Displayen i vår inbyggnadsugn har börjat lysa svagare och svagare. Det svaga ljuset pulserar dessutom d.v.s. det lyser inte med fast sken. Någon som vet vad som är fel. Ugnen är en Husqvarna QCE-532. På bilar sitter det oftast en eller flera lysdioder bakom lcd-paneler och då är det dessa dioder man byter. Är det samma på ugnar och i så fall, är det enkelt att byta själv?

Har kollat och även bytt alla tre säkringarna utan framgång.

Hmm, lite svårt att säga - normalt så brukar inte sådana paneler lägga av eller "dimmas".
Kollade lite på ett produktblad och displayen ser ut att vara en standaraddisplay där det normalt inte går att byta ut något i själva displayen. Jag skulle nog satsa en peng på att det är dålig kontakt p.g.a smuts eller fett som letat sig in. Om du känner att du har tillräcklig kunskap skulle du kunna dra ut kontakten och göra ugnen strömlös och sedan öppna upp kåpan och se om det finns beläggningar eller annat skräp på kontaktytorna. Displayen sitter rätt utsatt precis ovanför luckan så ett smuts samlats via ånga är inte helt otroligt. Hur pass gammal är ugnen ?

NetNut skrev:
Hmm, lite svårt att säga - normalt så brukar inte sådana paneler lägga av eller "dimmas".
Kollade lite på ett produktblad och displayen ser ut att vara en standaraddisplay där det normalt inte går att byta ut något i själva displayen. Jag skulle nog satsa en peng på att det är dålig kontakt p.g.a smuts eller fett som letat sig in. Om du känner att du har tillräcklig kunskap skulle du kunna dra ut kontakten och göra ugnen strömlös och sedan öppna upp kåpan och se om det finns beläggningar eller annat skräp på kontaktytorna. Displayen sitter rätt utsatt precis ovanför luckan så ett smuts samlats via ånga är inte helt otroligt. Hur pass gammal är ugnen ?
Det var ju en variant jag faktiskt inte tänkt på. Ska kolla detta. Ugnen är ca 10 år gammal.

jag TROR mera på att elektroniken som driver bakgrundsbelysningen håller på att ge upp, syns text och siffror i displayen trots dåligt ljus?

Det finns en populär "bov" i elektronik och det är dåliga elektrolyter. Inget som TS fixar själv tror jag.

Protte

Håller med - Glappkontakt eller dåliga kondingar - Med tanke på åldern och värme så mycket möjligt det senare.
Husqvarna har ju bar service ring och kolla vad just det kortet kostar - Om det finns kvar i sortimentet.

prototypen skrev:
jag TROR mera på att elektroniken som driver bakgrundsbelysningen håller på att ge upp, syns text och siffror i displayen trots dåligt ljus?

Det finns en populär "bov" i elektronik och det är dåliga elektrolyter. Inget som TS fixar själv tror jag.

Protte
Siffrorna syns knappt längre. Vid svagt omgivande ljus syns det bättre men siffrorna liksom blinkar svagt. Får kolla med service om de anser det lönt att reparera.

kan tom. finnas att köpa i deras web shop för reservdelar.

Om kortet kostar mer än en hundring som reservdel så är det läge att prova att försöka lämna in det hos nån radio-tv-reparatör.

Den som är hyggligt händig med lödkolv kan ju byta elektrolyterna själva, titta vilka som ser "jästa" ut och beställ nya med samma värde (och gärna med bättre temperaturtålighet).

OBS att det är inte alls säkert att det är fel på kortet som displayen sitter på, om det är fler kort så är det snarast troligt att nåt kort som är nätdel är trasigt...

Det kan ju också vara nåt annat än LED som belysning, antingen en vacuumflouriserande display som väl vill ha ca 30V AC på nåt ben eller så ihop med glödtrådspänning, eller så kan det vara en LCD-display med nån slags EL-belysning bakom...

OBS att dåliga kondingar kan köra slut på andra delar i nätdelar i förtid, så det är en klar fördel att byta dem innan nåt mer pajar...

Tror aldrig att jag stött på ngn "nätdel" i en ugn - Däremot enklare likriktare och stabkrets som droppar ned till behövd spänning. Kan inte tänka mig att valen är många VAD som är fel i maskineriet på den där...
Mor och far hade problem med deras "timer" funtion med segmentdisplay på deras ugn - Sjuukt lite att välja på och en tur med kolven på alla lödningar löste problemet med att den var svart... 230 rakt in på det lilla kortet.. Denna var en Bosch.

Tack för era tips! Nu har jag fått lite att tänka på. Det får nog bli att dra ut ugnen till helgen och se om jag hittar någon lödning som lossnat eller något annat.

slacker skrev:
Tror aldrig att jag stött på ngn "nätdel" i en ugn - Däremot enklare likriktare och stabkrets som droppar ned till behövd spänning.

Men en likriktare och en stabkrets det ÄR ju en nätdel.
Att omvandla nätspänning till något som elektroniken kan drivas med.

Protte

prototypen skrev:
Men en likriktare och en stabkrets det ÄR ju en nätdel.
Att omvandla nätspänning till något som elektroniken kan drivas med.

Protte
Du har HELT rätt - Ordet nätdel för mig klingar mer avancerat utstyr! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.