2 675 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
De går en fas!!
Ha rproblem att de går en fas ute på stolpen, de är inte alltid de är samma fas som går men de är alltid kvällstid. Kan de ha med vädet att göra , begvärmen får gå lite mer?? eller vart börjar man söka problemet? Tacksam för hjälp
/tåsta
/tåsta
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad är bergvärmepumpen inställd på för huvudsäkringsstorlek och maxeffekt?
Att den går på kvällen har ju antingen med att göra att det blir kyligare och något som har med värmen startar upp eller att du har någon belysning som går igång och kortsluter på något vis är min gissning.
Överbelastning och/eller dålig fördelning av last mellan faserna.
Försök beräkna hur mycket last du har på varje fas i varje ögonblick. Om en fas är mer lastad än de andra så går den när ytterligare något tungt sätter in som tex värmen på kvällen.
Försök beräkna hur mycket last du har på varje fas i varje ögonblick. Om en fas är mer lastad än de andra så går den när ytterligare något tungt sätter in som tex värmen på kvällen.
Eftersom det är olika säkringar som löser är det rimligen inte snedbelastning eller kortslutning som är den stora boven.
Snarare då för liten huvudsäkring eller om man så vill , för stor totalförbrukning.
Att säkringarna löser ut på kvällen är i sej inte så konstigt, det är då de flesta tvättar, diskar,duschar,lagar mat m.m.
Om du har en balastningsvakt på pannan/V-pumpen kolla inställningen.
Ett säkert sätt att hitta "felet" är annars att logga anläggningen under t.ex 1 vecka.
Snarare då för liten huvudsäkring eller om man så vill , för stor totalförbrukning.
Att säkringarna löser ut på kvällen är i sej inte så konstigt, det är då de flesta tvättar, diskar,duschar,lagar mat m.m.
Om du har en balastningsvakt på pannan/V-pumpen kolla inställningen.
Ett säkert sätt att hitta "felet" är annars att logga anläggningen under t.ex 1 vecka.
Jaså var det inte det?! Nej, nu ser jag. När jag läste slarvigt första gången så fick jag det till att det alltid var samma.WATTisPOWER skrev:
Nå, då ansluter jag mig till din teori, allmän överbelastning. Även det kan en elektriker åtgärda genom att installera utrustning som minskar förbrukningen när det behövs på vissa förbrukare. Men då kanske det blir billigare att säkra upp.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De flesta modernare värmepumpar har ju stöd för effektvakt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Som föreslagits ovan, gå runt i huset och titta på vad ni har som belastar. Försök summera den totala effekten. Nu går ju inte BVP, VVB, DM, TM etc samtidigt, men det kan ge en fingervisning i alla fall. Jämför denna effekt med storleken på huvudsäkringarna: 16A=11kW, 20A=14kW, 25A=17kW.
Ligger den totala effekten en bra bit över så behöver ni antagligen säkra upp.
Ni kan också gå andra vägen och titta på hur stor belastningen är för ögonblicket, dvs läs av regelbundet under en kväll och försök lägga ihop två och två för att se om det är en enskild belastning som drar för mycket eller om det handlar om en allmän överbelastning.
Läsa av den momentana belastningen kan ni göra så här:
Din elmätare bör ha en lysdiod som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per kWh. Det betyder att om det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 kW (i medel under denna timme).
Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 kW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sekunder, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten kW):
Ligger den totala effekten en bra bit över så behöver ni antagligen säkra upp.
Ni kan också gå andra vägen och titta på hur stor belastningen är för ögonblicket, dvs läs av regelbundet under en kväll och försök lägga ihop två och två för att se om det är en enskild belastning som drar för mycket eller om det handlar om en allmän överbelastning.
Läsa av den momentana belastningen kan ni göra så här:
Din elmätare bör ha en lysdiod som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per kWh. Det betyder att om det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 kW (i medel under denna timme).
Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 kW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sekunder, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten kW):
P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s)
Jätte tack för många och kluriga svar
jag ska försöka att räkna ihop hur mycket kräm vi dra,sen får vi väll säkra upp om de blir fallet. Är det en dyr historia att göra ? elmätaren som sitter där ute är av en nyare modell så jag kan nog få fram vad vi förbrukar vid vissa klock slag.
Tack på förhand
/Tåsta
Tack på förhand
/Tåsta
Klicka här för att svara