Har googlat och sökt i forat, men ny fråga blir det.

Projektet som pågår är en utbyggnad av uthus, till varmförråd, teknikutrymme mm. I detta placeras VP för jordvärme, kulvert in till huset och konvertering av villan (startar på måndag).

- Vad ska jag fördra för kabel i kulvertgraven som går att använda som vettig styrkabel för inomhusgivaren/givarna (tror det kan finnas upp till tre st. enligt montageanvisning)? Räcker det med 1 signalledare + återledare/jord? Dimension? Måste en sådan styrkabel vara min 1,5 mm2?

- När jag ändå håller på, tips på vettig nätverskabel för markförläggning?

Tacksam för svar

J
personligen skulle jag lägga ett markrör (50mm gulslang) då borde det inte vara något problem att använda vanlig datakabel och dimension av kabel till pannans givare brukar stå i instalationsboken till pannan dock borde 1,5mm2 räcka så tex. ekk 5g1.5 antalet trådar får du titta i instalationsbokens kopplingschema.
kontrolera om du behöver tråd för effekt vackt.

Tack för svar.

Markröret ligger redan på plats, frågan är väl vad jag ska dra in (helst innan grävisen lägger igen allt).

Den ström som ska löpa i givarens ledare lär vara mycket liten. Så min fundering är snarast, gäller det normala minimikravet på 1,5 mm2 ledare? Jag skulle hellre finna ännu smäckrare ledare, typ 0,75 eller nåt. OOps först nu läste jag citat 'Skyddsklenspänning Följande ut- och ingångar har skyddsklenspänning: strömtrafo, utomhusgivare, rumsgivare, framledningsgivare, NS/RS. ' och även 'Dra en treledarkabel (minst 0,5 mm²) mellan värmepump och rumsgivare. ' Svaret för detta fanns där. Men jag måste fortfarande välja en kabel som får ligga i rör i mark som uppfyller kraven. Funkar denna?
https://www.expressel.se/product.html/styr-/anslutningskabel-flex-y-jz-/-oz-300/500v

Effektvakt finns till VPn men för mig blir det omöjligt att komma tillbaka till huvudsäkringarna vid fasadmätarskåpet. Att sätta effektvakten på undercentralen som bara betjänar en del av min totala anläggning, blir ju inte fullt lika bra. Men om de kommer att användas överhuvudtaget bir det där de hamnar.

Nätverkskabel har jag bara hittat denna http://www.elbutik.se/product.html?product_id=253839&category_id=2114
Men det står att den INTE är gjord för förläggning i vatten. Jag kan ju knappast garantera att det inte stundtals står vatten i markröret. Vad ska man ha?

//N-torpet

J
det finns sådan kabel du efterfrågar jag har kopierat detta från kabelns data.

UTP kategori 6 är en halogenfri spridningsnätkabel designad för bredbandsinstallationer inom– och utomhus. Kabeln är verifierad för höghastighetsapplikationer upp till 250 MHz (1Gbit Ethernet).

Vad gäller givare av olika slag, så skulle jag följa rekommendationerna från fabrikanten. Beroende på givartyp så kan ledarens resistans påverka mätningen mer eller mindre. Alternativet är att ta reda på exakt vad det är för givare och sedan beräkna felmätningen själv. Själv valde jag att dra 0,5 enligt anvisning trots att det förmodligen är den dyraste kabelarean och eländigare att dra genom befintliga rör än CAT.

Vad gäller strömtransformatorerna, så skulle jag även där följa rekommendationerna. Kortslutning i din elanläggning medför hård påfrestning på dina strömtransformatorer och de är beroende av att belastas. Denna belastning sitter normalt i effektvaktsänden och därför är kabeln viktig i sammanhanget. Alternativet är åter att ta reda på exakt hur det fungerar och om möjligt flytta belastningen från vakten/VP till strömtranformatorerna eller lägga ett överspänningsskydd (t.ex. 40V varistor) över strömtransformatorna. Jag har kört båda alternativen. Om du flyttar belastningen så gör du ingrepp i värmepumpen och då finns ju även risken att garantin inte gäller.

För strömtransformatorerna är det också viktigt att ta reda på om vakten är isolerad från nätspänningen eller inte. I ditt fall är den ju uppenbarligen isolerad. Och så gäller det att följa isolationsbestämmelserna även i det kopplingsutrymme där strömtranformatorerna sitter.

Sammanfattad: Följ anvisningen om du inte känner att du behärskar alternativen.

Pen

Lägg två rör. Ett gult för kraft och orange för data/tele. Tänk på att vissa givare kan kräva skärmad kabel för att undvika störningar.

Joakim Sjögren skrev:
det finns sådan kabel du efterfrågar jag har kopierat detta från kabelns data.

UTP kategori 6 är en halogenfri spridningsnätkabel designad för bredbandsinstallationer inom– och utomhus. Kabeln är verifierad för höghastighetsapplikationer upp till 250 MHz (1Gbit Ethernet).
Säger tyvärr inte alls att den klarar markförläggning. UTP = Unshilded twisted pair, dvs kabeltyp och kat 6 = hastighetsklassificering. Jag är väl i huvudsak ute efter en kabel som klarar att ligga i markkabelskyddsrör där eventuellt vatten kan komma att finnas.

E4937630 LEXCOM U/UTP KAT 6 är en tp kabel som trivs utmärkt i mark.

Redigerat:
Tack för det, men visst är det den jag länkat till (E-numret verkar vara identiskt med elbutiks artikelnr)?

Åsikter om citat: Kabeln är ej avsedd för permanent förläggning i vatten, men är längsvattentät med avseende på dagg/regn/luftfuktighet

lägger man kabel markrör ligger den inte i vatten utom ev tillfälligtvis. På slangens undersida gör man hål i alla "lågpunkter" så att vatten inte kan ansamlas och bli stående i slangen, så gör i alla fall riktiga yrkesmän ;)

elmont skrev:
så gör i alla fall riktiga yrkesmän ;)
;) självklart...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.