Man blir lätt nojig efter en så här kall vinter.
Skulle vilja veta om förbrukningen i huset varit hyfsat normal eller om det är något som är 'fel'.

Har elpanna som värmer hela huset: suterränghus på 132 kvm.
Värmeslingor på nästan hela bottenvåningen.
Har haft 16-20 grader varmt hela vintern.
På 75 dagar har det gått 7008 kWh, dvs 93 om dagen i snitt.
Bor utanför Göteborg och temperaturen har varit mellan +2 och -20

Normalt?

Vad är din årsförbrukning? Har själv 70-tals gavelradhus med två vuxna i Göteborg på 120 m2 med 18 - 20 grader. Total elförbrukning 12.500 kwh per år. Direktverkande elvärme.

Redigerat:
Huset är nyköpt så det kan jag inte säga. De förra ägarna hade allt på året runt och hade en förbrukning på 38.000.
Kan du se hur mycket ditt hus förbrukat de senaste månaderna?

Har tyvärr endast uppgifter från fakturor t o m december 2010 enligt följande:

Juli 510, augusti 487, september 552, oktober 950, november 1376 och december 2043 kwh. Är nu nyfiken på fakturan på januari månads förbrukning.

Jag tycker inte att det är någon anmärkningsvärd förbrukning, om inte huset är väldigt nytt och välisolerat.

Vi har 132m2 (+ några halvvärmda i groventren) i GBG och förbrukade 4500kWh värme + 300kWh el i december, dvs ~160/dag. 2 vuxna och ~20grader.
Har dock element överallt utom i badrum, samt ett dåligt isolerat 60-tals hus.

Föregående ägare gjorde av med 20000kWh + 3000 /år.

zingo skrev:
Man blir lätt nojig efter en så här kall vinter.
Skulle vilja veta om förbrukningen i huset varit hyfsat normal eller om det är något som är 'fel'.

Har elpanna som värmer hela huset: suterränghus på 132 kvm.
Värmeslingor på nästan hela bottenvåningen.
Har haft 16-20 grader varmt hela vintern.
På 75 dagar har det gått 7008 kWh, dvs 93 om dagen i snitt.
Bor utanför Göteborg och temperaturen har varit mellan +2 och -20

Normalt?
Oavsett det är normalt eller inte, så finns ju möjligheten att spara. Eftersom du har ett vattenburet system, så kan Du ju göra förändringar, ganska billigt.

Det jag närmast tänker på är en värmepump utav ena eller andra slaget. Den kopplar man till befintliga element. Eftersom Du rimligen har en elkostnad på närmare 30000 kr/år, så torde en sådan betala sig ganska snabbt, när ju elräkningen sjunker med mer än 50%...

Pelletsbrännaren gick sönder, tvungen köra på elpatron (sådan där extern elkasett eller vad det heter - från 1970 eller därikring). 21 dagar, 3635 kWh förbrukat så en sisådär 173 kWh per dygn. *suck*

Bor mitt i dalarna och det var under den tidsperioden mellan +4 och -10 grader kallt. Ca 15 grader varmt på undervåningen som i dagsläget ej är bebodd (renoverar där) och 22-23 på övervåningen. 2-rörs högtemperatursystem, panntemperatur 65 grader, panna från 1965.

140 m2 uppvärmd yta, dvs 70m2 15 grader, 70m2 22-23...

Elräkningen denna månadsslut blir INTE rolig! :(

Har du bara 93 per dygn så var nöjd med livet! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.