Jag ska montera tillbaka en brytare som skruvades bort vid lite jobb i badrummet. Dock skulle jag vilja dubbelkolla så jag gör rätt. Det var svärfar som skruvade bort den, så jag fick inte se hur elektrikern gjort från början.
Fas och nolla är inga konstigheter, men frågan är jorden? Ska jorden sitta på skruven nere i vänstra hörnet? För "X" har jag förstått används för att bryta annat om annat finns?
Tacksam för svar!
Fas och nolla är inga konstigheter, men frågan är jorden? Ska jorden sitta på skruven nere i vänstra hörnet? För "X" har jag förstått används för att bryta annat om annat finns?
Tacksam för svar!
Har man "nödig kännedom" får man byta fast installerade uttag och strömställare.
Det där med "nödig kännedom" är en gråzon som kan sträcka sej i det oändliga. I slutänden, så är det ändå försäkringsbolagets ord som gäller ang. "nödig kännedom".
Även om jag tycker att det inte är så mycket som kan gå fel om man bara håller sej till "belysningsel" i sin villa.
Även om jag tycker att det inte är så mycket som kan gå fel om man bara håller sej till "belysningsel" i sin villa.
Att vissa arbeten är förbjudna att utföra för den som saknar behörigt vet väl alla här på forumet.
Men, vad är den praktiska juridiska skillnaden/följden på att
A) med nödig kännedom utföra sådant som lekman får utföra
B) med nödig kännedom utföra sådant som lekman inte får utföra
?
Om jag inte minns helt galet så finns det ingen straffsats ifall ingen form av olycka eller liknande inträffar, ungefär som det inte finns nån straffsats att gå mot röd gubbe. Kan man vid en olycka relaterad till något helt annat ändå drabbas om man "hempulat" på ett helt korrekt sätt?
Samma fråga, fast åt andra hållet:
Vad är den praktiska juridiska skillnaden/följden på att
A) utan nödig kännedom utföra sådant som lekman får utföra
B) utan nödig kännedom utföra sådant som lekman inte får utföra
?
D.v.s. drabbas man lindrigare juridiskt om det skett en olycka och man bytt ett jordat uttag och växlat skyddsjord och fas än om man gjort samma fel i en kopplingsdosa?
Men, vad är den praktiska juridiska skillnaden/följden på att
A) med nödig kännedom utföra sådant som lekman får utföra
B) med nödig kännedom utföra sådant som lekman inte får utföra
?
Om jag inte minns helt galet så finns det ingen straffsats ifall ingen form av olycka eller liknande inträffar, ungefär som det inte finns nån straffsats att gå mot röd gubbe. Kan man vid en olycka relaterad till något helt annat ändå drabbas om man "hempulat" på ett helt korrekt sätt?
Samma fråga, fast åt andra hållet:
Vad är den praktiska juridiska skillnaden/följden på att
A) utan nödig kännedom utföra sådant som lekman får utföra
B) utan nödig kännedom utföra sådant som lekman inte får utföra
?
D.v.s. drabbas man lindrigare juridiskt om det skett en olycka och man bytt ett jordat uttag och växlat skyddsjord och fas än om man gjort samma fel i en kopplingsdosa?
Klicka här för att svara