Vi är ett gäng som brukar åka och fiska lite vid en polares stuga varje höst. Ett litet "vardagsproblem" är att när solen har gått ner så får man hålla på att fippla med ficklampor för att hitta in i den lilla hamnen. Har slängt ihop en liten dosa med en (radio)fjärrkontrollsmottagare och en trappautomat för att kunna tända lite hamnbelysning från båten.

El finns nära den ena tänkta lampan (vänstra i skissen). Vi gräver ner en EKKJ till våren.

Till den andra lampan tänkte jag först dra en kabel runt hamnen, men det blir fånigt långt. EKKJ är vad jag förstår godkännd för att läggas direkt i vatten.

Har ni några tips på hur jag bäst förlägger kabeln på botten? Känns inte helt rätt att bara lägga ut den. Fundrar på att lägga den i ett PEM-rör med lite hål i, men jag är inte säker på om det hjälper eller stjälper när isen kommer.

Installationen sker inte i Sverige, men är ändå behörighetskrävande. Jag vet att jag inte får göra detta själv.

• hamn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte annars att dra den som luftledning? ett par rejäla 10m höga stolpar eller så kke?
Antar att det inte är en stor hamn med angörande färjor eller liknande ;)

Nej, det är inte direkt någon oljetanker-hamn. Inloppet är väl totalt fem, sex meter brett. Luftledning är inget alternativ, blir inte snyggt.

Lägg den lös på bottnen, gräv ner den en bit ut i vattnet så inte isen kommer åt den.
Behövs det verkligen två lampor? Går det inte bara att sikta lite till höger om den vänstra lampan?

Räcker väl med den vänsta som "fyr", sen lite bättre belysning i båten än en ficklampa ;)

N1XV är annars ett bra val av kabel i vatten...

Hittar inga vettiga foton, men det behövs två lampor av den enkla anledningen att det inte går att placera en lampa på så vis att vi får belysning på det som behöver synas.

Ungefär där den högra lampan är placerad finns en stor sten som är tråkig att köra in i. Om vi belyser den med den vänstra lampan så hamnar bryggan just utanför ljuskäglan och blir då osynlig. Bryggan är också tråkig att krocka med.

Finns en rulle EKKJ 2x2,5+2,5 liggandes. Hade jag köpt kabel hade det blivit N1XV, betydligt trevligare att jobba med.

Blir nog så att vi gräver ner kabeln en bit i vattenbrynet. Är det inte allt för kallt i vattnet pillar jag nog ner den lite hela vägen.

• test.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du ska nog tänka, tynga ner än gräva ner. Det är svårt att få en kabel nedgrävd under vatten att ligga kvar nedgrävd.

Gräv och tunga stenar på. Rör är art föredra då kabeln kommer att nötas friskt av is och botten ifall den flyttar lite på sig

Tyng ner kabeln med några säckar cement. Dom brukar va lätta att lägga över kabel i vatten samt att dom blir hårda med tiden.

Kan du inte bara belysa stenen med en (riktig) spot från vänstra sidan. Kanske högtryckstvätta stenen och måla vitt/orange om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.