2 168 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Måste elritning vid proppskåp uppdateras om förändring endast mot 10A säkring
Hej!
Min elektriker påstår att man ej behöver uppdatera elritningen vid proppskåpet om man utför förändringar som enbart går mot 10 A säkringar.
Han har kopplat om från tidigare spis (3-fas=3 proppar) till att det nu är ugn (1-fas) och häll (1-fas) och 1 propp tom.
Stämmer detta när måste man genomföra förändringar av elritningen, låter märkligt...
Min elektriker påstår att man ej behöver uppdatera elritningen vid proppskåpet om man utför förändringar som enbart går mot 10 A säkringar.
Han har kopplat om från tidigare spis (3-fas=3 proppar) till att det nu är ugn (1-fas) och häll (1-fas) och 1 propp tom.
Stämmer detta när måste man genomföra förändringar av elritningen, låter märkligt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Det var en märklig undanflykt från att ta fram pennan! Och i detta fall handlar det väl om 16A säkringar?
Men i och för sig är ju inte gruppens användning ändrad då den fortfarande går till häll+ugn.
Ska man greja med någonting så ska ju alltid alla säkringar skruvas ur.
Men i och för sig är ju inte gruppens användning ändrad då den fortfarande går till häll+ugn.
Ska man greja med någonting så ska ju alltid alla säkringar skruvas ur.
Kan vara så att han fattar sig själv fel, man behöver inte märka ut på gruppförteckningen för grupper som har 10A och 1,5 mm2 ledare för det räknas som "standard" (om det inte är någon ändring med dom nya reglerna vill säga) men allt som har 16A eller över samt 2,5 mm2 och över ska skrivas upp.
Han gjorde kanske en tankevurpa där och blandade ihop begreppen för när man ändrar från en trefasgrupp till flera så måste man ju veta det om man ska göra arbeten i anläggningen.
Han gjorde kanske en tankevurpa där och blandade ihop begreppen för när man ändrar från en trefasgrupp till flera så måste man ju veta det om man ska göra arbeten i anläggningen.
Poängen med en gruppförteckning är ju att anläggningsinnehavaren förstår vilken grupp som betjänar vilken apparat osv. Står det: "Grupp 1: Spis 3fas 16A" och det egentligen är 2fas till häll och 1fas till ugn som står bredvid varandra och är inkopplade i samma dosa så tycker inte jag att det gör något om det fortfarande står "Grupp 1: Spis 3fas 16A".
Finns väl ingen lag/standard som säger exakt hur en gruppförteckning ska se ut. Den ska tydligt förklara vad alla grupper går till.
Finns väl ingen lag/standard som säger exakt hur en gruppförteckning ska se ut. Den ska tydligt förklara vad alla grupper går till.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag kan nästan tycka att det är bra om det står så för då är man säker på att alla tre säkringar skruvas ur. Hade det stått tvåfas till häll och enfas till ugn så kanske bara två hade skruvats ut om man skulle syssla med hällen.Rrrrr skrev:Poängen med en gruppförteckning är ju att anläggningsinnehavaren förstår vilken grupp som betjänar vilken apparat osv. Står det: "Grupp 1: Spis 3fas 16A" och det egentligen är 2fas till häll och 1fas till ugn som står bredvid varandra och är inkopplade i samma dosa så tycker inte jag att det gör något om det fortfarande står "Grupp 1: Spis 3fas 16A".
//Patrik
Klicka här för att svara