17 415 läst ·
57 svar
17k läst
57 svar
Hur försäkrar sig en elektriker om att strömmen är bruten?
Kan ingen statistik på vilket yrke som är farligast inom bygg men strömgenomgång och ljusbågar är ingen höjdare. Idag används tre olika arbetsmetoder, arbete med, nära och utan spänning men för att minska avbrottstid går man alltmer mot AMS-jobb där det går.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Arbete med spänning-jobb.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag hörde en rolig anekdot om en lärling/praktikant som följde med en mer erfaren på jobb. Den erfarne stod överst på stegen medans lärlingen servade med materiel. På något vis får elektrikern kabelskal i skon (det har väl aldrig hänt?) vilket gör att han börjar stampa och dra skon mot stegen varpå lärlingen tror att han får ström och fastnat. Oturligt nog var lärlingen snabbtänkt och sparkade undan stegen 
Ändå hade han nog tur. Det har hänt att ljusbågar smält in Helly-Hansen tröjor i överkroppen på elektriker. :xTyresö skrev:
Det är därför jag ALDRIG ens öppnar kapslingen runt huvudsäkringarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kanske skulle börja kräva brandskyddade kläder av arbetsgivaren.
Ja i fasadmätarskåp och uppströms så börjar de tillgängliga effekterna bli respektingivande. Man vill väldigt gärna slippa en fullt utvecklad ljusbåge ... :S
Förvisso slipper jag gärna en ute i anläggningen också, men där ska man nog inte skada sig speciellt allvarligt.
Nuförtiden, med ålderdomens vishet, är jag noga med att instrumenten ska hålla en vettig IEC1010 klass. T.ex. minst Cat II 450V för mätningar ute bland uttag och strömställare.
Minst CAT III 450V för elcentral och fasadmätarskåp.
Förvisso slipper jag gärna en ute i anläggningen också, men där ska man nog inte skada sig speciellt allvarligt.
Nuförtiden, med ålderdomens vishet, är jag noga med att instrumenten ska hålla en vettig IEC1010 klass. T.ex. minst Cat II 450V för mätningar ute bland uttag och strömställare.
Minst CAT III 450V för elcentral och fasadmätarskåp.
Redigerat:
Eftersom jag redan skrivit hur bra det är att bryta och ha JFB så får jag väl erkänna att jag fick en smäll nu på eftermiddagen.
Labbade med värmepumpen och stängde av både strömbrytaren och säkerhetsbrytaren VARJE gång minst 15 ggr i rad.
Den sextonde gången glömde jag säkerhetsbrytaren och fick en smäll från hand till hand så att mätproben flög iväg tre meter.
JFBn då? Jo, visst. Det sitter en 300 mA brandskyddsautomat till VPn. Den löste inte.
Labbade med värmepumpen och stängde av både strömbrytaren och säkerhetsbrytaren VARJE gång minst 15 ggr i rad.
Den sextonde gången glömde jag säkerhetsbrytaren och fick en smäll från hand till hand så att mätproben flög iväg tre meter.
JFBn då? Jo, visst. Det sitter en 300 mA brandskyddsautomat till VPn. Den löste inte.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Dubbelpost
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Går mest på service. Mest privat, industri och lantbruk. Finns det bestämmelser om flamskyddade kläder?Slugge skrev:
Edit. Hittade denna info: http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=446
Det kan alltså vara vettigt att ha flamskyddat på industrin och jordbruken
Redigerat:
Jag är inte proffs, men sen jag lät installera jordfelsbrytare slår jag av huvudbrytaren om jag ska göra något mer avancerat än byta ett uttag/strömbrytare. Det är lika bra, annars kan man ge sig på att jordfelsbrytaren löser ut ändå när man inte förberett med arbetsbelysning...Suhagg skrev:Tänkte lära in en bra rutin till mig själv när man jobbar med el och tänkte höra hur "proffsen" gör.
Det handlar ju om små saker. Ett proppskåp och en liten stuga, eller ett skåp och ett större hus. Inga avancerade grejer.
Idag har jag med en testpenna kollat om det är ström vid ett uttag, slår av automatsäkringen går tillbaka och kollar. Sen börjar jag pilla med uttaget. När jag har alla trådar synliga så kollar jag en gång till på det jag kommer åt. Är ändå försiktig trots att det ska vara lugnt.
Hur gör ni?
Fast det händer att jag låter strömmen vara på, men då får man ju vara riktigt försiktig. Och inte stå barfota kanske.
Annars betraktar jag allt som "möjligt spänningssatt" även om jag brutit. Jag har varit med om läskiga saker som att strömmen plötsligt "kommit tillbaka" bara för att någon tryckt på en strömbrytare någon helt annanstans och liknande.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
326 kr inkl moms
Läs mer
Ett klassiker som alltid går hem är att ljudligt klappa ihop händerna i samma ögonblick som polarn tar i det nyligen brutna objektet.
Den här varianten är rätt kul oxå
http://www.youtube.com/watch?v=bQIvb9GW4YE&feature=related
Den här varianten är rätt kul oxå
http://www.youtube.com/watch?v=bQIvb9GW4YE&feature=related
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur försäkrar man sig om att en totalrenovering blir bra?
Övrigt husrelaterat -
Vem har tabbat sig, snickaren eller elektriker?
Kök -
Elektriker som vill lära sig installera nätverk
El -
Kära elektrikervänner, en broder kliar sig i huvudet här, hjälp!
El -
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
El