Jag har köpt en digital fotoram och sladden till den är alldeles för kort... Går en sådan att förlänga? Vad ska jag i så fall använda för kabel och anslutningar? Själva adaptern sitter vid stickproppen, så det är alltså "lågvoltsdelen" som behöver förlängas.

Alternativet är en förlängningskabel men det lockar inte, eftersom den blir klumpig och tråkig. Men vad skulle man i så fall behöva för dimension på en sådan förlängningskabel, ju tunnare desto trevliga för monteringens skull.

Tack på förhand

Studera den kabel som redan finns. Se till så att dimensionen på ledarna är minst lika stor.
Använd sen en likadan stickpropp som sitter på befintlig kabel och motsvarande hona och tillverka en förlängningskabel.
Sen finns det en liten risk att funktionen blir dålig om du förlänger för långt på det viset. Det blir spänningsfall och effektförluster, men jag har ingen klar uppfattning om hur långt du kan förlänga på det viset innan du får problem.
På så vis är det säkrare att förlänga 230V-kabeln med en vanlig förlängningssladd.

ok, det var det där med spänningsförlusten som jag var orolig över, kabeln som sitter nu heter 22 awg, och vad jag får fram så motsvarar det 0,325 mm2, och jag hade tänkt ersätta den med 0,75 mm2, så där har jag betydligt större iaf. Kabeln är ca 2 meter idag, och ska bli ca 4 totalt. Borde det funka?

yens skrev:
ok, det var det där med spänningsförlusten som jag var orolig över, kabeln som sitter nu heter 22 awg, och vad jag får fram så motsvarar det 0,325 mm2, och jag hade tänkt ersätta den med 0,75 mm2, så där har jag betydligt större iaf. Kabeln är ca 2 meter idag, och ska bli ca 4 totalt. Borde det funka?
Vågar inte säga säkert. Jag skulle prova på något sätt först. Tänker du klippa av den gamla ledningen eller tillverka en förlängningskabel?

Står det ingenting om hur mycket ström fotoramen drar? Kan inte va mycket.

Som det ser ut nu tänker jag nog klippa och förlänga... Tyvärr verkar inte tillverkaren ha skrivit ut vad ramen drar, jag hittar bara hur mycket adaptern ger, siffrorna angående strömadaptern är: 100-240 v, 50/60hz, 12v 1,5A.

Även om ramen mot förmodan skulle dra så mycket som 1,5A (verkar rejält överdimensionerat), så bör du kunna dra det ganska långt med 0,75 kabel.

Ok, det blir att klippa kabeln och prova ikväll, finns väl ingen annan utväg. Tack för ert engagemang, det jag har kommit fram till är att byta hela den ursprungliga kabeln mot 0.75 istället för att bara skarva på så mycket till befintlig som jag behöver.

Går utmärkt att förlänga, vilken skitkabel som helst funkar. Oroa dig inte för spänningsförluster, all elektronik idag tar in en högre spänning än vad den behöver och stabbar sedan ner den till rätt spänning.

Eller, om du vill göra det lätt för dig: Förläng 220v med ett vanligt grenuttag.

Troberg skrev:
Går utmärkt att förlänga, vilken skitkabel som helst funkar. Oroa dig inte för spänningsförluster, all elektronik idag tar in en högre spänning än vad den behöver och stabbar sedan ner den till rätt spänning.

Eller, om du vill göra det lätt för dig: Förläng 220v med ett vanligt grenuttag.
Ok, tack för inputen! Anledningen till att jag inte vill köra 220v är att det är en digital fotoram som ska sitta så "tavellikt" på väggen som möjligt, och det blir sådär med ett klumpigt grenuttag...

www.kjell.com

Meny: Elprodukter/Svagström/DC-kontakter/kablage

Välj ut lika typer som du har, löd ny förlängningskabel med lämplig kabelarea...

JOW skrev:
www.kjell.com

Meny: Elprodukter/Svagström/DC-kontakter/kablage

Välj ut lika typer som du har, löd ny förlängningskabel med lämplig kabelarea...
Intressant, eftersom jag var där och frågade dem om lämpligt material för jobbet, och de då berättade att de tyvärr inte hade det... För det mesta är deras säljare ruskigt pålästa, men tydligen finns det undantag...

Edit: Jag köpte till och med kabeln jag ska skarva på där...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.