petersv skrev:
Är det förbjudet med tändtrådar + fasta faser i samma rör i en 3-fas grupp idag?

Själv hade jag nog föredragit att dra de fast matningarna för sig själva. Det blir mer lättöverskådligt så.
Det är inte förbjudet om det är en i övrigt regelrätt trefasgrupp, men man får nog se det som opraktiskt och långt från praxis. De flesta skulle nog göra som du tänker dig.

Bo.Siltberg skrev:
Nej, men det där inlägget var mer rörigt än det smakar - vet inte vilka regler han vill "gå runt", och framför allt varför. Nu återgår vi till ämnet.
Om det är mitt inlägg du avser så får du gärna peka på exakt vad som är "rörigt" eller helt avstå från svepande kommentarer.

elmont skrev:
Jag brukar dra en slang med sju trådar (finns färdigdraget o 20 mm grov) till en takdosa i varje rum och där fördela trådarna. Det blir fast fas, nolla, jord, och möjlighet till 4 "tändtrådar", allt ligger naturligtvis på samma säkring. Räcker det inte till drar jag en slang till en apparat dosa (med det antal trådar jag tycker att jag behöver) för fördelning och även dom på en egen grupp. Då kan jag ha upp till 8 "tandtrådar" i rummet och det räcker i nästan alla lägen.
I taket sätter jag takdosor som är betydligt djupare än standard, likaså använder jag djupare apparatdosor.
Mitt råd till dig är att du tänker ut vilka "funktioner" du vill ha och skriver ned det, sedan tar du kontakt med någon som sysslat med KNX och får hjälp med att rita upp hela anläggningen, det är tyvärr inte så självklart som man kan tro.
Och det kommer att kosta betydligt mera än en "vanlig" installation, även om du gör allt själv och köper allt matr. själv. Oavsett vad vissa gör gällande, VET jag det då jag/vi gör både "vanliga" och KNX hus.
Hur djupa brukar apparat respektive takdosorna vara? Sätter du det överallt eller bara dit du drar 20mm 7g1,5?
Hur brukar du göra med knx-kablaget? Drar du fördragen med dubbel kabel till apparatdosan i alla rum?

Nu börjar det brännas. Vi börjar med installationen inom de kommande 4 veckorna. Imorgon skall jag beställa allt material från Ahlsell.

All hjälp jag kan få med vad jag bör köpa uppskattas! :)

Av princip försöker jag att avstå från att hjälpa hempulare med rena installationstips, det tycker jag att den behörige installatören eller en av honom utsedd ska göra.

Jag har hjälp med installationen av behörig elektriker, han har däremot inte tidigare installerat knx. Han har kontakt med en firma som brukar syssla med det dock, men han har semester nu och jag och han har kommit överens om att jag kan köpa materialet själv, vilket behöver köpas nu. Därför har jag lite problem med min lista, som du kanske förstår.

Jag förstår dig däremot helt och hållet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.