Hej. Har nån koll på vart jag kan hitta en installationsritning samt gruppcentralförteckning till ett parhus som heter Torbjörn?
Detta parhus är ett nyckelfärdigt hus och tillverkad av Myresjöhus under 92-93.

Uppfördes av Skanska.

Har varit i kontakt med Myresjöhus och Skanska. Ingen av dessa har ritningarna kvar eftersom arkivtiden enligt dom är 10 år. Dom är inte så sugna på att förklara heller vidare. :(
Har även provat med bygglovsarkivet i kommunen. Dom har inget heller inom el, men däremot en himla massa andra ritningar som tillhör samma hus.

Min fråga är. Finns det något arkiv typ i stockholm eller så, där tillverkarna alternativt byggarna måste sända in sina ritningar?

Tänker då på nåt arkiv liknande krigsarkivet eller dylikt.

Tacksam för svar.
Hälsar Lennart (som inte orkar megga upp eländet eller spåra själv) :D

Nu är väl i.o.f. en elritning ingen garanti på att det ser ut likadant i verkligheten, men på ett ungefär i alla fall.

Jag vet tyvärr inget.

//Patrik

Gissar att du kan få svar från någon med samma hus som har kvar ritningarna.
Lägg en fråga här med husbeteckning etc så kanske någon kan hjälpa till.

/K

Hej Patrik.
Jo jag vet tyvärr det, då jag är elektriker.
Måste ändå få se vad klåparna har gjort med installationen, med tanke på att jag bröt en grupp, men ändå låg det matning på i ett vägguttag. Där fick man sig en liten kyss och jordfelsbrytaren löste ut.

Så det ligger lite i eget intresse och se hur stressade dom var eller om dom följde ritningen.

Tack för ditt svar

Hej snickarboden. Du skall ha ett stort tack för tipset, skall in dit och fråga.

MVH
Lennart

Lennartvästerås skrev:
Hej Patrik.
Jo jag vet tyvärr det, då jag är elektriker.
Måste ändå få se vad klåparna har gjort med installationen, med tanke på att jag bröt en grupp, men ändå låg det matning på i ett vägguttag. Där fick man sig en liten kyss och jordfelsbrytaren löste ut.

Så det ligger lite i eget intresse och se hur stressade dom var eller om dom följde ritningen.

Tack för ditt svar

?? Vad fick dig att tro att att vägguttaget hörde till den gruppen då?

I mitt stilla sinne så fick jag av nån anledning för mig att det var en brunntändning. Men såg sedan att så inte var fallet.

Gå till din granne med likadant hus och kopiera hans förteckning och kolla hur pass den stämmer.
Eller kolla upp det själv och skriv förteckning.
Eller anlita elektriker som gör detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.