2 410 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Brytare en bit ifrån varandra istället för i kombination...
De var en märklig anledning!DeuXe skrev:Hej
Har byggt hyreslägenheter i stockholm för ca ett år sedan och då ville beställaren ha det på detta viset isället för i kombination. Detta pga att det skulle vara servicevänligt, så servicemontören som kom dit kunde sätta vilken brytare eller uttag som helst utan att behöva ha rätt märke osv för att passa i komb. Och visst ser det illa ut med tex fyra dosor lodrätt med 5 cm mellanrum... kan bli brytare på allt mellan 80-120 om det är ett gäng i lodrätt
Hur snyggt är de sen med fyra brytare en bit från varandra.. i fyra olika fabrikat? :wow:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den där platsar ju i värsta elkopplingentråden lillePer
mycke_nu s montage tycker jag inte såg så illa ut
mycke_nu s montage tycker jag inte såg så illa ut
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tycker det är ganska snyggt att separera brytarna på det där vertikala sättet !mycke_nu skrev:
VU't verkar vara en såndär 4-vägs "plattkontaktsak"- och iofs är den horisontella monteringen av detta mest praktiskt... men det stör ändå litet mitt esteiska öga.. VUt borde vara "vertikalt" placerat och en vanlig 2-brunns jordad sak...
Sen är det en katt där på golvet men den hör väl inte till elistallationen....
Håller med om att VUet är fult. 
Det var en liten nödlösning, det fanns varken plats till PE (redan 8 trådar i ett 16 rör) eller tillräckligt med belastningsutrymme (belysningen drar 1500 W) för att sätta en vanlig brunn. :|
Tanken var att sätta en liten hallmöbel just där, men nu blir det nog inte så utan det kan mycket väl bli ett doslock istället.
Beträffande kombiram så tycker jag nog att det skulle se lite för modernt ut i den rustika lantköksmiljön. Trend är illa nog.. Annars har jag ramar på flera andra ställen i huset.
Det var en liten nödlösning, det fanns varken plats till PE (redan 8 trådar i ett 16 rör) eller tillräckligt med belastningsutrymme (belysningen drar 1500 W) för att sätta en vanlig brunn. :|
Tanken var att sätta en liten hallmöbel just där, men nu blir det nog inte så utan det kan mycket väl bli ett doslock istället.
Beträffande kombiram så tycker jag nog att det skulle se lite för modernt ut i den rustika lantköksmiljön. Trend är illa nog.. Annars har jag ramar på flera andra ställen i huset.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Renova trefacksram i glas, mycke? Kostar närmare 1000 bara ramen 
Man kan ju ha flera rör om det blir trångt, har jag hört 
Men appropå uttaget, den där typen av uttag var uppe i en tråd tidigare och det verkar sjukt nog vara så att reglerna kräver att skyddsjord är framdraget även till ett såntdär uttag (om det av andra skäl är krav på skyddsjord i rummet, t.ex. att det är byggt nyligen eller det finns något annat som är skyddsjordat).
Jag antar att det beror på att ingen tänkte på sånadär uttag när reglerna skrevs. Det kan i.o.f.s. också vara så att reglerna kräver skyddsjord för att det ska bli rätt om nån tröttnar på att den jordade kontakten inte passar och därför vill byta uttag...
Men appropå uttaget, den där typen av uttag var uppe i en tråd tidigare och det verkar sjukt nog vara så att reglerna kräver att skyddsjord är framdraget även till ett såntdär uttag (om det av andra skäl är krav på skyddsjord i rummet, t.ex. att det är byggt nyligen eller det finns något annat som är skyddsjordat).
Jag antar att det beror på att ingen tänkte på sånadär uttag när reglerna skrevs. Det kan i.o.f.s. också vara så att reglerna kräver skyddsjord för att det ska bli rätt om nån tröttnar på att den jordade kontakten inte passar och därför vill byta uttag...
Klicka här för att svara