3 602 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Ombyggnad av badrum, olämplig placering av central.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Min servicechef har varit och kollat på ett jobb hos en kund som precis fått nycklarna till sitt nya hus. De ska rusta badrummet och samtidigt flytta en vägg så att badrummet blir större.
Problemet är bara att precis utanför den bef. väggen så sitter mätartavla och två centralkapslingar inbyggda i en garderob. Kunden vill helst inte flytta på centralen utan undrar om det är tillåtet att ha det inne i badrummet delvis. Möjligtvis bygga en låda över det.
Min servicechef och jag anser naturligtvis att det är en dålig idé och skulle helst vilja se att man flyttar ut mätaren till ett fasadskåp och byter central och antingen sätter den infälld i den flyttade väggen eller borrar ut allt i baksidan av centralen och sätter allt på den sidan.
Men det jag (vi) undrar är om det ens är tillåtet att sätta central och mätartavla inne i badrummet? Om det inte är tillåtet så är det enklare att övertala kunden till en bättre lösning, d.v.s. att man ha reglerna att stötta sig mot.
Nu vet inte jag exakt hur stort badrummet blir, men det ska i alla fall sitta ett bubbelbadkar i motsatt hörn av där detta ev. hamnar. Om det hamnar i oklassat område så borde det väl egentligen vara tillåtet, men olämpligt (och skitfult)?
Här är tre bilder, väggen ska ev. byggas i mitten av den sista centralen:
//Patrik
Problemet är bara att precis utanför den bef. väggen så sitter mätartavla och två centralkapslingar inbyggda i en garderob. Kunden vill helst inte flytta på centralen utan undrar om det är tillåtet att ha det inne i badrummet delvis. Möjligtvis bygga en låda över det.
Min servicechef och jag anser naturligtvis att det är en dålig idé och skulle helst vilja se att man flyttar ut mätaren till ett fasadskåp och byter central och antingen sätter den infälld i den flyttade väggen eller borrar ut allt i baksidan av centralen och sätter allt på den sidan.
Men det jag (vi) undrar är om det ens är tillåtet att sätta central och mätartavla inne i badrummet? Om det inte är tillåtet så är det enklare att övertala kunden till en bättre lösning, d.v.s. att man ha reglerna att stötta sig mot.
Nu vet inte jag exakt hur stort badrummet blir, men det ska i alla fall sitta ett bubbelbadkar i motsatt hörn av där detta ev. hamnar. Om det hamnar i oklassat område så borde det väl egentligen vara tillåtet, men olämpligt (och skitfult)?
Här är tre bilder, väggen ska ev. byggas i mitten av den sista centralen:
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Rent logiskt så borde det väl vara tillåtet i det område som tidigare kallades zon 3, det är ju numera oklassat utrymme som elsäkerhetsmässigt anses som torrt.
Men det känns ju lite obehagligt.
Men det känns ju lite obehagligt.
Ring och kolla med Nätägaren, dom kommer nog skratta gott till ett sådant förslag även om det skulle vara ok tror jag inte att dom kommer att uppskatta tilltaget 
Frågan som tycker upp hos mej är snarare varför vill man han det i badrummet??? Spara pengar? Galenskap i mina öron...
Frågan som tycker upp hos mej är snarare varför vill man han det i badrummet??? Spara pengar? Galenskap i mina öron...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det handlar alltid om pengar.
Vad anser ni om att dra en vit lögn?
Haha
//Patrik
Vad anser ni om att dra en vit lögn?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Rrrrr kom med det självklara att hävda att det är förbjudet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap.
"En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el..."
Då är saken biff.
//Patrik
"En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el..."
Då är saken biff.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ja det blir ju svårt att sätta JFB på kraftverkets sida
Eftersom de nya reglerna säger att alla gruppledningar i ett badrum ska skyddas av jordfelsbrytare så... och montera en sådan före mätare och central utanför badrummet låter dyrt för att inte säga omöjligt som sagt. Så skulle jag också vilja hävda att kundens önskemål strider mot reglerna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, se där. Ännu en "käpp i hjulet" för den lösningen. (Bra!)
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Innefattar kravet på JFB huvudledningen till centralen då?
701.415.1 säger gruppledningar i badrum, och 701.512.2.01 tillåter dolda kablar inkl deras tillbehör utan JFB om dom är skyddade (antingen förlagda >5 cm djupt eller skyddade av jordat metallrör eller jordad koncentrisk ledare.) Dessutom gäller kraven bara för väggar som gränsar till område 0-2.
Undrar dock vad som menas med tillbehör ?
Men det är hårklyveri. Jag tycker det där med god elsäkerhetsteknisk praxis väger tyngre än reglerna ovan
701.415.1 säger gruppledningar i badrum, och 701.512.2.01 tillåter dolda kablar inkl deras tillbehör utan JFB om dom är skyddade (antingen förlagda >5 cm djupt eller skyddade av jordat metallrör eller jordad koncentrisk ledare.) Dessutom gäller kraven bara för väggar som gränsar till område 0-2.
Men det är hårklyveri. Jag tycker det där med god elsäkerhetsteknisk praxis väger tyngre än reglerna ovan
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det kanske inte står något skrivet om specifikt servisledning eftersom att de aldrig kan tänka sig att en mätartavla ska sitta i ett fuktigt utrymme...Bo.Siltberg skrev:Innefattar kravet på JFB huvudledningen till centralen då?
Men det är hårklyveri. Jag tycker det där med god elsäkerhetsteknisk praxis väger tyngre än reglerna ovan![]()
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Då jag nyss sneglade i ELSÄK-FS 1999:5 så kan jag nämna att förr tiden var minsann elcentraler inte tillåtna i område 3 i badrum! (701.6)
Område 3 var 3 meter från badkarskanten!
Område 3 var 3 meter från badkarskanten!
Jag skulle säga ett det går inte. Man vill ju som elektriker vara stolt över det man gör. Inte bli utskrattad. Då får kunden hitta någon annan.
Ska väggen flyttas går det ju att göra en infälld central och bygga in mätarplattan i ett skåp. Eller montera ett fasadmätarskåp.
Ska väggen flyttas går det ju att göra en infälld central och bygga in mätarplattan i ett skåp. Eller montera ett fasadmätarskåp.
Ursäkta, helt OT. :blushing:
Men vad är det i den lådan på bilden till höger där det sitter en säkring och en brytare samt en stor platta. Kompisen har en likadan och jag har funderat länge över vad den används till eller har använts till?
Men vad är det i den lådan på bilden till höger där det sitter en säkring och en brytare samt en stor platta. Kompisen har en likadan och jag har funderat länge över vad den används till eller har använts till?