2 997 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
LED nyinstallation val
Hej, har läst en del men åsikterna verkar skillja en del.
Dock tänkte jag installera ca 9 spottar på 10m2, men köra halogen nu, för att sedan byta till led när dom inte kostar 300kr/st för bra lampor.
På vilket sätt begränsar det mig i min installation.
Ska jag köra på 230v gu10 med pottor och en eljo universaldimmer eller ska man köpa specialsaker med en gång.
Om det varit halogen utan uppgradering hade jag ju valt 12v, men hur blir det om jag kör 12v nu, och vill ha led sen. Får jag byta dimmer och trafos igen då.?
/Björn
Dock tänkte jag installera ca 9 spottar på 10m2, men köra halogen nu, för att sedan byta till led när dom inte kostar 300kr/st för bra lampor.
På vilket sätt begränsar det mig i min installation.
Ska jag köra på 230v gu10 med pottor och en eljo universaldimmer eller ska man köpa specialsaker med en gång.
Om det varit halogen utan uppgradering hade jag ju valt 12v, men hur blir det om jag kör 12v nu, och vill ha led sen. Får jag byta dimmer och trafos igen då.?
/Björn
Har ju redan kommit GU10 med LED som är dimringsbara, och med tanke på hur många vanliga halogenare som redan sitter monterade ute hos folk så borde det också finnas i framtiden.
Jag hade satt 230 nu iaf.
12V-spottar idag kör med växelspänning, medans LED kör med likspänning. Så ska du byta sen så får du iaf byta trafo också.
Jag hade satt 230 nu iaf.
12V-spottar idag kör med växelspänning, medans LED kör med likspänning. Så ska du byta sen så får du iaf byta trafo också.
Ska du byta senare får du byta både trafosar och dimmer.
Dock kommer det bli färre trafosar på LED än vad det är på halogen 12V. En vanlig trafo brukar klara 105W (finns lite större), så beroende på vilken lampa du har i. men ska man få upp dom i hålet där spoten sitter så blir dom inte så stora.
LED klarar ca 7-9 st har jag för mig på en trafo. och dessa skall seriekopplas. Bra att tänka på vid rördragning.
Dock kommer det bli färre trafosar på LED än vad det är på halogen 12V. En vanlig trafo brukar klara 105W (finns lite större), så beroende på vilken lampa du har i. men ska man få upp dom i hålet där spoten sitter så blir dom inte så stora.
LED klarar ca 7-9 st har jag för mig på en trafo. och dessa skall seriekopplas. Bra att tänka på vid rördragning.
Ok, lutar nog åt att jag kör med led direkt.
Kikat lite på 5w paket på NS, men har lite funderingar kring dessa.
Rummet är 2,8 x 4.3, och är sov/lekrum.
När jag haft en 15w lågenergilampa 50cm från taket tycker jag ljudet räcker fint, men det är svårt att uppskatta antal led spottar. Alternativen är väl 6,8 eller ev 9 st, men utseendemässigt är nog 6 eller 8 bäst.
men 40-graders spridning,hur långt emellan spottarna kan det vara utan skuggpartier.
5w och 310 Lumen känns lite lite, men 1860 - 2480 lumen på 12m2 kanske är rimligt. Åsikter?
Kikat lite på 5w paket på NS, men har lite funderingar kring dessa.
Rummet är 2,8 x 4.3, och är sov/lekrum.
När jag haft en 15w lågenergilampa 50cm från taket tycker jag ljudet räcker fint, men det är svårt att uppskatta antal led spottar. Alternativen är väl 6,8 eller ev 9 st, men utseendemässigt är nog 6 eller 8 bäst.
men 40-graders spridning,hur långt emellan spottarna kan det vara utan skuggpartier.
5w och 310 Lumen känns lite lite, men 1860 - 2480 lumen på 12m2 kanske är rimligt. Åsikter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
1800 lumen kan jämföras med 150W glödlampa, vilket inte blir direkt mörkt, det lyser ganska bra. Men om det är bra nog får du nog lika många åsikter om som svar.
Det beror ju vilka krav man har, allmänbelysning 100 lux, läsning 300-500 lux, lägga pussel eller sy 500-100 lux på ett ungefär.
Det kanske enklaste sättet att få en uppfattning är att köra Dialux som kan användas för att kontrollera belysningsstyrkan och ljusfördelningen. Kan även föreslå antal och placering av armaturer efter givna krav. Jag har för mig man får Dialux och Dialux light i samma paket vid nedladdning - lightversioner räcker väldigt långt och är väldigt mycket enklare att komma igång med än standardversionen. Man behöver ladda ned armaturdata också, även om det finns en hel del inbyggt. Men det säger ändå ganska lite om hur ljuset kommer att upplevas...
Det beror ju vilka krav man har, allmänbelysning 100 lux, läsning 300-500 lux, lägga pussel eller sy 500-100 lux på ett ungefär.
Det kanske enklaste sättet att få en uppfattning är att köra Dialux som kan användas för att kontrollera belysningsstyrkan och ljusfördelningen. Kan även föreslå antal och placering av armaturer efter givna krav. Jag har för mig man får Dialux och Dialux light i samma paket vid nedladdning - lightversioner räcker väldigt långt och är väldigt mycket enklare att komma igång med än standardversionen. Man behöver ladda ned armaturdata också, även om det finns en hel del inbyggt. Men det säger ändå ganska lite om hur ljuset kommer att upplevas...
Hm, en snabb räkning på badrumet, (om en 35w 12v spot på 38grader ger 600 lumen), så har jag 980 lux där, och det är onödigt ljust.
Men 200 lux kanske är i underkant. Dock är ju avstånd till vägg och spottar emellan viktiga.
Vis symetrisk placering av 8 st är det 80cm till vägg och 1,2 resp 1,35m emellan spottarna. Svårt och veta om det fungerar med 40graders spottar.
7.5w på NS ger ju bara 410 lumen (endast 55lumen/watt). Men med de blir det 270 lux (8st).
9 funkar nog inte så nästa steg är ju 12 st (ger 310 resp 410 lux).
Men 200 lux kanske är i underkant. Dock är ju avstånd till vägg och spottar emellan viktiga.
Vis symetrisk placering av 8 st är det 80cm till vägg och 1,2 resp 1,35m emellan spottarna. Svårt och veta om det fungerar med 40graders spottar.
7.5w på NS ger ju bara 410 lumen (endast 55lumen/watt). Men med de blir det 270 lux (8st).
9 funkar nog inte så nästa steg är ju 12 st (ger 310 resp 410 lux).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
En viktig skillnad mellan halogen och LED är också "spillet". En halogen läcker ganska mycket utanför den uppgivna spridningsvinkeln vilket inte LED gör lika mycket.
Så man måste nästan se det på plats... Det finns ju andra faktorer som ljusfärg mm som har betydelse.
Så man måste nästan se det på plats... Det finns ju andra faktorer som ljusfärg mm som har betydelse.
Det verkar ha utgått, vet du lumen på dessa. (vid 495 lumen, 55lumen/watt blir det 127 lux)Andreas_Hansson skrev:
Ang spill och spridning, är det nån som kan säga ungeför max avstång mellan ledspottar med ca 40graders spridning, och ca avstånd till vägg.
Gärna vilka led det gäller också. Har bara sett de på NS som verkar ok, men självklart finns det fler om man söker lite. Några tips på andra paket?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Det är bara att räkna lite trigonometri. 40 grader är ju inte så mycket så med en takhöjd på 2.40 så blir ljuskäglan en dryg meter på 80 cm höjd. Nu vet jag inte hur stort överlapp som är lämpligt, men spottarna behöver sitta åtminstone inte längre än 60-80 cm ifrån varandra om det ska bli en jämn ljusbild.
ok så då är et bättre att sätta dom 86cm ifrån vägg och 86 emellan än att sätta dem närmare väggen och längre ifrån varann? Rummet är som sagt 4,3 x 2.8 och valet står emellan 8 eller 12 st just nu.
Funderar faktiskt att förbereda rördragning för seriekoppling men sätta in 12 halogen nu, men det blir ju en onödig kostnad, men har fortfarande inte sett led spottar live.
8st 5wattare kostar komplett ca 4200 på NS, halogenlösningen ca 1500kr
12st 5w ca 6000, mot 2200
8st 7,5w ca 5000kr
12st 7,5 ?
Kan leva med merkostnaden, om jag blir nöjd. Men det vet man ju inte förrän efteråt.
Funderar faktiskt att förbereda rördragning för seriekoppling men sätta in 12 halogen nu, men det blir ju en onödig kostnad, men har fortfarande inte sett led spottar live.
8st 5wattare kostar komplett ca 4200 på NS, halogenlösningen ca 1500kr
12st 5w ca 6000, mot 2200
8st 7,5w ca 5000kr
12st 7,5 ?
Kan leva med merkostnaden, om jag blir nöjd. Men det vet man ju inte förrän efteråt.
Klicka här för att svara