Hej alla!

Har en fråga angående behörigheter? Har läst till elektriker på gymnasium (elprogrammet installation 3-årigt, 94-97), gjort min ämnesanknuten praktik på 3 mån, gått som lärling i 6 mån, tanken var att börja som 1-års elektriker men halkade in på ett annat yrke som jag nu jobbat med i 10 år, funderar på att börja som elektriker igen och...

undrar vad har jag för behörighet i dagsläget? vad finns det för behörighetsklasser idag? vad får jag göra och vad får jag inte göra, som sagt en förklaring på hur detta fungerar idag? går man fortfarande som 1, 2 och 3-års elektriker för att få full behörighet?:S

Du har ingen behörighet alls. Jag som är 1-års montör har ingen behörighet alls.

Allmän behörighet får du genom att gå en dyr kurs plus ha flera års erfarenhet.
Genom att bli anställd av en elfirma så kan du jobba under dennes behörighet mellan 7-16.

Var lärlingstiden bara 6 månader förr eller har du inte gjort klart den?

1,2,3 och 4-års montör, efter det blir man fullbetald. Man får ingen behörighet per automatik.

//Patrik

Redigerat:
Man kan läsa in behörigheten när som helst men man kan väl inte plocka ut den på en gång om man inte har jobbat tillräckligt länge. Förut vet jag att för att kunna plocka ut behörigheten så skulle man förutom att läsa till sig behörighetskrävande teori även ha 6 år i yrket.

Kortfattat kan man svara såhär. Börjar du jobba som elektriker igen så fortsätter du precis där du slutade, alltså du kommer att få göra färdigt din lärlingstid först och främst.

Den enda "behörighet" du har är att du får lov att arbeta som elektriker, under en chef med behörighet.

Danne031 skrev:
Kortfattat kan man svara såhär. Börjar du jobba som elektriker igen så fortsätter du precis där du slutade, alltså du kommer att få göra färdigt din lärlingstid först och främst.

Den enda "behörighet" du har är att du får lov att arbeta som elektriker, under en chef med behörighet.
Precis som alla vi andra...(om den behöriga tycker vi har kunskap nog), Behörighetssystemet fungerar på samma sätt som om ett åkeri skulle ha en chef med körkort och en massa anställda utan körkort som kör bilarna på chefens ansvar....:x

PST skrev:
Precis som alla vi andra...(om den behöriga tycker vi har kunskap nog), Behörighetssystemet fungerar på samma sätt som om ett åkeri skulle ha en chef med körkort och en massa anställda utan körkort som kör bilarna på chefens ansvar....:x
Ganska klockren jämförelse. d^_^b

//Patrik

Inte fasen får du lov att anställa någon som inte har cert eller godkänd gymnasieutbildning?!
Vänta nu det där har vart uppe förr..dom får om den anställde läser upp kompetensen eller nåt sånt va..

Mikael_L
I lagens mening finns inga hinder att lyfta in tant Olga som råkar passera förbi på gatan utanför elfirman.
Däremot kämpar ju bl.a EIO för att det lägsta kravet ska vara gymasiets elutbildning eller motsvarande.

De flesta arbetsgivarna anser nog också att en viss grundläggande kompetens är viktig.

Och jag kan ju bara hålla med.

Danne031 skrev:
Inte fasen får du lov att anställa någon som inte har cert eller godkänd gymnasieutbildning?!
Vänta nu det där har vart uppe förr..dom får om den anställde läser upp kompetensen eller nåt sånt va..
Är det inte så att man får anställa vilken idiot som helst från gatan, men att ingen arbetsgivare skulle våga det utan ställer ett eget krav på godkänd gymnasieutbildning och så?

För att få certifikat från ECY så krävs godkänd utbildning.

Edit: Micke hann före.

//Patrik

Ok, då ska vi se om förklaringen fastnar hos mig till slut.
Men man kan ju säga som såhär, som tillägg till PST's svar om att vem som helst på gatan har samma behörighet.

I praktiken, har man inte det, det finns ohyggligt många företag som absolut inte anställer folk utan utbildning.

Tror att fackanslutna (SEF) företag inte får anställa folk utan teoretisk kompetens, däremot var ju detta vanligt förr. Om sen EIO står bakom detta kravet vet jag inte men det gäller ju bara elinstallation i såna fall.

Huh? Finns det företag som är fackanslutna till SEF? Möjligtvis de anställda på företagen.

//Patrik

Wunsch: För det första. Har du fått ut ett cerifikat från yrkesnämnden? Numera krävs 1600h omväxlande lärlingsutbildning, du kan tex inte bara jobba med bredbandsinstallationer, vidare behöver du ett fullständigt gymnasiebetyg med inriktning mot installationselektriker eller möjligen automatiserare. Lärlingsregistreing gör du på fackets regionkontor, nina.schutschkoff@sef.se har hand om Västra Götaland. Börja där...

http://www.ecy.com/larling/default.asp

Arbetsgivaren skickar in betyg och saker för lärlingsregistrering. Skit i facket.

På den länken, tjejen längst ner har tre stycken moraknivar på sig och tre skruvmejslar i samma ficka. Vadå lagt i lite random verktyg för att se ut som en elektriker inför fotostunden.. :P

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.