1 619 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Slangar i betongväggar
Sida 1 av 2
Hej alla!
Hur ska vi bära oss åt för att få fast slangarna i de spår vi fräst i våra betongväggar? Vi försökte igår med först tunnfogsbruk och sedan finbetong. Vi lade bara dit det "duttvis" eftersom det då skulle vara lätt att göra om i fall elektrikern upptäcker några fel när han kommer. När elen är dragen ska det putsas på dessa slangar.
Betongen fungerade bara hyffsat, finns det något "rätt" sätt att göra detta på? Vore oerhört tacksam för svar!
Hur ska vi bära oss åt för att få fast slangarna i de spår vi fräst i våra betongväggar? Vi försökte igår med först tunnfogsbruk och sedan finbetong. Vi lade bara dit det "duttvis" eftersom det då skulle vara lätt att göra om i fall elektrikern upptäcker några fel när han kommer. När elen är dragen ska det putsas på dessa slangar.
Betongen fungerade bara hyffsat, finns det något "rätt" sätt att göra detta på? Vore oerhört tacksam för svar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jag skulle klippt till plåtbitar, bara något längre än spårets bredd och tryckt dit.
Protte
Protte
Lite sent kanske men jag fräste mina spår 15 mm vilket gör att 16 mm slangen pressas in. deformeringen är minimal, men fullt tillräckligt för att slangen ska sitta fast av sig själv. Behöver varken lim fog fix eller annat...
/Martin
/Martin
Tack för svaren. Vad jag förstår nu efter att ha undersökt saken närmare så finns inga detaljerade krav på hur det ska sitta fast från branschhåll. Har blivit föreslagen att klämma dit slangen med en spik eller naja fast den bara. När vi sedan fyller upp spåret med betong och den härdar kommer slangen inte att röra sig ur fläcken. Vad tror ni om det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jag tordes inte skriva spik, för då finns det säkert någon slang som inte tål den behandlingen men spik är en lösning.
Protte
Protte
De flesta sätt är ju bra, poängen är ju att slangen ska sitta tillräckligt så den håller sig på plats till betong/puts kommer på och fixerar MEN....tänk på vad det är för kvallite av slang, typ biltema eller annat billigt som är tunn i plasten kan man inte kläma och trixa med hur som helst, då är risken att den kläms sönder eller att det går hål och då är det inte kul sen när ytskiktet är på.
Slangen är köpt på Hornbach, den känns väldigt styv.
Då kör vi på det, spik alltså! Tack för hjälpen!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Pluggklammer som är till för betong kanske.
E15 008 70
//Patrik
E15 008 70
//Patrik
Redigerat: