Uppdatering.

Mätte nu på tändtråden som går från sista brytaren in till dimmern.

Får 230V vid varje knapptryckning, dock tänder den bara från 2 st brytare....

Troligtvis är ingången på dimmern så känslig att den störs av den kapacitiva spänningssättningen du får på tändtråden. Som du säkert sett i andra trådar brukar detta förbrylla folk som mäter med högimpediva DMM:er. Ofta är det mer uttalat vid trappkopplingar särskilt långa dragningar och med korskopplare.

Som du ser i dokumentet är det tom angett ett maxvärde 20nF för kapacitansen. Har du tillgång till nolla där dimmern är placerad kan du enkelt lasta med ett motstånd mellan tändtråd på dimmern och nolla. Annars är det ju enkelt att med samma brytare och trådning lägga om koppling så att du får en ordinär parallellkoppling.

Jag har funderat på om det just kan vara kapacitiv koppling. Men det borde man i så fall få även vid normal paralellkoppling. Det ligger ju i så fall en fasledare med till varje brytare.

Samtidigt så låter det väldigt mycket med 20nF, har svårt att tro att man kan få det mellan ledare i ett rör även om de är skapligt långa.

Redigerat:
har du samma fas till alla brytare fick samma fenomen drar jag säkringen till till 2 st av brytarna funkar det klokis med dm andra 4ra : så fundera på den . skulle koppla in något motstånd som ser ut som en glimtändare men inte blivit riktigt färdig

hempularen skrev:
Jag har funderat på om det just kan vara kapacitiv koppling. Men det borde man i så fall få även vid normal paralellkoppling. Det ligger ju i så fall en fasledare med till varje brytare.

Samtidigt så låter det väldigt mycket med 20nF, har svårt att tro att man kan få det mellan ledare i ett rör även om de är skapligt långa.
Det är riktigt att 20nF är ganska mycket, men i fallet med trapp och korskopplingar tillkommer andra effekter än den rena kapacitansen mellan två parallella ledare så att man kommer högre än vad installationens längd visar.

Den andra angivelsen max ledningslängd speglar tumregelmässigt samma sak dvs 200m ger i häradet 20nF för ledningar som kan tänkas användas i dessa fall. Detta antas då stämma vid kabel eller motsvarande rörförlagda parallellkoppling.

TS kan ju testa genom att göra en avkoppling på manövertråden så får vi veta om det orsakade problemet, verkar i mina ögon ganska troligt om nu inte dimmerexemplaret är defekt och utom spec.

Redigerat:
systemfel skrev:
har du samma fas till alla brytare fick samma fenomen drar jag säkringen till till 2 st av brytarna funkar det klokis med dm andra 4ra : så fundera på den . skulle koppla in något motstånd som ser ut som en glimtändare men inte blivit riktigt färdig
Ajabaja! Man blandar inte flera faser på det viset . Risken för att någon ska göra sig illa blir alldeles för stor. Risken för kortslutning likså

GK100 skrev:
Det är riktigt att 20nF är ganska mycket, men i fallet med trapp och korskopplingar tillkommer andra effekter än den rena kapacitansen mellan två parallella ledare så att man kommer högre än vad installationens längd visar.

Den andra angivelsen max ledningslängd speglar tumregelmässigt samma sak dvs 200m ger i häradet 20nF för ledningar som kan tänkas användas i dessa fall. Detta antas då stämma vid kabel eller motsvarande rörförlagda parallellkoppling.

TS kan ju testa genom att göra en avkoppling på manövertråden så får vi veta om det orsakade problemet, verkar i mina ögon ganska troligt om nu inte dimmerexemplaret är defekt och utom spec.

Hur menar du att jag ska göra en avkoppling på manövertråden ?
Testade även att byta dimmer (trodde iofs inte att det var fel på den eftersom den då inte skulle fungera klanderfritt på 2 brytare, men som min kära kollega alltid säger "resumption is the mother of all fuck ups".)

Tack för intresse iallfall

Om du har möjlighet att koppla ett motstånd >47kΩ >1/2W mellan nolla och styringången så kunde du utesluta att den störs av "ströspänningar". Det kan vara något liknande systemfel menar i #19.

Vad har du för belastning på dimmern är det vanliga glödlampor eller något annat?

Hej ok då förstår jag.

Belastningen är 2st glödlampor, 40w

GK100 skrev:
Om du har möjlighet att koppla ett motstånd >47kΩ >1/2W mellan nolla och styringången så kunde du utesluta att den störs av "ströspänningar". Det kan vara något liknande systemfel menar i #19.

Vad har du för belastning på dimmern är det vanliga glödlampor eller något annat?
230^2 / 47000 = 1,13 W

1/2 W motstånd funkar så länge ingen får för sig att hålla in någon knapp en längre stund

snaggletooth skrev:
230^2 / 47000 = 1,13 W

1/2 W motstånd funkar så länge ingen får för sig att hålla in någon knapp en längre stund
Kalkylerad risk, vägd mot avsedd funktion.;)
Naturligtvis kan man välja både större motstånd och effekttålighet, det var mest menat som ett test. Om permanent lösning ska till kan man ju välja lämplig konding för kopplingen istället så slipper man värmen till största delen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.