3 597 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Effektberäkning
Sida 1 av 2
Hej
Jag har en förbrukare på 230 V och c:a 45 W. Den vill jag säkerställa så at den alltid kan vara i gång. Detta görs med en omformare 12 - 230V samt ett 12 V batteri som matning och en CTEK billaddare som ser till att batteriet alltid är fullladdat.
2 frågor:
Vilket effekt kan man räkna med att förbrukaren tar omräknat till 12 V?
Hur lång tid varar ett xx A batteri eller omvänt, hur stort batteri behövs för 12h drift?
Verkningsgraden på omformaren vet jag inte men det kan vara en parameter i formlen.
Någon som kan detta?
Jag har en förbrukare på 230 V och c:a 45 W. Den vill jag säkerställa så at den alltid kan vara i gång. Detta görs med en omformare 12 - 230V samt ett 12 V batteri som matning och en CTEK billaddare som ser till att batteriet alltid är fullladdat.
2 frågor:
Vilket effekt kan man räkna med att förbrukaren tar omräknat till 12 V?
Hur lång tid varar ett xx A batteri eller omvänt, hur stort batteri behövs för 12h drift?
Verkningsgraden på omformaren vet jag inte men det kan vara en parameter i formlen.
Någon som kan detta?
Vid 100% effektivitet i omvandlaren bör det väl bli 45W där också. Däremot blir det ju större ström på 12V-sidan ( 3.75 A mot 0.2 A), enligt P=U*I.. Sen lär ju inte effektiviteten vara 100%.
Om man utgår från 3.75A så bör väl ett 70Ah batteri räcka i knappt 19 h.
Jag är dock ingen expert på växelströmsberäkningar direkt, och det var länge sen jag läste ellära, så det kommer nog snart någon som vet bättre där jag tänkt fel
Om man utgår från 3.75A så bör väl ett 70Ah batteri räcka i knappt 19 h.
Jag är dock ingen expert på växelströmsberäkningar direkt, och det var länge sen jag läste ellära, så det kommer nog snart någon som vet bättre där jag tänkt fel
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Effektbehovet är väl det som styr, dvs effekten blir densamma oavsett AC eller DC krets, exklusive förluster i omformaren (törs jag inte gissa ens). P=UxI ger att 45 W / 12V = ca 4 A Ett vanligt standardbatteri på 40 till 50 Ah räcker då i storleksordnigen 10 h. Du behöver då kanske 55 Ah eller troligen mer (förluster i växelriktaren) för att klara 12 h.
Disclaimer, en amatörs åsikter.
Edit: Uno83 var snabbare.
Disclaimer, en amatörs åsikter.
Edit: Uno83 var snabbare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Jag tror man kan räkna med 80-90% verkningsgrad hos omformare. Det bör framgå av specen till den.
90% enligt specen.Bo.Siltberg skrev:
Tänkte ta ett Biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/SMF-batteri-804641/ 803702 på 70Ah.
Borde räcka till 15 timmar.
4-års garanti och ett SMF batteri. Någon som har erfarenthet från dessa. De säger att de ska vara gastäta.
Tänkte placera batteriet i pannrummet men har inte riktigt bestämt mig.
Normalt räknar man bara att man har 50% att ta ut ur ett blybatteri innan det måste laddas. När man djupurladdar batteriet (tar ut så laddningen går under 50% eller lägre) så kommer batteriet att börja sulfatera, en process som är svår att återställa. Detta kommer att döda batteriet väldigt fort.
Så du får dubbla ditt batteri om du vill plocka ut 3,75-4 A i 15 timmar, annars gör du det bara ett par gånger innan batteriet börjar må dåligt..
men om det bara är en batteri backup som används då och då vid nödfall och sen en laddning där emellan kan du köra på ett mindre batteri.
Så du får dubbla ditt batteri om du vill plocka ut 3,75-4 A i 15 timmar, annars gör du det bara ett par gånger innan batteriet börjar må dåligt..
men om det bara är en batteri backup som används då och då vid nödfall och sen en laddning där emellan kan du köra på ett mindre batteri.
Redigerat:
Ja du har delvis rätt i detta, dock några saker som jag ska tillägga.oceanis skrev:Normalt räknar man bara att man har 50% att ta ut ur ett blybatteri innan det måste laddas. När man djupurladdar batteriet (tar ut så laddningen går under 50% eller lägre) så kommer batteriet att börja sulfatera, en process som är svår att återställa. Detta kommer att döda batteriet väldigt fort.
1. skall användas som säkerhet om strömmen går och det är under 0 grader, till en cirk.pump för luft/vatten-pumpen.
2. Viktigare att pumpen går än att batteriet skyddas. Batteriet kostar 800:-, att tina ett frösten värmesystem tar tid och man fryser under tiden. Värmepumpen måste lagas.
3. har en CTEK laddare vilken har en laddcykel för att återställa ett sulfaterat batteri(enligt reklamen).
4. Batteriet har 4-års garanti(heter det).
Det är dock ett antal saker du måste tänka på:
1. Ett startbatteri, dvs det som du avser köpa, är inte dimensionerat för kontinuerlig drift av små uttag. Det är byggt för att ta ut stora strömmar under kort tid. Så skall du ha det som en säkerhetslösning skall du avbsolut ha ett sk stationärt batteri eller ett truckbatteri. Så det är inte alls säkert att du kan köra så länge som du tror dig vilja om du köper ett Biltema batteri, troligen inte. Och stationärbatterier kostar mycket mer än startbatterier.
2. Vid kyla, som du mest är rädd för och skall skydda din anläggning mot, kommer batteriets kapacitet att droppa 15-20 % initialt bara av kylan.
3. Garantin hjälper föga mot ett fruset system.
1. Ett startbatteri, dvs det som du avser köpa, är inte dimensionerat för kontinuerlig drift av små uttag. Det är byggt för att ta ut stora strömmar under kort tid. Så skall du ha det som en säkerhetslösning skall du avbsolut ha ett sk stationärt batteri eller ett truckbatteri. Så det är inte alls säkert att du kan köra så länge som du tror dig vilja om du köper ett Biltema batteri, troligen inte. Och stationärbatterier kostar mycket mer än startbatterier.
2. Vid kyla, som du mest är rädd för och skall skydda din anläggning mot, kommer batteriets kapacitet att droppa 15-20 % initialt bara av kylan.
Nja batteriet är avsett för att användas i husvagn och några startströmmar finns väl knappast där, dock ett kontinuerligt uttag. Batteriet ska stå inomhus i den goa värmen som jag hoppas den ska säkerställa.oceanis skrev:Det är dock ett antal saker du måste tänka på:
En sak till att tänka på. En "intelligent" laddare har två reglerade spänningar. Den kan till exempel ladda med 14,7 V tills laddströmmen sjunkit under en viss gräns. Därefter sänker den till 13,8 V. Om du har en förbrukare inkopplad kontinuerligt kommer laddaren aldrig att sänka spänningen. 14,7 V långvarigt på ett fulladdat batteri är ett snabbt sätt att förstöra batteriet.
Var du får tag på det vet jag inte, men du bör ha en laddare som alltid laddar med 13,8 V. Eller så tar du en UPS och kopplar in ett externt batteri.
Erik
Var du får tag på det vet jag inte, men du bör ha en laddare som alltid laddar med 13,8 V. Eller så tar du en UPS och kopplar in ett externt batteri.
Erik
Är precis en UPS som jag HAR byggtAvemo skrev:En sak till att tänka på. En "intelligent" laddare har två reglerade spänningar. Den kan till exempel ladda med 14,7 V tills laddströmmen sjunkit under en viss gräns. Därefter sänker den till 13,8 V. Om du har en förbrukare inkopplad kontinuerligt kommer laddaren aldrig att sänka spänningen. 14,7 V långvarigt på ett fulladdat batteri är ett snabbt sätt att förstöra batteriet.
Erik
Har en Nibe F2025 som skickar ut vanligt vatten till pumpen. Går strömmen så finns det en risk att vattnet fryser och att värmeväxlaren i pumpen fryser sönder. Har idag installerat ett skiftrelä som slår över för en inkoppling av min "UPS". Denna UPS utgörs av en omformare 12 - 230V där tidigare nämnda batteri ska sitta tillsammans med en CTEK laddare. Min UPS kanske aldrig kommer att användas men skulle strömmen gå och det är -15 grader så är det skönt att ha den allternativet är att tömma värmeväxlaren för vatten, vill jag inte göra igen.
Redigerat:
Nja, nån UPS är det väl inte, en UPS använder väl inte batteriet kontinuerligt utan bara vid spänningsbortfall. Nåja, skit samma men vad har du egentligen för nytta av att cirkulera vattnet om strömmen är borta, din värmepump står ju still? Eller har du en acktank i systemet?
När min UPS träder i kraft kommer batteriet att gå kontinuerligt i kanske upp til 15 timmar. Vid normalfallet är batteriet alltså inte inkopplat bara laddas. Cirkulerande vatten fryser vid lägre temp och jag har en ack.tank inkopplad.mlkjhr skrev: