Anledningen till "tumregler" om vad man får ansluta eller inte är att man vill säkerställa god kontakt...
Men generellt sett så är det väl numera så att det är tillverkaren av prylarna som bestämmer hur många ledare och av vilka typer/dimensioner man får använda...Sedan intygar tillverkaren att prylen uppfyller alla relevanta krav (EN standarder etc..) och stämplar dit ett CE märke...
Men generellt sett så är det väl numera så att det är tillverkaren av prylarna som bestämmer hur många ledare och av vilka typer/dimensioner man får använda...Sedan intygar tillverkaren att prylen uppfyller alla relevanta krav (EN standarder etc..) och stämplar dit ett CE märke...
Men vad gäller snabbanslutningar är det ju en ledare per hål som gäller.
Skruvanslutningar däremot är ju lite mer flexibla och där beror det lite på om man kör med solida eller flerkardeliga ledare. Men som sagt, det är tillverkaren som ytterst bestämmer vad anslutningarna tar.
Skruvanslutningar däremot är ju lite mer flexibla och där beror det lite på om man kör med solida eller flerkardeliga ledare. Men som sagt, det är tillverkaren som ytterst bestämmer vad anslutningarna tar.
Jag skulle tro det. Men det ser lite B ut från en yrkesmans ögon.
Om det inte nämns i tillverkarens anvisning så gäller väl "god elsäkerhetsmässig praxis"
Gör man dragprov under sina kontroller och ingen ledare lossnar så skulle det vara "god elsäkerhetsmässig praxis" tycker jag.
Om det inte nämns i tillverkarens anvisning så gäller väl "god elsäkerhetsmässig praxis"
Gör man dragprov under sina kontroller och ingen ledare lossnar så skulle det vara "god elsäkerhetsmässig praxis" tycker jag.
Fast dom godkänner inte det. En ledare per anslutning gäller. Om du har med snabbanslutning så har du ju två anslutningar och kan därmed sätta två kablar. Nu ska man väl inte koppla fler gruppledningar på samma säkring i alla fall helst. inte skulle då jag göra det, bättre att kasta in en extra säkring eller då som sagt i värsta fall ta en med dubbla snabbanslutningar.Elinfo skrev:
Den främsta anledningen som jag ser det är att det kan bli dålig kontakt om man ansluter flera ledare till samma skruv. Det är lätt hänt att någon av ledarna inte får tillräckligt kontakttryck på sig. Då blir det dålig kontakt just där och om det går mycket ström blir det väldigt varmt i glappkontakten och det finns risk att det börjar brinnaElinfo skrev:
Om jag använder pinn kabelskor då ?magnu skrev:Den främsta anledningen som jag ser det är att det kan bli dålig kontakt om man ansluter flera ledare till samma skruv. Det är lätt hänt att någon av ledarna inte får tillräckligt kontakttryck på sig. Då blir det dålig kontakt just där och om det går mycket ström blir det väldigt varmt i glappkontakten och det finns risk att det börjar brinna
Problemet är att jag ska installera en fyra dimmer aktorer som ska gå på samma säkring som vägguttagen och kunden är inte intresserad av att byta ut relativt nya säkringar till snabbanslutna.
Men....kunden lär ju rätta sig efter dom regler som finns ju. Det finns inga kryphål när det gäller elsäkerhet. Du får göra som så att du går ut med en tråd från säkringen till en kopplingsdosa eller sätta kopplingsklämmor eller liknande om det är en normcentral och vidare så istället.Elinfo skrev:
Jepp, lika bra.. det får bli plintGlufsglufs skrev:
Detta ansluter nästan till trådarna om färg på isolerslang, biledare, jordning av gamla armaturer mm. Om du som jag har förstått det hela är elfackman med stor erfarenhet, med ditt sunda förnuft anser att det går att ansluta två ledare på säkringens klämma, då är det helt ok.Elinfo skrev:
Detta har funnits med vad gäller centraler så att man inte skulle använda dem som kopplingslåda,-dosa,-ställe. Dvs endast grupper anslutna och med endast en nolla per anslutning samma för säkringsapparater, ev förgrening skulle sen ske i dosor. I fallet dvärgbrytare är det oftast inget i tillverkarens uppgifter som hindrar anslutning av två ledare speciellt inte av samma area och typ. Men vid använding i centraler av installationstyp bruka-r(de) argumenten från elföreskrifter istället användas vid besiktning etc.
Det du verkar vilja göra skulle åtminstone jag själv inte tveka inför det minsta.
Klicka här för att svara