25 561 läst ·
82 svar
26k läst
82 svar
Installation av 230V-uttag i badrum
Det där verkar lättare sagt än gjort. Jag beställde ett sånt från elbutik.se, men dom ringde och sa att dom inte kan få tag i dom, och att de utgått. Är det någon som vet om det finns något annat uttag som passar i rakdosa? Ett vanligt uttag funkar ju tyvärr inte eftersom dosan är så stor.Glufsglufs skrev:
Tror ni att uttag för 1,5 moduls apparatdosa skulle kunna passa? Tyvärr sitter ju inte skruvarna i mitten på rakdosan heller, men det kanske skulle gå att lösa?
Ska även undersöka om någon butik fortfarande har eljo-uttaget inne.
Kolla med grossister som Elektroskandia, MEAB (sveavägen) eller elfirmor. Du får räkna med att uttagen är ganska dyra. Uttagen är nog utformade för att passa dom skruvplaceringar som finns i dosorna, dosorna har gått som en typ av standard då dom monterades en gång i tiden. Lösningar finns alltid för att få fast uttaget.uno83 skrev:Det där verkar lättare sagt än gjort. Jag beställde ett sånt från elbutik.se, men dom ringde och sa att dom inte kan få tag i dom, och att de utgått. Är det någon som vet om det finns något annat uttag som passar i rakdosa? Ett vanligt uttag funkar ju tyvärr inte eftersom dosan är så stor.
Tror ni att uttag för 1,5 moduls apparatdosa skulle kunna passa? Tyvärr sitter ju inte skruvarna i mitten på rakdosan heller, men det kanske skulle gå att lösa?
Ska även undersöka om någon butik fortfarande har eljo-uttaget inne.
Jag hittade uttaget hos några internet-butiker, för 150-200 kr. Men efter att jag beställt så kontaktade de mig och sa att det utgått ur Eljos sortiment och att de inte kan få tag i det.
Men jag ska kolla med grossisterna, kan man köpa från dem som privatperson?
Funderingarna jag hade om skruvplacering gällde om man skulle försöka få dit ett uttag som är gjort för 1,5 moduls apparatdosa, alltså inte rakuttagsdosa.
Funderingarna jag hade om skruvplacering gällde om man skulle försöka få dit ett uttag som är gjort för 1,5 moduls apparatdosa, alltså inte rakuttagsdosa.
Om du ber riktigt snällt och gråter en skvätt så funkar det nog så länge du betalar med kort.uno83 skrev:Jag hittade uttaget hos några internet-butiker, för 150-200 kr. Men efter att jag beställt så kontaktade de mig och sa att det utgått ur Eljos sortiment och att de inte kan få tag i det.
När vi ändå är inne på uttag i badrum...
Tänkte sätta in ett inne i badrumsskåpet och har sett att det finns runda uttag som är infällda i skåpets överkant. Någon som vet var man kan hitta ett sånt?
Funderar också över om det inte hade gått om det finns för inbyggnad uttag för platt kabel (europa kontakt heter den så) då kan man ju/väll bara sätta i dubbelkapslade apparater?
Tänkte sätta in ett inne i badrumsskåpet och har sett att det finns runda uttag som är infällda i skåpets överkant. Någon som vet var man kan hitta ett sånt?
Funderar också över om det inte hade gått om det finns för inbyggnad uttag för platt kabel (europa kontakt heter den så) då kan man ju/väll bara sätta i dubbelkapslade apparater?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Uttag för inbyggnad har åtminstonde funnits på kjell o company.
Tänk på att hålla avståndet till duschen (typiskt 1,2 m) och att du måste ha jordfelsbrytare om du har uttag i ett våtrum.
Tänk på att hålla avståndet till duschen (typiskt 1,2 m) och att du måste ha jordfelsbrytare om du har uttag i ett våtrum.
Jordfelsbrytare finns och det är 1,2 från duschen...
Har letat överallt tycker jag men kan inte finna ett sådant här uttag. Var inne i Comfortbutiken på orten och frågade om dom kunde beställa ett löst med de fick inte köpa det löst sa de av leverantören...
Har letat överallt tycker jag men kan inte finna ett sådant här uttag. Var inne i Comfortbutiken på orten och frågade om dom kunde beställa ett löst med de fick inte köpa det löst sa de av leverantören...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden