Hej!
Tänkte anlita en elektriker och rensa upp lite i mitt elskåp och vill ha lite hum om vilka åtgärder som behövs göras.
Kan någon vänlig själ förklara vad det är på bilden? Detta sitter monterat under min elmätare. Ser ut som markjord då jorden från serviskabeln är byglad dit. Dessa trådar går därefter i en kanal rakt ner i grunden. Men varför är det så många och dubbla?
Tacksam för lite klargörande...
Tänkte anlita en elektriker och rensa upp lite i mitt elskåp och vill ha lite hum om vilka åtgärder som behövs göras.
Kan någon vänlig själ förklara vad det är på bilden? Detta sitter monterat under min elmätare. Ser ut som markjord då jorden från serviskabeln är byglad dit. Dessa trådar går därefter i en kanal rakt ner i grunden. Men varför är det så många och dubbla?
Tacksam för lite klargörande...
Ena kabeln torde vara serviskabeln från nätleverantören. Den andra borde gå till din anläggning via mätaren. Märkligt att det inte går rakt upp till mätaren? Används inte mätaren som syns på bilden?
Alternativt är den andra kabeln vidarekoppling till ett annat abonnemang? Men det borde ju fortfarande sitta trådar från plinten upp till mätaren.
Alternativt är den andra kabeln vidarekoppling till ett annat abonnemang? Men det borde ju fortfarande sitta trådar från plinten upp till mätaren.
En plint med två hopskarvade kablar.
Men, som sagt, lite märkligt att båda går ur skåpet och ingen koppling till mätaren.
Men, som sagt, lite märkligt att båda går ur skåpet och ingen koppling till mätaren.
Lägg upp en bild på hela om du kan.. Som sagt är det två kablar skarvade, en in och en ut, en EK och en FK enligt -60 eller -70-talsstandard. Sen ser det trångt ut för dem, som att de bara ligger i ett litet VP-rör? Eller vad är det vita? Lite ovanligt att ha skärmen oisolerad så nära spänningsförande delar också.
Tack för alla öppna funderingar!
Jag hoppas bringa lite ytterliggare klarhet genom att bifoga ytterliggare en bilder.
En notis är att jag har en synlig serviskabel )bakomväggen) som går in i mätarskåpet så aktiv serviskabel är det ej. Är det möjligtvis en gammal som lämnats kvar sen tidigare?
Vad är oddsen att denna är strömförsörjande på något sätt?
Jag hoppas bringa lite ytterliggare klarhet genom att bifoga ytterliggare en bilder.
En notis är att jag har en synlig serviskabel )bakomväggen) som går in i mätarskåpet så aktiv serviskabel är det ej. Är det möjligtvis en gammal som lämnats kvar sen tidigare?
Vad är oddsen att denna är strömförsörjande på något sätt?
Har du en spänningsprovare så är det ju enkelt att konstatera om den är "aktiv" eller ej.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ser ut att behövas en städåtgärd i det där skåpet iallafall
Frågan är om det blir en ROT- eller RUT-tjänst
Frågan är om det blir en ROT- eller RUT-tjänst
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden