppförteckningen eller annan märkning på JFBn.

Den är antingen två eller fyra moduler bred och har en testknapp, märkt "T" på detta exempel.
Sedan hur den är inkopplad är svårare att veta utan att lyfta på höljet till centralen. Det ska visserligen framgå av gruppförteckningen eller annan märkning på JFBn.
Köper man ett hus, bör man anlita en elektiker för att kolla ellen. Själva golvslingor skulle jag kollat till varje pris. Har du en JFB och en golvtermostat, bör termostatens indikeringslampa slockna så fort man testar denna. Även ev uttag skulle jag testa.
Enklast att lägga ut foto på centralen.
Enklast att lägga ut foto på centralen.
Klicka här för att svara